Avatar billede dtm Nybegynder
02. februar 2002 - 13:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

udregninger

Jeg har to kolonner i min database. Hver kolonne skal lægges sammen. Efter det skal de to kolonners sum divideres med hinanden....

Det eneste jeg skal have vist på websites er resultatet af når de to kolonners sum er divideret med hinanden...

Hvordan gør jeg det??
Avatar billede nute Nybegynder
02. februar 2002 - 13:47 #1
resultat = ( CInt( RS("kolonne1") ) + CInt( RS("kolonne2") ) ) / 2
Avatar billede dtm Nybegynder
02. februar 2002 - 13:53 #2
Den kode du har skrevet, skal jeg sætte den ind, der hvor jeg vil have vist resultatet??
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
02. februar 2002 - 14:24 #3
Som jeg forstår det har en tabel som kunne se således ud:

col1  |  col2
1    | 2
2    | 3
4    | 1

Summen af kolonnerne er så hhv. 7 og 6.

Til at beregne summen bruger de følgende SQL:
SELECT Sum(table1.col1) AS SumOfcol1, Sum(table1.col2) AS SumOfcol2
FROM table1;

Herefter kan du dividere:
resultat1 = rs("SumOfcol1") / rs("SumOfcol2")
resultat2 = rs("SumOfcol2") / rs("SumOfcol1")
Avatar billede dtm Nybegynder
02. februar 2002 - 15:47 #4
jeg er lige i denne situation........at det er ikke er alle tallen i hver kolonne der skal lægges sammen, det er kun nogen af dem.....hvordan udspecifisere jeg dem.....??
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
02. februar 2002 - 16:12 #5
Hvad er systemet i denne udspecifisering. Er det noget med hvis de er fx. mindre end et eller andet eller hvordan?? Er det af hængigt af et andet felt ?? Skal man kunne vælge frit for hver felt i hver record ??
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
02. februar 2002 - 16:14 #6
Under alle omstændigheder skal du nok bruge en SQL-sætning til at beregne hver kolonnen.
Avatar billede dtm Nybegynder
03. februar 2002 - 19:30 #7
prøv lige at tjekke dette: http://www.dlaursen.dk/tabel.jpg

Håber det kan hjæpe til at forstå hvad jeg mener.....
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
03. februar 2002 - 19:52 #8
Hvis navnet er ab så skal SQL-sætningen se således ud:

SELECT Sum(score) AS sumscore, Sum(indgange) AS sumindgange
FROM tabel
WHERE navn='ab';

resultat = rs("sumscore") / rs("sumindgange")
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
03. februar 2002 - 19:54 #9
Rettelse: Det skal selvfølgelig være:

SELECT Sum(score) AS sumscore, Sum(indgange) AS sumindgange
FROM resultater
WHERE navn='ab';
Avatar billede dtm Nybegynder
03. februar 2002 - 20:14 #10
Hvad så hvis man også skal kunne trykke på de andre navne, og man stadig bruger det samme udtræk og dokument???
Avatar billede dtm Nybegynder
03. februar 2002 - 20:35 #11
Det her virker ikke, hvad gør jeg forkert???

<%
aktuel = Request.QueryString ("res")

result="resultater"

Set Query2 = Conn.Execute ("SELECT * From " & result & " Where res = '" & aktuel & "' & '" Sum(score) AS sumscore, Sum(indgange) AS sumindgange "' & ")
%>
<table cellpadding="0" cellspacing="0" border="1" width="100%">
<tr>
<td class="popupbold">&nbsp;Aktuelsnit:&nbsp;<%Quey2=rs("sumscore") / rs("sumindgange")%></td>
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
03. februar 2002 - 20:50 #12
Du kan bl.a gøre det på følgende måde:
I en fil, kaldet liste.asp, lister du navnene. Til det benytter du følgende SQL:

SELECT DISTINCT navn FROM tabel

DISTINCT betyder at den skal udelade dubletter.

I liste.asp skal du så udskrive listen:
While Not rs.EOF
  Response.Write("<a href=resultat.asp?navn=" & Server.URLEncode(rs("navn")) & ">" & Server.HTMLEncode(rs("navn")) & "</a><br>")
Wend

I en anden fil kaldet resultat.asp danner du SQL-sætningen således:

strSQL = "SELECT Sum(score) AS sumscore, Sum(indgange) AS sumindgange FROM resultater WHERE navn='" & Request.QueryString("navn") & "';"

En anden ting er at du bør bruge to tabeller i databasen, en til personer kaldet person og en til resultater kaldet resultat. Prøv at se http://activedeveloper.dk/locator.asp?guid=001000000071 . Gå ikke så meget op i "Referential Integrity" mere det med at bruge to tabeller.
Avatar billede dtm Nybegynder
04. februar 2002 - 00:41 #13
Microsoft JET Database Engine error '80040e10'

No value given for one or more required parameters.

/nyhbk/profil.asp, line 39

Dette er line39: Set Query2 = Conn.Execute ("SELECT Sum(score) AS sumscore, Sum(indgange) AS sumindgange FROM " & result & " WHERE res = '" & result & "' ")

hvad kan der være galt her.....ved godt at det sikkert er sådan jeg skal gøre, men har prøvet alligevel....
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
04. februar 2002 - 08:56 #14
Hvad er result og hvorfor bruger du det efter FROM. Jeg kan ikke se hvordan det hænger sammen med dit spørgsmål.