Avatar billede joab Nybegynder
29. januar 2002 - 18:57 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Eksisterer brugeren

Jeg er ved at lave et loginsystem, og vil gerne checke om en bruger eksisterer - inden han opretter sig selv -så man ikke får fejlmeddelelse fordi posten eksisterer.

Er der nogle der kan hjælpe med hvordan jeg gør det nemmest.

Noget med:

if bruger eksisterer

then "Brugernavn eksisterer - prøv et nyt"

else opret bruger

Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
29. januar 2002 - 19:07 #1
<%
'-- Forbindelse til Access --
Set dbConn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("database.mdb")
dbConn.Open strDSN

if rs("brugernavn") = request("brugerform") then
Response.Write("Brugernavn er allerede optaget. -Prøv igen")
Else
rs.AddNew()
rs("brugernavn") = Request.form("brugerform")
rs.Update()
End if
%>

Husk at ændre databasens navn, og hvis du bruger en anden databasetype, skal du selfølgelig slette den jeg har lavet.
Hvis ikke det virker, så prøv istedet:

<%
'-- Forbindelse til Access --
Set dbConn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("database.mdb")
dbConn.Open strDSN

if rs("brugernavn") = "request('brugerform')" then
Response.Write("Brugernavn er allerede optaget. -Prøv igen")
Else
rs.AddNew()
rs("brugernavn") = Request.form("brugerform")
rs.Update()
End if
%>

Har ikke testet om noget af det virker, jeg er ikke sikker fordi jeg er vant til javascript baseret asp.

MVH Snuseren.dk
Avatar billede larsen Nybegynder
29. januar 2002 - 20:26 #2
Du skal bare lige huske at bruge en "SELECT"-sætning før du kan bruge rs, ellers ved den ikke hvad den skal kigge efter. :-)
Avatar billede larsen Nybegynder
29. januar 2002 - 20:32 #3
-- Forbindelse til Access --
'Opret DSN-less forbindelse til AccessDB med Server.MapPath
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("database.mdb")
SqlStr="SELECT * FROM tbl_users WHERE brugernavn=" & Request.Form("brugernavn")
Set Rs=Conn.Execute(SqlStr)

If (Rs.BOF Or Rs.EOF) Then
    ' bruger findes ikke
Else
    ' Bruger findes
End If
Avatar billede 2-maz Nybegynder
29. januar 2002 - 21:11 #4
strSQL = "SELECT * FROM dintabel WHERE brugernavn = '" & Request.Form("bruger") & "'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
If Not rs.EOF Then
  Response.Write "Brugeren eksistere"
End If
Avatar billede joab Nybegynder
30. januar 2002 - 14:10 #5
Jeg fik følgende til at virke:

<%
set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "database"

SqlStr = "SELECT * FROM tblUsers WHERE User= '" & Request.Form("user") & "'"
Set Rs=Conn.Execute(SqlStr)

If (Rs.BOF Or Rs.EOF) Then

Response.Write("Bruger kan oprettes")

Else

Response.Write("Brugernavn er allerede optaget. -Prøv igen")

End if
%>

Tak for hjælpen.