Avatar billede digihosting Nybegynder
07. maj 2000 - 23:26 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

php script som cron job

Jeg har næsten givet op da indtil flere eksperter ikke har kunnet give mig et svar. Men jeg prøver alligevel:

Er det muligt at få et php script til at "execute" som cron job? I så fald, hvordan?
Avatar billede steffen Nybegynder
07. maj 2000 - 23:45 #1
Et php-script kan godt køre som alm. script i linux.

Du skal bare angive din php-executable i den alm.

#!/sti/sti/executable

første linie i ethvert script i linux.

Og dermed kan det jo også sagtens køre som cron-job.

Giver det ingen mening kan jeg godt lave et eksempel - men nattetid for nu .. :-)
Avatar billede steffen Nybegynder
08. maj 2000 - 08:53 #2
Faldt lige over et udførligt eksempel, som du garanteret har mere glæde af end en udredning her:

http://www.phpbuilder.com/columns/darrell20000319.php3

Der er flere sider, så brug Next Page flittigt :-)
Avatar billede digihosting Nybegynder
08. maj 2000 - 14:49 #3
Ja, så langt var jeg også kommet. Men jeg kender ikke stien til php. Hvis jeg bruger /usr/local/bin/php, så får jeg "No such file or directory" da php ikke findes der.
Avatar billede steffen Nybegynder
08. maj 2000 - 20:33 #4
Ehh, ok, det kunne du jo godt lige have skrevet i dit spørgsmål at du allerede var så langt :-)

Prøv lige at beskrive:

1) Hvor ligger dit script
2) Indholdet af dit script
3) Hvilke attributter du har givet dit script - er det sat +x?
4) Er php kompileret som standalone executable? (CGI Binary - altså ikke standardmåden at installere/kompilere den på ..?)

Med de informationer er det lidt nemmere at guide dig videre :-)
Avatar billede digihosting Nybegynder
09. maj 2000 - 23:33 #5
Øhh... det forstod jeg ikke meget af.

Jeg troede forresten, at jeg var inde på et sidespor ang. php stien...

Mit script ligger under /home/bruger/html (hvorfor?)

Scriptet er sat til at åbne filen "detvirker.txt" i samme dir (ja, det dir er 777 (og det samme er scriptet))
Avatar billede steffen Nybegynder
10. maj 2000 - 09:31 #6
Og du har kompileret PHP som CGI Binary?

Det er altså skridt nr. 1 - det står fint forklaret i manualen på www.php.net.

Hvis ikke du har kompileret den specielt som CGI Binary - findes den simpelthen ikke i dit filsystem.
Avatar billede steffen Nybegynder
15. maj 2000 - 13:43 #7
Har du opgivet?
Avatar billede steffen Nybegynder
22. maj 2000 - 16:10 #8
.. eller hva?
Avatar billede lassehjorth Nybegynder
25. maj 2000 - 13:14 #9
hvis du har php som cgi!!!!
* * * * * /usr/local/bin/php /home/bruger/html/fil.php
eller
* * * * * lynx http://ditdomæne.dk/fil.php > outputfil.txt