Avatar billede dakinenexus Nybegynder
28. januar 2002 - 15:16 Der er 3 kommentarer

Marker en blok af celler i en StringGrid. (HowTo)

Hej.

Sidder der en et sted der ved hvordan man markere en blok i en StringGrid bestående af både columns og rows?
Jeg er kommet til at kunne markere en blok bestående udelukkende af kolonner:
-----------------------------------------------------
For i := FromCol to ToCol do
      StringGrid1.Columns.Items[i].Color := clRed;
-----------------------------------------------------
Men herved har jeg ikke rows med inde i billedet og dem vil jeg gerne have med så jeg kan markere en 'kasse'.

Udgangspunktet må være at kunne markere kun én celle:
(Nedenstående kode er IKKE gyldig skal lige siges, men viser hvad jeg gerne ville kunne gøre).

StringGrid1.Cells.Items[x,y].Color := clRed;

Kan nogle følge mig?

mvh.
DaKineNexus
Avatar billede martinlind Nybegynder
28. januar 2002 - 15:20 #1
Kan du ikke bruge Options "goRangeSelect"

goRangeSelect :    Users can select ranges of cells at one time. goRangeSelect is ignored if Options includes goEditing.
Avatar billede badass Nybegynder
29. januar 2002 - 10:34 #2
Tilføj "goRangeSelect" til options på stringgrid'en.
Så kan du vælge en blok af flere celler af gangen.

Herefter kan du f.eks. have følgende kode:
  with StringGrid.Selection do
    for TheCol:=Left to Right do
      for TheRow:=Top to Bottom do
        StringGrid.Cells[TheCol,TheRow]:='Test';

Samtlige markerede celler får nu teksten 'Test'
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
29. januar 2002 - 14:09 #3
Hmmn. Jeg kan nemlig ikke få den GoRangeSelect til at virke! Men hvis den skulle kunne gøre det må det jo være noget andet galt. Jeg må prøve lidt frem og tilbage. (Har også slået goEditing fra).