Avatar billede mxs Nybegynder
29. januar 2002 - 13:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg begynde med???

Ja ja jeg ved det godt, nu sidder i derude og tænker:"Åh nej ikke sådan en fucking newbie" eller "Det spørgsmål er blevet stilt 1000 gange, kan han ikke bare søge"

Jeg har søgt og læst de artikler jeg nu fandt, men landet ligger nu sådan at der er nogen andre ting jeg gerne vil vide.....

Jeg har programmeret i sådan cirka et år (Er på efterskole nu, så der bliver ikke programmeret meget, desuden har jeg ikke min egen computer så det er ikke hverdag jeg kan sidde og hænge ud i 12 timer, så øv øv)
Men jeg er blevet rimlig stabil på html og CSS, og jeg er ved at lære ASP, som er et rimlig sjovt sprog, jeg kan lave det mest grundligende og forstår sprogets opbygning.......

Nu kommer mit spørgsmål:
Jeg vil gerne lære at programmere programmer, små eller store, og det må gerne være noget der er lidt svær, men ikke for svært, men hvad skal jeg starte med at lære??? Skal jeg tage Java, Delphi, Pascal osv.???? Hvor skal jeg starte???

Kan i komme med nogen bud!!! Jeg vil gerne være noget indenfor programmering og jeg har opdaget at jeg er rimlig lærenem når det gælder programmering.....

Håber at i kommer med nogen gode svar!!!

På forhånd tak

\MxS
Avatar billede disky Nybegynder
29. januar 2002 - 13:27 #1
Java uden tvivl Java.

Det er et genialt sprog også for en nybegynder, syntaxen er 99% det samme som C/C++/C# så du senere også kan beherske dem.

Java kan ligeledes bruges til applets, applikationer, server side, embeddet osv.
Avatar billede agony Nybegynder
29. januar 2002 - 13:31 #2
ja og hvis du kan java så kan du også hurtigt lære JSP som sikkert bliver en af de helt store ting i nærmeste fremtid.
Avatar billede ib_14 Nybegynder
29. januar 2002 - 13:36 #3
ja c++ eller visual bacis så er du hurtig igang der er da også en visaul basic bog på dansk også c/c++ kan der idag købes martriale om der vil du lære at lave små tegne programmer terning spil lomme regner og tekst programmer databaser og nogle andre små ting du kan altid forsætte på engelsk hvor der er mere mertriale
Avatar billede mxs Nybegynder
29. januar 2002 - 16:21 #4
Ja det er mig igen! I siger Java og C/C++..... Er jeg Java ikke et programmeringssprog til at lave spil i??? Det har jeg bare læst. Men tak for svarene...... Kan man kun accptere en af svarene???
Skal man kun bruge en programmeringssprog for at lave gode programmer, eller er det godt at kunne to tre stykker som når man laver websider??? Jeg kunne forstille mig at det var godt at kunne 2, 3 stykker meget godt og kende til 1 til 2 stykker nå man programmere programmer, men jeg er helt ny indenfor programmering af programmer.....

|MxS|
Avatar billede jnrohde Nybegynder
31. januar 2002 - 03:27 #5
Okay - der er mange facetter i dette. Det hele afhænger af HVAD du vil programmere. Alm programmer, web-applikationer, grafiske programmer, spil etc.

Grundlæggende kan det dog siges, at det _altid_ er godt at kunne mestre mere end ét programmeringssprog: det område som et sprog eksellerer i, dumper et andet sprog i, og vice versa.

Der er mange sprog, _rigtig_ mange at vælge mellem, og som sagt har de hver sine gode og svage sider. De mest alm. er:

JAVA: Forholdsvist nyt sprog. Nyder ENORM udbredelse og støtte i udviklermiljøerne. Er _især_ egnet til webapplikationer (server-side) hvor de klart har teten. Efterhånden som Java modnes åbnes der for brug af det i mange andre sammenhænge. Java er _meget_ udbredt og på de fleste universiteter og skole bruges Java også som undervisningssprog numero uno. Syntaksen i Java minder meget om C++, men er en del nemmere at lære og bruge. Du kan bruge Java til at udvikle mangt og meget, og sproget bruges proffesionelt i mange softwarehuse. Hvis du er i tvivl om hvilket sprog du skal lære, ja så går du i hvert fald ikke galt i byen med Java. Hvis du senere ønsker det kan du nemt rykke videre til C++.

C++: Også meget udbredt ligesom Java. C++ er hurtigt, _meget_ hurtigt hvorfor spil udelukkende (næsten da) kodes i C++. Dette gælder også andre programmer hvor hurtighed er altafgørende. Mange af dine Windows-applikationer er kodet i C++, ligesom mange af de hardware-nære ting også er kodet i C++. Hvis du vil lave spil, så skal du bruge C++.

C: C er en tidligere udgave af C++ (før Bjarne-drengen gjorde det objekt-orienteret). C bruges til low-level programmering, såsom Device-drivere, systemapplikationer og dets lignende. Sproget er svært og grundlæggende irriterende. Brug det kun hvis det er nødvendigt; ergo som nybegynder burde du undgå det.

Pascal: dette sprog blev udviklet til undervisningsbrug. Det er o.k., men det er ingen grund til at vælge det frem for eksempel Java.

Delphi: Et "mindre" sprog - dog forholdsvist udbredt i DK. Som nybegynder burde du lære Java eller C++ i stedet.

C#: M$'s nye sprog til deres .NET-platform. Sproget minder _meget_ om Java! Hvis du er M$ fanatiker så begynde med det. Det er godt, robust og sikkert. Personligt foretrækker jeg Java, men det er nok af mere religiøse årsager; C# er et fuldt ud kompetent og fornuftigt sprog, isæt hvis du vil udvikle webapplikationer.

VB: Visual Basic er en slags legestue for programmører. Godt 50% af dine Windows-programmer er dog udviklet i VB, men at kalde VB for et programmeringssprog er det samme som at kalde Harbo cola for, ja, Cola. Til nogle projekter er det skam udemærket, det er hurtigt og nemt (_meget_ nemt). Men hvis du vil lave nogle mere spændende ting så kan du ikke bruge dette legetøj til noget!

Anyway..håber det hjælper lidt. Cheers....
Avatar billede mxs Nybegynder
31. januar 2002 - 08:38 #6
Hmm tak for det!!!

Jeg har tænkt mig at lave små programmer og før jeg begyndte og gå mere ind i programmering af programmer så havde jeg forstillet mig at jeg ville lære Java og Pascal.... Er det godt at begynde på hvis jeg skal lave små programmer??? For jeg vil sgu lære det.

I min fremtid har jeg tænkt mig at uddanne mig som Datalog. Så jeg skal jo lære det der med programmering..... Men er det godt at begynde med Pascal så??? For det bruger man vel ikke indenfor Datalog??? Men på den anden side ville det jo være godt at begynde med 2 stykker som er nemme..... Ja jeg har fået at vide at de er nemme..... Men jeg vil lære Java for så kan jeg jo springe om og lære andre sprog når jeg har "lært" Java....

Men er det godt at begynde med Pascal og Java??? Eller skal det være to andre sprog???

Lige et spørgsmål til.... Kan man bruge Java til at lave programmer??? For det er jo det jeg vil lave!

Håber at jeg får svar.

|MxS|
Avatar billede mxs Nybegynder
31. januar 2002 - 08:47 #7
Lige et til! Det er alm/små programmer (Lommeregner og det andet) Og spil/større programmer, når jeg kommer LÆNGERE frem. Man skal jo starte i det små. Men jeg kan programmere websider, jeg skal bare lære at programmere programmer.

|MxS|
Avatar billede jnrohde Nybegynder
31. januar 2002 - 11:48 #8
Det lyder som om at du skal lære Java. Med det kan du sagtens lave både små programmer og større programmer. Desuden kan Java også bruges til at "lege" lidt med spil-programmering. Hvis du virkelige vil programmere spil kan du gå over til C++ senere. Ergo, start med Java.
Avatar billede mxs Nybegynder
31. januar 2002 - 13:26 #9
Okay så skal jeg begynde med Java. Lyder fair nok, men skal man ikke have et specelt program og programmere Java i??? Så den kan lave det man programmere om til selve programmet?? Lige som Turbo Pascal til Pascal???

|MxS|
Avatar billede jnrohde Nybegynder
31. januar 2002 - 17:36 #10
For at komme i gang med Java skal du bruge følgende:

Java 2 SDK: Dette indeholder kompileren, fortolkeren og selve development-kit'et. Uden dette kan du ikke programmere i Java. Det er gratis at downloade det fra Sun's hjemmeside: java.sun.com

En god teksteditor: I denne skal du skrive din kode. Du kan sagtens bruge Notepad, men det er lidt træls og ufleksibelt. Til at begynde med anbefaler jeg TextPad som kan downloades gratis fra shareware.com, senere når du er blevet lidt vant til det med Java kan JCreator anbefales, eller evt. JBUilder eller Forte (de to sidste er nogle seriøse udviklingsmiljøer, såkaldte IDE's, som kan alt fra at slå din græsplæne og brygge kaffe :).

God fornøjelse...