Avatar billede 101186 Nybegynder
25. januar 2002 - 23:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Indsætning a dato/tid via. mysql_query...

Hej.
Jeg programmerer i php og vil derfor alligevel tro at det er her i Databaser : MySQL at jeg skal henvende mig ang. dette:

Kan det ikke lade sig gøre at lave noget som kan f.eks. som: mysql_query("INSERT INTO table VALUES (now())");

Bare via. mysql_query("UPDATE table SET dato=now() WHERE jhjh=$jeiu");

?
Avatar billede websafe Nybegynder
25. januar 2002 - 23:46 #1
Brug time() istedet for now() - formatering af tid kan du finde hjælp til her: http://www.php.net/manual/en/function.date.php
Eventuelt kan du også besøge WebCafe's forum på http://www.webcafe.dk/debat/index.html - der plejer at være en del guldkorn og "nøddeknækkere" at hente der :o)
Avatar billede 101186 Nybegynder
26. januar 2002 - 14:31 #2
Men hvordan bruger man dem i en mysql_query("UPDATE table SET... ???
Avatar billede websafe Nybegynder
26. januar 2002 - 15:05 #3
Fx. således:
$lige_nu = date("D M j G:i:s T Y");

mysql_query("UPDATE table SET dato=$lige_nu WHERE jhjh=$jeiu");
Avatar billede 101186 Nybegynder
26. januar 2002 - 16:52 #4
Tja, det er faktisk også sådan at jeg har prøvet på at lave.
Variablen virker helt fint, men det bliver ikke ændret i min mysql database.

Jeg har en mysql database hvor at den skal sættes ind i.
Den har "datetime" som datatype og ja til en nulværdi.
Standard værdien er: NULL

Hvis man sletter alt hvad der står i den, så kommer der bare til at stå: 0000-00-00 00:00:00

Det må så være den type dato at jeg kan bruge.
Men der står stadig 0000-00-00 00:00:00 efter at jeg har brugt den dér mysql_query("UPDATE...

Hvordan kan det være?
En færdig værdi er f.eks.: 2002-01-05 20:11:05

Altså: År-Måned-Dag Time:Minut:Sekund
Avatar billede 101186 Nybegynder
26. januar 2002 - 17:56 #5
Jeg skulle sætte $lige_nu ind mellem to enkelt quotes... Altså: date='$lige_nu'
Avatar billede 101186 Nybegynder
26. januar 2002 - 17:57 #6
Jeg lukker igen og tager de 30 points til mig igen da jeg selv fandt ud af det. Sorry...