Avatar billede orbit Nybegynder
25. januar 2002 - 21:30 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Laaannng defragmentering af ny computer

Min søn har købt en splinterny bærbar Toshiba Satelite med 1 Mhz processor og 256 MB RAM. Han har selv installeret nogle programmer, bl.a. et par spil og AUTOCAD.

Han undrede sig over at computeren er langsommere end hans tidligere stationære med 800 Mhz, samt at den kører ligesom lidt hakkende i det. Han har kun haft den en uge.

Vi satte den så til at defragmentere harddisken - og det har den i skrivende stund gjort i 1½ time nu med genstart ustandselig.

Defragmenteringen skrider meget langsomt fremad selv om tingene tilsyneladende flyttes rundt i normalt tempo. Den første time rokkede det sig ikke over 10 pct. - nu er dog 45 pct. defragmenteret.

Kan det passe at en helt ny computer som kun har kørt en uge, og ikke kørt ret meget, kan have en så rodet harddisk?

Kan det ligefrem tænkes at det ikke er en ny computer han har fået?
Avatar billede zred Nybegynder
25. januar 2002 - 21:31 #1
Jah det kan det..

min gjorde nøjagtig det samme... kontakt forhandleren og få ham til at se på det..!!
Avatar billede orbit Nybegynder
25. januar 2002 - 21:32 #2
Computeren har naturligvis en 1000 Mhz processor
Avatar billede zred Nybegynder
25. januar 2002 - 21:32 #3
Så får i en ny.... hvis det ikke ER en ny fra begyndelsen....

KRÆV det......... og endda for mindre kr..

men btw..

har i tjekket :

garantien
at delene i computeren er demsom er oplyst..?

- Mark
Avatar billede zred Nybegynder
25. januar 2002 - 21:33 #4
regnede jeg ud :P

hmm..

800 var det en amd og 1000 mhz intel??
Avatar billede daywalker2k Nybegynder
25. januar 2002 - 21:35 #5
I skal være opmærksomme på, at hvis der kører programmer, der skriver/læser fra disken, MENS i defragmentere, så genstarter den defragmenteringer hver gang programmer laver ændringer i disken!
Avatar billede zred Nybegynder
25. januar 2002 - 21:36 #6
yep.. vil jeg os lige sige hehe
Avatar billede prodic Mester
25. januar 2002 - 21:37 #7
Orbit->Hvis han har f.eks Antivirus/Office-pakken installeret så kan det forhindre en stabil defragtmentering. Det skyldes, at de programmer ofte skriver til harddisken og derved får defragtmenteringen til at starte forfra.

Så luk alle andre programmer end lige de aller mest nødvendige og prøv så en defragtmentering igen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. januar 2002 - 21:39 #8
Gå ud i dos (evt. boot på startdiskette) og skriv:

ren win386.swp win386.was

derved omdøbes swapfilen. Når windows genstartes, vil det oprette en helt ny swapfil. Den nye swapfil defragmenteres ikke, men det gør den gamle omdøbte. Efter defragmenteringen går man igen i DOS og skriver:

del win386.swp
ren win386.was win386.swp

Dermed har amn en hurtig swapfil i eet sammenhængende stykke.

P.s. grunden til at defragmenteringen starter forfra hele tiden er pga. swapfilen læser på drevet - ved min fremgangsmåde vil den ikke genstarte NÆR så tit - hvis den overhovedet genstarter :)
Avatar billede orbit Nybegynder
25. januar 2002 - 22:42 #9
Det eneste program som "kører" er Norton antivirusprogrammet - men med autoprotect deaktiveret. Så skulle det vel ikke kunne influere på defragmenteringen som nu har stået på i henved 3 timer. Det skal siges at jeg lige har deaktiveret autoprotect, men det ændrer tilsyneladende ikke genstart-frekvensen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. januar 2002 - 22:54 #10
orbit> Og mit forslag? Hvordan gik det?
Avatar billede orbit Nybegynder
25. januar 2002 - 23:24 #11
Vi har ikke brugt dit forslag. Det er jo en helt ny computer, så hvis der er noget galt med den, så er det forhandlerens problem.

Defragmenteringen tog ca. 3 timer - og det ændrede ikke på hakkeriet og på at computeren er væsentligt langsommere end min søns tidligere pentium 3 processor med 800 Mhz.

Den hakker også i det når den spiller musik fra Realjukebox. Det burde den vel heller ikke. Der er også problemer med skærmbilledet, f.eks. når man lukker et spil og går tilbage til skrivebordet, så mixes alle farver i skrivebordsbilledet sammen et øjeblik før det gendannes.
Avatar billede tumben Novice
26. januar 2002 - 01:22 #12
ligger der nogen som helst iconer ved siden af uret nede i h.hjørne...så h.klik..og vælg LUK..
ingen virusprogrammer aktive eller noget overhovedet...

ellers TAR det 3 timer
Avatar billede orbit Nybegynder
26. januar 2002 - 08:26 #13
Jeg har nu opdaget at der ved opstart dukker en box, vistnok en MS-DOS-meddelelse op med denne besked: "WININIT.EXE kan ikke køres fra Windows".

Desuden har jeg konstateret at filen wininit.exe mangler på min søns computer, mens den findes på min computer. Begge computere har styresystemet Windows98.

Kan det være forklaringen på problemet. Hvad gør wininit.exe i øvrigt godt for?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. januar 2002 - 12:47 #15
orbit> hvis der ernoget galt med pc´en er det hardware problem - defragmentering KAN tage lang tid og har INTET at gøre med om pc´en er i stykker eller ej. Prøv nu bare mit forslag.
Avatar billede s.b.a Nybegynder
26. januar 2002 - 12:53 #16
Jeg har købt den samme dof den lidt mindre model 1000 Mhz 128 MB Ram 10 GB harddisk....Den har jeg snart haft i 3 ugers tid..og den køre meget stabilt uden problemer og jeg har installeret Windows XP på den..Jeg havde nogen problemer med den da jeg havde Windows Me installeret...Men da jeg så installerede XP, Så kørte det hele meget mere stabilt..
Avatar billede snubby Nybegynder
27. januar 2002 - 15:12 #17
prøv evnt. at hente newdefrag fra www.webattack.com
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
29. januar 2002 - 11:01 #18
Sandsynligvis er din processor en Celeron Mobile(P3 Mobile, som er langsommere end deres stationære fætre.

Hvilken Bushastighed har maskinen?
Hvilket grafikkort er der i maskinen?

Du kan ikke sammenligne en bærbar med en stationær PC.

Den bærbare taber mht. bushastighed/cpu hastighed, harddisk hastighed og grafikchipsættet.

MVH,