Avatar billede software Nybegynder
24. januar 2002 - 10:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Insert into

Jeg har brug for noget hjælp til denne SQL-sætning:

strSQL = "INSERT INTO tabel VALUES ('" & Request.Form("form1") & "') Where Id = ('" & Request.QueryString("name") & "')"

Jeg har prøvet en del forskellige versioner, men har endnu ikke kunne få nogle af dem til at virke.

Håber nogle kan hjælpe

På forhånd tak
Avatar billede cyb Nybegynder
24. januar 2002 - 10:21 #1
Du kan lave din insert med
INSERT INTO table (field[0],...,field[n]) VALUES (fieldvalue[0],...,fieldvalue[n]) WHERE ID = 'name'
men det er ikke altid at SQL selv kan finde ud af hvilke felter du indsætter værdier til.
Avatar billede barwhi Nybegynder
24. januar 2002 - 10:25 #2
'*****************************************************
'navn1,navn2 & name er felter i den form du poster fra
'*****************************************************

recordnavn1 = Request.form("navn1")
recordnavn2 = Request.form("navn2")
name = Request.form("name")

strSQL = "INSERT INTO tabel (felt1, felt2,id) VALUES ("&recordnavn1&","&recordnavn2&",'"&name&"')"

Hvis du inserter tekst skal dine variable omringes af 2x' altså ligesom: 'name'.

"&" angiver, at det er en variabel der arbejdes med

/barwhi
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. januar 2002 - 10:25 #3
Man kan ikke sætte en WHERE på en INSERT - det giver
slet ikke mening. Mener du at du skal lave en UPDATE ???
Avatar billede software Nybegynder
24. januar 2002 - 10:36 #4
Det er vel en form for update. Jeg har brugt "where" fordi informationerne fra "form1" (som er lig svar) skal skal lagres i databasen ud fra et bestemt id-nummer.

Scriptet som henviser til denne side ser således ud:

<%
strSQL = "SELECT * FROM helse WHERE Id = " & Request.QueryString("name") & ""
Set rsSvar = Conn.Execute(strSQL)
%>
<FORM ACTION="besvaret.asp" "Method="get">
<fieldset>
<legend>Brevkassen</legend>
<div>
<label for="t1">Emne:</label><input type="text" id="t1" value="<% Response.Write rsSvar("emne")%>"<br>
<label for="t2">Spørgsmål:</label><input type="text" id="t2" value="<% Response.Write rsSvar("question")%>"<br>
<label for="t3">Svar:</label><input type="text" id="t3" name="svar" /><br />
</div>
</fieldset>
<div><input type="submit" value="Besvar spørgsmål" id="submit" /></div>

</FORM>
<FONT SIZE="+1">
<%
Response.Write _
"<A HREF=""slet.asp?name=" & rsSvar("Id") & """>" & "Slet Spørgsmål" & "</A>"
%>

Håber det giver lidt mere mening !!!!
Avatar billede software Nybegynder
24. januar 2002 - 10:51 #5
Den side som henviser til siden med sql-sætningen er en side med 3 tekstfelter (emne, spørgsmål og svar).
felterne emne og spørgsmål indeholder tekst hentet fra en database.
Feltet svar skal udfyldes og efter et tryk på submit-knappen skal svaret lagres i databasen under samme id hvorfra emne og spørgsmål kom fra.

Ved ikke om det er forståeligt
Avatar billede barwhi Nybegynder
24. januar 2002 - 11:21 #6
Efter hvad jeg kan se, så har du intet, der hedder "name" i din form - prøv dette i stedet. Om ikke andet så er du i hvert fald godt rustet nu til at kunne foretage både det ene og det andet med din database :)

emne = Request.form("t1")
question = Request.form("t2")
svar = Request.form("t3")

strSQL = "UPDATE tabel SET emne = '"&emne&"', question = '"&question&"' WHERE ID = "&svar&""

/barwhi
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. januar 2002 - 11:26 #7
Du skal ikke bruge id-navnene, men kun name="whatever".
Så der skal en ekstra attribut på 2 af <input>-felterne
Avatar billede barwhi Nybegynder
24. januar 2002 - 11:30 #8
Sorry jeg vrøvler!

Selvfølgelig har du et felt, der hedder "name", men hvorfor er dette det eneste felt, der har et ID?

ID = Request.form("name")

/barwhi
Avatar billede software Nybegynder
25. januar 2002 - 10:37 #9
Tak for det jeg har fået det til at virke nu