Avatar billede ab Nybegynder
26. januar 2002 - 18:32 Der er 5 kommentarer

PHP eller ASP.NET?

Er der nogen der har kørt lidt speedtest mellem php og asp.net? meget gerne links til resultater?

Bo

Avatar billede ab Nybegynder
26. januar 2002 - 18:33 #1
ups, jeg glemte en væsentlig ting. Jeg ønsker at bruge MySQL sammen med en af de to sprog...
Avatar billede prh Nybegynder
26. januar 2002 - 20:34 #2
Da asp.net først nu er blevet released i en final er der ikke særlig
mange hastigheds sammenligninger, samtidig kan du kun pt bruger odbc
(hvis der ikke er kommet nogle oledb) drivers til MySQL, hvilket klart
er et minus i forhold til f.eks at bruge MS SQL Server eller MSDE (access)
som reelt også er en SQL Server (samme engine)...

En af de ting der vil tælle som en stor fordel i ASP.NETs farvør er den
indbyggede cache styring (meget let at kontrollere)... Minusset er
naturligvis (for nogle) at .NET pt kun er på Win32 platformen...

Sprog mæssigt er der også meget store forskelle, i ASP.NET vil du pt
(i release versioner) kunne bruge VB.NET, C#, Managed C++, og snart
sprog som PERL, Eiffel, ML, Pascal, Cobol og mange andre...

Det som du nok primært skal se på er hvad du skal bruge det til, php
platformen er naturligvis pt mere udbredt, men .NET er under udvikling
til Linux (om ASP klasserne som bliver lavet er en anden sag), samtidig
mangler PHP dog et miljø ala MS VS7, og hvor .NET netop er 100% bygget
med OO design og genbrug i tankerne er det langt mere behageligt at
udvikle store websites med stor genbrug af komponenter med .NET :)

Reelt, om du kan fyre 400 eller 600 sider af i sekundet, det er sjældent
det er det der bør gøre udslaget... Og hvis du virkelig 100% kun fokuserer
på hastigheden, så skriv din egen web-server+applikation som et samlet
program i C++ eller assembler (selv om det så kommer til at tage uendelig
lang tid), det vil helt sikkert give bedre performance ;)

Anyway, prøv at hop ind på www.gotdotnet.com og check de samples der er
for at se på selve sproget og brugen af komponenter...

Lige for at nævne det omkring hastighed, har lavet en test med et fuldt
pænt design, udtræk af nyheds artikler samt headlines, samt en dynamisk
HTML menu... Med fuld caching var jeg hastighedsmæssigt begrænset af 100
Mbit båndbredde, nåede op på 730 sider pr sekund... Med partiel caching
605 sider pr sekund... Dette var på dual 1300 mhz 512 Mbyte ram server.
Men selv om dette kun havde været 200 sider pr sekund (kun og kun), så
ville dette jo altså stadig primetime svare til intet mindre end 720000
sider pr time.. Og hvis du er oppe og ramme der omkring, mon ikke dit
site så er stort nok til en server mere ;)

Mvh Poul
Avatar billede odegaard Nybegynder
21. februar 2002 - 17:57 #3
ASP.NET er kompileret kode. Så man må på denne baggrund kunne forvente meget størrere hastighed end php.
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
16. marts 2002 - 20:53 #4
Min personlige mening (og erfaring) er at ASP.NET sagtens kan hamle op med PHP når det gælder hastighed. Jeg synes også det er betydeligt rarere at arbejde med ASP.NET - forholdsvis avancerede ting gøres simpelt og hurtigt.

I forbindelse med en opgave til skolen lavede jeg et program i .NET med en slags klient i ASP.NET der begge gennem OleDb kommunikerede med en MySQL server. Det virkede upåklageligt, og der var i øvrigt ikke noget at sige til hastigheden.

// Simon
Avatar billede mufoxe Nybegynder
24. juli 2002 - 10:04 #5
Hastighed er vel i grunden irellevant. I sidste ende er den begrænsende faktor vel båndbredden og ikke et spørgsmål om man kan spytte 1 mio eller 2 mio sider ud om dagen.
Man bør vælge sprog ud fra "pakken", som følger med. Altså de ting, som sproget tilbyder for at gøre livet nemmere for dig. Som allerede nævnt er ASP.NET en komplet pakke med masser af værktøjer og lækre dingenoter, som gør livet rigtigt nemt for udvikleren. Desuden er VS.NET ikke til at overse. Jeg vil gå så langt som til at sige, at det er det bedste udviklingsværktøj, som jeg endnu har haft fingrene i.
PHP er dejligt, fordi det har eksisteret så længe som det har. Har man et spørgsmål, er odds for at det er blevet besvaret før. Desuden er PHP også pakket med små funktioner, som kan løse næsten enhver opgave, dog ikke altid lige så elegant og nemt som i ASP.NET (men det gælder også den anden vej). Det, som PHP mangler, er et ordentligt udviklingsmiljø. Bevares Macromedia MX og Zend Studio er begge to gode bud på, hvordan det kan gøres, der mangler bare det, at med code completion på egne klasser og egne funktioner f.eks.. Det er rent ud sagt et helvede at skulle finde klasse definitionen hver gang, fordi man ikke lige kan huske række følgen af parametrene på constructeren - det kan selvfølgelig og relateres tilbage til PHPs typeløse variabler, som først bliver typebestemt ved run-time. Rigtigt irriterende.