Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2002 - 21:10 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

SQL bøvl

Er der nogen der kan se hvad der er galt m flg.?

Navn = Request.form("Navn")
Brugernavn = Request.form("Brugernavn")
Password = Request.form("Password")
Adresse = Request.form("Adresse")
Postnummer = Request.form("Postnummer")
By = Request.form("By")
Telefonnummer = Request.form("Telefonnummer")
Email = Request.form("Email")
Timenow = (Now)
Godkendt = False

SQL = "INSERT INTO tbl_users (Navn, Brugernavn, Password, Adresse, Postnummer, By, Telefonnummer, Email, Timenow, Godkendt, PID) values ('" & Navn & "', '" & Brugernavn & "', '" & Password & "', '" & Adresse &"', '" & Postnummer &"', '" & By &"', '" & Telefonnummer &"', '" & Email &"', " & Now() &", & Godkendt & , '" & IDpas & "');"

Conn.execute SQL

Jeg får at vide at der er en syntaksfejl i sætningen - men hvor er den??? Eller hvis det jeg har skrevet er helt grimt - hvordan skal det så skrives for at virke?
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 21:16 #1
Postnummer ??? Prøver du at indsætte en tal værdi i en kolonne der kun accepterere tal. I så fald skal du fjerne dine plinger omkring denne værdi.

Det samme skal selvfølge gælde for alle de variabler der kun må indeholder tal.
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 21:17 #2
og hvis PID har datatypen True/False så skala der heller ikke plinger om IDPas.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2002 - 21:19 #3
entra > Nope - det eneste der ikke står som txt-felter i tbl'en er "ID" (som er autonummereret) og "Godkendt" som står til Ja/Nej
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 21:20 #4
Så skal Now() og Godkent da også indenfor plinger.
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 21:21 #5
Stryg Godkendt... undskyld
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2002 - 21:26 #6
Det bliver så uoverskueligt med alle de plinger, men jeg prøver lige...
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2002 - 21:45 #7
entra > Jeg fedter vildt rundt i det - kan du ikke prøve at skrive den som den skal se ud?
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 21:47 #8
Jo sec...
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 21:49 #9
SQL = "INSERT INTO tbl_users (Navn, Brugernavn, Password, Adresse, Postnummer, By, Telefonnummer, Email, Timenow, Godkendt, PID) values ('" & Navn & "', '" & Brugernavn & "', '" & Password & "', '" & Adresse &"', '" & Postnummer &"', '" & By &"', '" & Telefonnummer &"', '" & Email &"', '" & Now() &"', " & Godkendt & ", '" & IDpas & "');"
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 21:49 #10
Sådan.... glem den første.

SQL = "INSERT INTO tbl_users (Navn, Brugernavn, Password, Adresse, Postnummer, By, Telefonnummer, Email, Timenow, Godkendt, PID) values ('" & Navn & "', '" & Brugernavn & "', '" & Password & "', '" & Adresse &"', '" & Postnummer &"', '" & By &"', '" & Telefonnummer &"', '" & Email &"', '" & Now() &"', " & Godkendt & ", '" & IDpas & "')"
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 21:50 #11
Hvis det ikke virker - så prøv lige at kom med en fejlmeddelse.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2002 - 21:53 #12
entra > Det virker ikke : får beskeden "Der er en syntaksfejl i INSERT INTO-sætningen"
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 22:01 #13
Har du angivet en værdi til "IDpas". Hvis ikke og "Allow Zero Length" i kolonnen i din tabel er sat til "No" så fejler den.

Prøv lige at se om PID tillader NULL værdier.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2002 - 22:06 #14
Ja jeg har en funktion som laver et password på 10 karakterer, men det sjove er at lortet virker fint hvis man bruger den "anden" metode :

        Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
        strSQL = "SELECT * FROM tbl_users WHERE (ID = 0)"
        rs.Open strSQL, tempConn, adOpenKeyset, adLockOptimistic
        If (rs.BOF Or rs.EOF) Then
            rs.AddNew
            rs("Navn") = Navn
            rs("Brugernavn") = Brugernavn
            rs("Password") = Password
            rs("Adresse") = Adresse
            rs("Postnummer") = Postnummer
            rs("By") = By
            rs("Telefonnummer") = Telefonnummer
            rs("Email") = Email
            rs("Timenow") = Now()
            rs("PID") = IDpas
            rs.Update
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 22:09 #15
Ahhh her fejlen tror jeg nok. Conn.execute SQL skal være Conn.execute(SQL)
med parantes omkring SQL.

Prøv det
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2002 - 22:11 #16
Nope heller ikke...
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 22:14 #17
Ok Timenow = (Now) er defineret forkert. Skrive istedet Timenow = Now()

Og se hvad det gør.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2002 - 22:15 #18
Opdagede det selv ligefør - har rettet det - uden resultat :(
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 22:19 #19
Hvis du vil - må du gerne sende databasen til mig... så har jeg nok en større mulighed for at finde fejlen.

Du kan sende den til jg@parnell.dk
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2002 - 22:30 #20
Er hermed gjort...
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 22:49 #21
Tak - jeg kigger på det nu og vender forhåbenlig hurtig tilbage.
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 23:09 #22
Fandt fejlen. Den burde jeg egenlig have set med det samme da jeg også selv har begået den. Du skriver By = Request.form("By"). Det kan ikke lade sig gøre. "By" er et reseveret ord. Skriv istedet City = Request.form("By")

Prøv det :-)
Avatar billede entracore Nybegynder
31. januar 2002 - 23:10 #23
også selvfølgelig ændre by til city i din sql streng.
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
31. januar 2002 - 23:22 #24
Prøv at skrive din SQL-streng ud, så opdager du sikkert hvor fejlen er. Eller så post udskriften her. Derudover skal du huske at udskifte ' med dobbelt ' . Følgende er nyttig

Function MakeSQLString(strSQL)
    strSQL=Trim(strSQL)
    strSQL=Replace(strSQL,"'","''")
    MakeSQLString="'" & strSQL & "'"
End Function

strNavn = "Peter's bil"
strSQL = "INSERT INTO garage (hvad) VALUES (" & MakeSQLString(strNavn) & ");"
Avatar billede 2-maz Nybegynder
01. februar 2002 - 09:09 #25
http://www.html.dk under asp tutorial.
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2002 - 17:30 #26
entra > Det er jo i grunden klart nok :o) Tak skal du ha' men nu får jeg altså følgende fejlmelding : Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fejl '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "01-02-02 17:33:54".

altså er der noget galt med min variabel Timenow = Now() ???
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2002 - 19:45 #27
Hvor bliver I af???
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
03. februar 2002 - 00:20 #28
Hvor bliver udskriften af din SQL-streng af ??
Indsæt Response.Write(SQL) lige før Conn.Execute(SQL) og indsæt resultatet her på Eksperten.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2002 - 10:24 #29
soren > Så ser de sådan ud : INSERT INTO tbl_users (Brugernavn, Password, Email, Navn, Adresse, Postnummer, Bynavn, Telefonnummer, PID, Timenow, Godkendt) VALUES ('Test', 'Test', 'Test', 'Test', 'Test', 'Test', '', 'Test', 'F5tyX5d236', 03-02-02 10:29:37, 'Falsk')
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
03. februar 2002 - 11:03 #30
Der skal ' rundt om datoen. Access bruger nogle gange # rundt om datoer, men standarden sige '.
Er Godkendt defineret som en streng eller som en boolean i databasen. Hvis det er en streng skal der ' om, som der er nu. Hvis det er en boolean skal der ikke, men jeg ville nok sørge for at den skrev True/False i stedet for Sand/Falsk.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2002 - 12:26 #31
soren > OK - prøver lige det med datoen... Godkendt er sat til Ja/Nej i db'en. Min variabel Godkendt er sat til False og ikke falsk, men det må være fordi det er dansk PWS og Dansk Access....
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2002 - 12:32 #32
Får nu "Der er for få parametre. Der var ventet 1. Grrrrrrrrrrrrrr
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2002 - 12:40 #33
Soren > Hvad i al verden kan der være galt med den :

**********************************
INSERT INTO tbl_users (Brugernavn, Password, Email, Navn, Adresse, Postnummer, Bynavn, Telefonnummer, PID, Timenow, Godkendt) VALUES ('John Doe', 'Doe', 'doe@doe.dk', 'John Doe', 'Sunset Boulevard 20', 0000, 'Hollywood', 00000000, 'QkGLdlo457', '03-02-02 12:44:14', Falsk)
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fejl '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er for få parametre. Der var ventet 1.
**********************************
Og i db'en er flg felter ID (Autonum) Brugernavn (Tekst) Password (Tekst) Email (Tekst) Navn (Tekst) Adresse (Tekst) Postnummer (Tal) Bynavn (Tekst) Telefonnummer (Tal) PID (Tekst) Timenow (Dato og klokkeslæt) Godkendt (Ja/Nej)
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
03. februar 2002 - 13:11 #34
Jeg har prøvet din SQL-sætning af direkte i en forespørgsel i en database med en tabel magen til din og det forløber fint. Derfor tror jeg ikke det er din SQL-sætning det er noget i vejen med. Hvad linienummer opstår fejlen på. Post den linie her plus et par linierne før og efter.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2002 - 18:09 #35
soren > Jeg tror nu alligevel det er i SQL'en at det går galt for den fejlen ligger i linie 111 som er der hvor SQL'en eksekveres - Conn.execute(SQL)
Jeg får følgende fejl :

INSERT INTO tbl_users (Brugernavn, Password, Email, Navn, Adresse, Postnummer, Bynavn, Telefonnummer, PID, Timenow, Godkendt) VALUES ('John Doe', 'Doe', 'doe@doe.com', 'John', 'Solitudevej 30', 0000, 'Månen', 00457812, 'fwSXp9B679', '03-02-02 17:58:06', Falsk)
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fejl '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er for få parametre. Der var ventet 1.

/www/opret.asp, linje 111

Linierne før ser således ud:
*****************************************
Function MakePassword(intAntaltegn)
Dim intChooser,x,intWildChar, strpassword

  For x = 1 To intAntalTegn
    Randomize
    intChooser = Int(Rnd * 2) + 1
    Select Case intChooser
    Case 1
      intWildChar = Int(Rnd * 57) + 65
      If intWildChar => 91 And intWildChar <= 96 Then
        intWildChar = intWildChar + 8
      End If
      strPassword = strPassword & Chr(intWildChar)
    Case Else
      intWildChar = Int(Rnd * 9) + 1
      strPassword = strPassword & intWildChar
    End Select
  Next
  MakePassword = strPassword
End Function

IDpas = MakePassword(10)

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.MapPath("../db/DB.mdb")

'Hvis formen bliver postet
if Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" then

Navn = Request.form("Navn")
Brugernavn = Request.form("Brugernavn")
Password = Request.form("Password")
Adresse = Request.form("Adresse")
Postnummer = Request.form("Postnummer")
Bynavn = Request.form("Bynavn")
Telefonnummer = Request.form("Telefonnummer")
Email = Request.form("Email")
Timenow = Now()
Godkendt = False
*****************************************

Lininerne efter har så vidt jeg kan se ikke noget som helt at sige....
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
03. februar 2002 - 18:33 #36
Yeps, du har ret.. det er din SQL. Jeg får samme fejl.

Det virker hos mig hvis man bruger True/False i stedet for Sand/Falsk.
Følgende funktiom er altid er god hjælp:

Function IIf(blnExpression, strTruepart, strFalsepart)

End Functuon
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
03. februar 2002 - 18:38 #37
Pokkers.. fik trykket Tab + Enter ved en fejl. Her kommer den:

Function IIf(blnExpression, strTruepart, strFalsepart)
  If blnExpression Then
      IIf = strTruepart
  Else
      IIf = strFalsepart
  End If
End Function

Den bruger du så når du laver SQL-sætningen:
..... & IIf(Godkendt, "True", "False") & .....
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
03. februar 2002 - 18:40 #38
IIf betyder "inline if"
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2002 - 18:40 #39
soren > Mener du at ændre feltet i db'en fra "flueben" til tekst og så ganske enkelt indsætte teksten True/False i stedet?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2002 - 18:59 #40
Tusind tak Entra og Soren!!!
Avatar billede sorenmhansen Nybegynder
03. februar 2002 - 19:00 #41
Nej.
Hvis du ser på den færdige SQL-streng så ser den således ud i slutningen:  ....  'fwSXp9B679', '03-02-02 17:58:06', Falsk)
Men den forstår ikke hvad "Falsk" betyder. I stedet for skal der stå  .... , 'fwSXp9B679', '03-02-02 17:58:06', False)

strSQL = "INSERT INTO tbl_users (Brugernavn, Password, Email, Navn, Adresse, Postnummer, Bynavn, Telefonnummer, PID, Timenow, Godkendt) VALUES ('" & Brugernavn & "', '" & Password & "', '" & Email  & "', '" & Navn & "', '" & Adresse & "', " & Postnummer & ", '" & Bynavn & "', " & Telefonnummer & ", '" & IDpas & "', '" & Timenow  & "', " & IIf(Godkendt, "True", "False") & ")"