Avatar billede thomas15 Nybegynder
24. februar 1999 - 00:00 Der er 1 løsning

Batfiler

Kan nogen forklare mig de grundlæggende ting i bat-filer?¿? Også gerne mere avancerede ting??
Avatar billede nfl Nybegynder
25. februar 1999 - 13:51 #1
@echo off - så gentager den ikke dine komandoer
echo. - laver et tomt mellemrum
echo Dette er en test - skriver Dette er en test
Pause - pauser bat filen indtil et keystroke
: - angiver et startsted f.eks. :start, herefter kan man bruge goto komandoen f.eks. goto start den vil så lede efter :start og læse nedefter derfra
copy - kopiere, f.eks. copy c:\bootlog.txt \\domainserver\adm\*.*
move - kan bruges på samme måde som copy
md - Make Directory (dir) f.eks. md c:\test her bliver der oprettet en mappe der hedder test i roden c
edit - f.eks. edit c:\bootlog.txt
if exist - f.eks. if exist \\domainserver\adm\bootlog.txt goto start
if not exist - det modsatte af førnævnte
del - sletter en fil f.eks. del c:\bootlog.txt

Puuhadada nu kan jeg snart ikke mere, men generalt kan du bruge komandoen /? og se hvilke variabler du har mulighed for f.eks. copy /? så vil der komme en forklaring i dos boksen.

Jeg har lavet en lille test fil til dig, du kan kopiere komandoerne ind i notepad og gemme det som .bat:

@echo off
echo.
echo Nikolaj er cool
echo.
pause
if exist c:\windows\system\3D rør.scr goto ja
if not exist c:\windows\system\3D rør.scr goto nej
:ja
echo.
echo Du har en screen saver ved navn 3D Rør
echo.
goto end
:nej
echo.
echo Du har ikke screen saveren 3D rør
echo.
:end
@exit

Jeg håber det var nogenlunde hvad du skulle bruge.