Avatar billede jeg_har_windowsxp Nybegynder
27. januar 2002 - 19:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hex

Hvordan kan man open et program i hex kode og gemme det igen.
Avatar billede jeg_har_windowsxp Nybegynder
28. januar 2002 - 15:46 #2
Jeg vil gerne lave et hex program i delphi.
Avatar billede pc2u.dk Nybegynder
01. februar 2002 - 20:11 #3
du kan downloade en masse inde på download.com vis du søger efter "hex"
Avatar billede delphi Nybegynder
04. februar 2002 - 05:53 #4
Jeg sad lige og så SuperBall og mente så at det ville være passende at overflade et eller andet tilfældigt spørgsmål fra eksperten i min indbakke.  Det her blev så offeret....

På dette link ligger koden til et lille demo program:
http://home1.inet.tele.dk/nip/temp/HexFileStream.zip

Kort fortalt, så går det ud på at jeg sub-classer, dvs laver/nedarver en ny class fra en anden eksisterende class, TFileStream.  Dette gør jeg ved at oprette følgende class:

type
  THexFileStream = class(TFileStream)
  public
    { Public declarations }
    Function ReadAsHexStr(Var Buf: String; Count : Longint): Longint;
    Function WriteAsHexStr(Buf : String): Longint;
  end;

Som det ses laver jeg to nye public metoder, der kan henholdsvis læse og skrive en streng, på hexformat, til og fra en FileStream - dvs. en hvilken som helst disk fil.

De to metoder er implementeret som:

function THexFileStream.ReadAsHexStr(var Buf: String; Count: Integer): Longint;
Var
  ByteArr : PByteArray;
  t      : LongInt;
begin
  Buf := '';

  GetMem(ByteArr, Count);
  Try
    Result := Read(ByteArr^, Count);    // TFileStream.Read()

    For t := 0 To Result-1 Do
      Buf := Buf + IntToHex(ByteArr[t], 2);
  Finally
    FreeMem(ByteArr);
  End
end;

function THexFileStream.WriteAsHexStr(Buf : String): Longint;
Var
  ByteArr : PByteArray;
  t      : LongInt;
begin
  t := 0;
  GetMem(ByteArr, (Length(Buf) Div 2)+1);
  Try
    While Length(Buf)>0 Do
      Begin
        ByteArr[t] := StrToInt('$' + Copy(Buf, 1, 2));
        Delete(Buf, 1, 2);
        Inc(t);
      End;

    Write(ByteArr^, t);                    // TFileStream.Write()
  Finally
    FreeMem(ByteArr);
  End;
end;

Bemærk, at jeg forventer at en hex-streng består ren hex-cifre og at jeg ikke gør noget specielt for at formatere hexstrengene.  Hermed mener jeg, at jeg ikke tager højde for, at strengene kan indeholde mellemrum, '$'-tegn eller '0x'-tegn.
Dvs:  en hexstreng, der skal symbolisere strengen 'ABC', skal altså indeholde '414243'.
Det er en smal sag, at fjerne alle uønskede tegn, fx. fjernes mellemrum med linien:
  While Pos(' ', Buf)<>0 Do Delete(Buf, Pos(' ', Buf), 1);

Zip-filen, der hentes via ovenstående link, indeholder source til en primitiv hex-editor, der, med en form indeholdede et memofelt og andre visuelle controls, viser hvoledes man kan bruge stream classen.

Med venlig hilsen
Peter
- og nu går jeg i seng!