Avatar billede daki Juniormester
25. januar 2002 - 11:10 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Netværksopsætning

Jeg har 4 LAN, som skal samles til et WAN.

Der er faste IP-adresser
LAN1    - 192.168.1.10 til 192.168.1.99
gateway - 192.168.1.1
LAN2 - 192.168.2.10 til 192.168.2.99
gateway - 192.168.2.1
LAN3 - 192.168.3.10 til 192.168.3.99
gateway - 192.168.3.1
LAN4 - 192.168.4.10 til 192.168.4.99
gateway - 192.168.4.1

alle maskiner har:
Win98/2000 - Klienprogram til MS-netværk, NetBUEI, TCP/IP.
Der bruges Frame Relay.

Mit problem er, at internt kan man godt se andre maskiner, men man kan ikke se nogen fra de andre LAN.
Jeg kan godt pinge manskiner på de andre LAN, men altså ikke se dem.

Hvad mangler jeg ??
Avatar billede aplicor Nybegynder
25. januar 2002 - 11:35 #1
Fortæl lidt mere om din opsætning - gateway enhederne, PC'er opsat som routere m.m.?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
25. januar 2002 - 11:40 #2
når du siger du kan pinge maskiner på andre LAN men ikke "se dem" går jeg ud fra du mener i Andre Computere/Stifinderen ?

Det er fordi Andre Computere fungere via NetBIOS navnene, som bliver indsamlet via broadcasts.
broadcasts bliver ikke videresendt af routerne og når derfor ikke de andre net.
Den bedste løsning ville nok være at sætte en WINS server op.
Avatar billede daki Juniormester
25. januar 2002 - 12:08 #3
aplicor -> Nu er jeg ikke den helt store netværksekspert, så gateway enhederne, PC'er omsat som routere m.m. - hvad mener du ????

rune.rasmussen -> Jeg skal til at sætte en server op, så kan den sættes op som WINS server og hvordan.
Avatar billede daki Juniormester
25. januar 2002 - 12:09 #4
omsat = opsat
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
25. januar 2002 - 12:10 #5
hvis det er winnt eller win2000 server version, så Ja.
Avatar billede wiuff Nybegynder
25. januar 2002 - 12:40 #6
Eller man kan bruge LMHOST, der i essens fungerer som en WINS server, bortset fra at det er statisk mappet (I de enkelt LMHOSTS) filer, hvorimod WINS gør det dynamisk lidt i stil med DNS.
Avatar billede lazac Nybegynder
25. januar 2002 - 13:16 #7
Du mangler navne-opløsning (name resolution) på tværs af dine routere.
Jeg er enig med "rune.rasmussen" i at en WINS-server ville være en god og relativt nem løsning. Kombineret med en DHCP-server er det en effektiv løsning, der letter dig for en masse vedligeholdende administrativt arbejde.
Jeg ville nok bruge en WINS-server i hvert subnet (altså 4 i alt), som så konfigureres til at replikere hinandens databaser. Det vil spare en masse trafik over Frame Relay'en.
Alternative løsninger kunne, som "wiuff" nævner, være at bruge lokale host-filer eller DNS-server(e).
Avatar billede daki Juniormester
25. januar 2002 - 15:38 #8
Det er en WIN2000 Server.
Jeg kan ikke bruge DHCP, da vi skal have faste IP.

Det er mange fine ord, men kan i give nogle eks. på hvordan LMHOST/DNS og WINS skal opsættes, så jeg kan se hvilken løsning der vil passe os bedst.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
25. januar 2002 - 15:46 #9
med wins skal du bare på klienterne konfigurere i tcp/ip indstillingerne (hvor du alligevel skal sætte ip adressen) indstille adressen på wins serveren.
så kører resten automatisk
Avatar billede lazac Nybegynder
25. januar 2002 - 16:40 #10
Gggrrrrrrrhhhhhhhhhhhhhhh.....
Jeg har lige skrevet en lang forklaring og trykket "Udfør".
Og så vupti... Du er ikke logget på... Goodbye svar...
Avatar billede daki Juniormester
25. januar 2002 - 16:42 #11
Med hensyn til WINS, hvad skulle man kunne se/gøre for at få kontakt.
Skal man logge på et domain eller lave en netværkstilslutning, for der var ingenting som lykkedes for mig.

Mine routere/gateway er vel sat til det rette.
Vi kører med AS400/Client Access uden problemer.
Avatar billede daki Juniormester
25. januar 2002 - 16:51 #12
Problemet for mig er, at jeg sidder et sted (by), og skal have andre til at konfigurer klienterne de andre steder (byer).

Jeg har derfor har jeg svært, hvad der sker med den enkelte klient. :-)
Jeg kommer først til en af de andre steder d. 4/2.
Indtil da er det hør/forstå hvad jeg siger/mener.
Avatar billede aplicor Nybegynder
25. januar 2002 - 16:58 #13
Jeg spørger anderledes: er dine maskiner sat op som følger:
Hver LAN benytter en PC win2000 med to netkort som gateway?
Hver LAN består af en PC win2000 og x antal win98 klienter og en fysisk router som gateway?

Jeg forstår godt du ikke forstår de mange forkortelser, for det er heller ikke så lige til - det afhænger hvordan du har sat dit netværk op, og hvor meget trafik du ønsker skal gå på tværs af de enkelte LAN? Men umiddelbart skal du have sat DNS og WINS (WINS fordi du bruger 98 klienter). På hvert LAN skal der befinder sig en Navneserver. Og for hele WAN'et skal være endnu en DNS server der fungere som top-level i det domæne du har sat op?
Avatar billede aplicor Nybegynder
25. januar 2002 - 17:13 #14
ja, det laver jo lidt om på det hele med din sidste kommentar - ligner det ikke mere noget VPN i stedet??
Avatar billede daki Juniormester
25. januar 2002 - 17:21 #15
Indtil da er det hør/forstå hvad jeg siger/mener.
Det var ikke ment på jer, men at jeg bliver nødt til at forklare mig over tlf, når noget skal konfigureres.

Nej, jeg har ikke nogen server - det er den jeg skal sætte op.
Hvert LAN beståtr af x antal Win98 maskiner, som benytter samme arbejdsgruppe og share mapper.
Jeg vil gerne 'samle' disse LAN, så vi er fri for at sende filer pr. mail/diskette.
Avatar billede lazac Nybegynder
26. januar 2002 - 01:18 #16
Hvis der er forbindelse på TCP/IP og en form for NetBIOS navnefortolkning, skal du kunne forbinde til UNC-adresser fra en DOS-prompt.
Eks. "NET USE x: \\servernavn\files" skal give dig et lokalt "x:" drev. Her vil der, alt efter hvordan sikkerheden på nettet er sat op, være adgang til serverens delte folder "files".
Er det peer-to-peer eller domain kontrolleret net?
Avatar billede daki Juniormester
28. januar 2002 - 15:12 #17
Jeg har fået 'kontakt' ved at oprette WINS-konfiguration.
I den forbindelse, kan jeg også benytte mig af 'net use'.
Jeg vil lige sætte mig mere ind i VPN inden jeg begynder at arbejde med det.
Avatar billede daki Juniormester
28. januar 2002 - 15:18 #18
Alle skulle have points :-)))