Avatar billede makie Nybegynder
29. januar 2002 - 16:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

FÆRDIG PROGRAM- HVAD SÅ ?

Hej
Jeg er helt ny mht. programmering og vil gerne vide følgende:
nr1: Lad os sige at jeg har nogle klasse-filer der tilsammen udgør et program.
Hvordan får jeg det lagt over på en anden pc, så det kan køre derpå.?
nr2: Kan det lade sig gøre at lave det sådan at det starter ligesom andre windows programmer- med et klik på et ikon.?

M.
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2002 - 17:13 #1
du kunne lave en jar fil indeholdende dine class filer samt et mainfest der definere din main klasse.
hvis du installere jre (java runtime environment) på den anden pc, kan du dobbelt klikke på jar filen, og vupti så kører dit program (det forudsætter naturligvis at jar filen er lavet korrekt)
Avatar billede professoren Nybegynder
29. januar 2002 - 17:14 #2
1) java skal compileres til den platforme, den skal køre på

Lad os nu sige, at du køre windows X og din ven køre Linux X
Du skriver din javacode, og compilere det på dine maskine, indtil det
virker.
Du sender KILDETEKSTEN til din ven, og han compilere den til Linux
X maskine.
Både du og vennen skal have de samme "class libraries" og helst samme
version af Java (1.1., 1.2, 1.3....)

Var det simæelt nok??
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2002 - 17:22 #3
1) NEJ, java laver bytecode, som er 100% den sammen ligegyldigt hvilken platform. Det er virtual machine der fortolker bytecoden, og laver den om til native code.
Avatar billede makie Nybegynder
29. januar 2002 - 19:47 #4
Soreno -
Jar filen er lavet, men hvordan opretter du et manifest der som du siger skal definere min klasse.. Der bliver oprettet en default manifest ikk. ?
Men jeg kan ikke få programmet til at køre.. der sker ikke noget..

M.
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2002 - 20:04 #5
jeg har lavet en engang for alle executable jar fil (kan ikke huske hvordan) som jeg bruger som skabelon.

opret et dir i roden af jar filen:
"Meta-inf"
kopier en textfil derind "Manifest.mf"
indeholdende:
Manifest-Version: 1.0
Main-Class: MinMainKlasse
Created-By: 1.3.0_02 (Sun Microsystems Inc.)

så skulle du kunne eksekvere den (hvis du har installeret jre eller jdk..)
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2002 - 20:12 #6
du kan se et eksempel i denne zip fil http://www.e99a.dk/sql.zip
Avatar billede makie Nybegynder
29. januar 2002 - 22:00 #7
Tak for svaret.. nu ser det ud som om at det er det rigtige der sker .. der er bare et problem nu.. den skriver at den ikke kan finde mainklassen ??

M
Avatar billede makie Nybegynder
30. januar 2002 - 08:59 #8
Nu er det ordnet.. Jeg skulle bare lige have en tekstfil kopieret ordentligt over i manifest filen
TAK gor hjælpen

M
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
30. januar 2002 - 11:21 #9
professor: er du ny til Java?