Avatar billede gunna Nybegynder
30. januar 2002 - 14:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med CD-ROM-brænder

Brænderdrev: APCLITEONCD CDRW 24*10*40. Der kan ikke læses fra drevet, når der er hak i DMA. Hvis der forsøges, låser PC'en, som er en IBM Aptiva model 2153-E35. Hvis hak i DMA sættes, kan der læses fra drevet, men brænding mislykkes. Brændersoftware: Nero burning rom.
mvh - gunna
Avatar billede gunna Nybegynder
30. januar 2002 - 14:22 #1
Brænderdrev: APCLITEONCD CDRW 24*10*40. Der kan ikke læses fra drevet, når der er hak i DMA. Hvis der forsøges, låser PC'en, som er en IBM Aptiva model 2153-E35. Hvis hak i DMA sættes, kan der læses fra drevet, men brænding mislykkes. Brændersoftware: Nero burning rom.
mvh - gunna
Avatar billede jefa Nybegynder
30. januar 2002 - 14:38 #2
Fra Liteon

Theoretically there are no differences between the ports. However, we commonly place slower IDE devices such as CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM drives on secondary IDE. We strongly recommend that NOT installing devices that does NOT support UDMA on the same channel with your hare drive.
Avatar billede gunna Nybegynder
30. januar 2002 - 15:36 #3
Jeg har undersøgt sagen, og harddisken og cd-rom-brænderen er på hver sin IDE-controller - begge koblet som master. Hjælp!
Avatar billede summer Mester
30. januar 2002 - 17:02 #4
Velkommen på Eksperten gunna
Jeg vil foreslå du  har HDD som master og CD-Romdrev som slave på primary IDE-kabel. På secondary skal brænder sidde som master. Husk at tjekke jumperne. Hvilken windows kører du? Lad høre fra dig.
Avatar billede gunna Nybegynder
30. januar 2002 - 17:55 #5
Tak summer. Sådan kører det faktisk nu, bortset fra, at jeg ikke har noget alm. cd-rom-drev - kun brænderdrevet. mvh gunna.
Avatar billede summer Mester
30. januar 2002 - 20:06 #6
I min sidste kommentar spurgte jeg om du havde tjekket jumperne og hvilken windows du kører (95-98-2000-ME-XP). Det vil være lidt lettere at komme videre, hvis vi ved det.IBM Aptiva model 2153-E35 er det ikke en lidt ældre computer, såvidt jeg husker?
Avatar billede gunna Nybegynder
30. januar 2002 - 21:55 #7
Undskyld, jeg glemte at oplyse, at jeg kører win98. Jumpere er tjekket - både brænderdrevet og HD'en kører som master på hver sin IDE-controller.
Avatar billede segalt_2000 Nybegynder
31. januar 2002 - 11:34 #8
Hvis dit cdrom-drev ikke bliver vist i win98 så prøv at installere din cdromdriver fra kommandoprompt. Af en eller anden årsag har nogle cdromdrev det med ikke at blive vist i win98 når driveren ikke er installeret.
Avatar billede jefa Nybegynder
31. januar 2002 - 11:59 #9
Inde på IBM's support side står der at 2153-E35 kan have problemmer med at køre med DMA. Har ikkke lige linket for det var igår jeg så det.
Avatar billede gunna Nybegynder
31. januar 2002 - 23:55 #10
cd-romdrevet bliver vist - og der kan læses fra det - men der kan ikke brændes. mvh - gunna
Avatar billede gunna Nybegynder
31. januar 2002 - 23:59 #11
jeg ser nu, at der er en fejl i det oprindelige spørgsmål. Når hakket i DMA fjernes, kan der læses - ellers ikke. gunna