Avatar billede scooter Nybegynder
05. maj 2000 - 12:23 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

3 små spørgsmål i ét :o)

Jeg er ved at lave en lille side, hvor den øverste frame's knapper skal kunne gøre noget i enten hele frameset'et eller i det nederste frame - knapperne, som er form-buttons skal kunne:

1. Lukke vinduet (hele frameset'et)
2. Udprinte siden (modsatte frame)

Men uanset hvordan jeg bruger window.print() eller window.close(), så gør den kun noget ved det frame, hvori knapperne er... Kan man ikke definere meget enkelt, hvor "action"'en skal ske?!? ex. main.window.print() hvor main er framename...

Anyone?!? :o)))

Avatar billede scooter Nybegynder
05. maj 2000 - 12:35 #1
Udfra ovenstående info, vil jeg gerne have svar på flg.

1. hvordan lukker jeg et helt vindue med en knap i én ud af to frames?
2. hvordan udskriver jeg nederste frame (main) med en knap i øverste frame (head)?
3. og hvordan får jeg form-buttons til at "lave noget" uden at smide en form rundt om den?

Kan nogen klare det?!? Evt. lidt hurtigt?!? :o)))

På forhånd tak :o)

Scooter
Avatar billede mukke Nybegynder
05. maj 2000 - 13:05 #2
prøv noget lignende følgende:

1.    <INPUT TYPE="Button" VALUE="Luk!" ONCLICK="parent.window.close()">
2.    Det kan jeg heller ikke lige få til at virke :)
3.    <INPUT TYPE="Button" VALUE="Luk!" ONCLICK="gørnoget">

Thomas
Avatar billede stoffer Nybegynder
05. maj 2000 - 13:19 #3
spg.

2. parent.frames['framenavn'].print();

Jeg har dog ikke ikke afprøvet det. Under alle omstændigheder vikre print funktionen kun i IE5+ og NS4+
Avatar billede stoffer Nybegynder
05. maj 2000 - 13:20 #4
spg 3:

function submitform() {

  document.formnavn.submit();

}

3.    <INPUT TYPE="Button" VALUE="Luk!" ONCLICK="submitform()">
Avatar billede scooter Nybegynder
05. maj 2000 - 13:30 #5
Herligt mukke - 2 ud af 3!!! :o))) Det er godt! :o) Men jeg skal bruge den sidste, før du bliver belønnet, mkay?!? :o)

scooter
Avatar billede mukke Nybegynder
05. maj 2000 - 13:34 #6
Ikek noget problem - bare du ikek forventer jeg finder ud af det for jeg har forsøgt sådan som jeg vill emene det _burde_ virke, og det gør det ikke, så jeg er ret meget out of ideer (
Avatar billede stoffer Nybegynder
05. maj 2000 - 13:55 #7
hmmm, du har ikke prøvet mit forslag ?
Avatar billede scooter Nybegynder
05. maj 2000 - 15:01 #8
Stoffer - nu har jeg :o) Jeg nåede dog også selv at finde det på javascript.com - det er nemlig den helt rigtige måde :o)
Avatar billede scooter Nybegynder
05. maj 2000 - 15:02 #9
Tak begge to :o)
Avatar billede stoffer Nybegynder
05. maj 2000 - 15:06 #10
Så lidt :)
Avatar billede stoffer Nybegynder
08. maj 2000 - 11:29 #11
Øhhh, jeg så lige lidt på dette spg. igen. Og jeg kom i tanke om at "mukkes" svar 3 vist ikke virker i NS, du skrev nemlig at du ikke ville have <form> tage rundt om det.

det skal være

function submitform() {

  document.formnavn.submit();

}

3.    <a href="#" ONCLICK="submitform()">din tekst eller billede til submit</a>

Bare en lille og indlysende kommentar :)

Avatar billede mukke Nybegynder
08. maj 2000 - 11:46 #12
Stoffer => Som jeg forstår det vil han se knappen, men ikke en form (IE. han vil bruge kanpper frem for almindelige links.)

Med din løsning går du jo under alle omstændigheder ud fra der er en form - ellers giver document.formnavn.submit() jo ikke nogen mening....

Jeg betvivler ikke at det du siger virker, men som jeg ser det er det altså ikke det der han søger :)
Avatar billede stoffer Nybegynder
08. maj 2000 - 11:55 #13
Som jeg forstår vil han kunne sætte formen hvor som helst på siden (f.eks. lige efter <body>) og knappen et andet sted på siden.  (ikke nødvendigvis formen). Dette kan være nyttigt da et <form> tag ofte rykker en linje ned i tabeller. I NS kan ingen form elementer jo være uden for et form tag - det kan det på min måde....