Avatar billede mads-j Nybegynder
27. januar 2002 - 01:02 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

ini fil og label

Jeg har en tlabel som jeg skal have til at huske sidst indtastet brugernavn
Jeg vil gerne have gemt dette navn i en ini fil

det vil sige at hver gang en bruger starter mit program op, skal brugernavnet være i tlabel..

hvordan kan jeg gøre dette?

mads/
Avatar billede djernaes Nybegynder
27. januar 2002 - 08:34 #1
Hej,

Noget a la:

Uses
  IniFiles;

..

Procedure Form1.OnCreate(Sender : TObject);
Var
  Ini : TIniFile;
Begin
  Ini := TIniFile.Create(ChangeFileExt(Application.ExeName, '.ini'));
  Try
    Label1.Caption := Ini.ReadString('Main','Label1',Label1.Caption);
  Finally
    Ini.Free;
  end;

Procedure Form1.OnDestroy(Sender : TObject);
Var
  Ini : TIniFile;
Begin
  Ini := TIniFile.Create(ChangeFileExt(Application.ExeName, '.ini'));
  Try
    Ini.WriteString('Main','Label1',Label1.Caption);
  Finally
    Ini.Free;
  end;

Martin
Avatar billede mads-j Nybegynder
27. januar 2002 - 10:31 #2
den kode vil jeg lige teste, er tilbage senere:-)
Avatar billede mads-j Nybegynder
27. januar 2002 - 13:53 #3
jeg vil gerne have lidt hjælp til denne kode hvis det kan lade sig gøre:-)
Application.ExeName, '.ini')); skal jeg i stedet for application.exename skrive mit eget navn på min exe fil?
og hvor skal jeg navngive ini filen? det er første gang med ini filer:-)

så please hjælp mig her, i need it bad
Avatar billede mads-j Nybegynder
27. januar 2002 - 13:54 #4
desuden vil jeg gerne at tlabel bliver lavet om til en edit1 komponent, hvis jeg bare skifter alt ud hvor der står label1 så virker det ikke

Kan du komme med en kode til en tedit i stedet?
Avatar billede feldthaus Nybegynder
27. januar 2002 - 19:07 #5
>Application.ExeName, '.ini')); skal jeg i stedet for application.exename skrive mit eget navn på min exe fil?

Nej, Application.ExeName 'outputter' selv programmets exe-fils placering+navn

>og hvor skal jeg navngive ini filen? det er første gang med ini filer:-)
Så vidt jeg kan se hedder din ini-fil det samme som din exe-fil bare med en anden endelse. Eks. hvis din exe-fil hedder project1.exe kommer din ini-fil til at hedde project1.ini.

>Kan du komme med en kode til en tedit i stedet?
Hvis du skifter Label1.Caption ud med Edit1.Text (Se: .Text) burde det virke!
Avatar billede mads-j Nybegynder
27. januar 2002 - 20:37 #6
felthaus, det virker:-)
Mange mange tak for hjælpen, smid lige et svar så deler jeg alle de få points mellem jer..
Avatar billede feldthaus Nybegynder
27. januar 2002 - 22:06 #7
Det var så lidt...
Avatar billede mads-j Nybegynder
30. januar 2002 - 13:37 #8
lidt points til jer begge:-)
Avatar billede djernaes Nybegynder
30. januar 2002 - 16:15 #9
Takker