Avatar billede tjaz Nybegynder
03. februar 2002 - 15:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

HURTIG!!! Jeg har problemer med min brænder!!!

Hej!

Jeg har et lille problem med min brænder .. den sidder på en controller, men den kører kun UDMA Mode 1, hviket gør at den kun kan brænde med 4x hvordan får jeg sat den til UDMA Mode 5 når den sidder på en controller? så er det jo ikke bare lige at rette det i bios?

/TjaZ
Avatar billede zapzone Nybegynder
03. februar 2002 - 15:39 #1
Har du sat brænderen på en ekstra IDE controller, altså istedet for at bruge en af dem der sidder onboard på dit moderbræt ?
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. februar 2002 - 15:42 #2
Jeg det er en ekstra controller .. den sidder på IDE2 på den .. og på IDE1 sidder der 2 HDD'er og de kører UDMA Mode 5
Avatar billede zapzone Nybegynder
03. februar 2002 - 15:49 #3
Så ville jeg nok prøve at skifte sådan at dit CD-Rom sidder på IDE1 og din brænder sidder på IDE2, altså på dine onboard controllers som sidder på dit motherboard.

Min erfaring er at man kun skal koble diske til de ekstra controllere som du plugger i et PCI slot.

/Zapzone
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. februar 2002 - 15:52 #4
Selvom den sidder in bundkortet vil den kun kører UDMA Mode 1 ... og det er altså en Yamaha 16/10/40 så skulle MEGET gerne kunne køre UDMA Mode 5! :-(
Avatar billede zapzone Nybegynder
03. februar 2002 - 16:01 #5
Hmm... Så ved jeg sq ikke helt hvad der er galt.
Avatar billede killerviruz Nybegynder
03. februar 2002 - 18:14 #6
Jeg giver zapzone ret...
Det er jo ikke ret smart at koble sin brænder, eller andre drev eller diske der kræver høje hastigheder, til controllere som er plugget i en PCI port.
Bare alene at dataene skal køres igennem PCI nedsætter hastigheden ekstremt meget!
Du skal dermed rokere rundt på dine drev, så din brænder sidder direkte i dit bundkort, og derefter prioritere dine andre drev, og lade de lavest prioriterede sidde på controlleren.
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. februar 2002 - 18:23 #7
ok .. opsætning:

Bundkort:
IDE1 = HD med C-Drev og D-Drev
IDE2 = HD Skuffe (Skal sidde der da mine kabler ikke kan nå ned til controlleren pga størrelsen på mit kabinet)

Controller:
IDE1 = 2 x HD
IDE2 = Brænderen

Kunne godt ændre på IDE1 og 2 på controlleren men det giver ikke noget andet resultat.

Men det var sådan set ikke det der var mit spørgsmål var:

Hvordan for jeg min brænder til at kører UDMA Mode 5 når den sidder på controlleren?

/TjaZ
Avatar billede killerviruz Nybegynder
03. februar 2002 - 18:26 #8
Kan din controller overhovedet køre med UDMA 5???
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. februar 2002 - 18:29 #9
ja mine HD's som sidder på køre med UDMA 5
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. februar 2002 - 18:49 #10
Skal lige siges .. jeg bruger XP så man kan ikke bare højreklikke på drevet og aktivere DMA som man kunne i de andre versioner af win :-(
Avatar billede tjaz Nybegynder
09. februar 2002 - 14:38 #11
virker ik :-(