Avatar billede 101186 Nybegynder
20. januar 2002 - 23:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fungere DNS og det hele?...

Jeg har iøjeblikket domænet www.startlinket.dk
Det har jeg hos ndw.dk´s DNS Hosting M.

Men min hjemmeside ligger på 101186.webpunkt.dk (altså gratis hos webpunkt.dk)
Men jeg skal så have mit domæne hostet hos webpunkt.dk
De har ingen dns servere selv, så de bruger ndw.dk´s.

Så snakker de noget om at jeg skal ringe til ndw.dk og få dem til at viderestille mit domæne til en ip som jeg har fået.
Men med det dér hosting jeg har nu viderestiller den jo også.
Den viderestiller til 101186.webpunkt.dk som der så ligger i en frame så www.startlinket.dk bliver ved med at stå i adressebaren.
Hvis de ikke brugte frames ville den jo så snart at man valgte at klikke videre så bare stå 101186.webpunkt.dk/fil.php i adressebaren.

Men hvordan kan det være at de ikke bare laver det helt normalt som ved hvis man vælger et webhotel?
Altså så der bare står www.startlinket.dk/fil.php i adressebaren?

Så kunne jeg også godt lige tænke mig om jeg har forstået det rigtigt det her:

Hvis jeg skriver www.startlinket.dk i adressebaren... Kontakter den så først dk-hostmaster og finder så ud af at kontakte ndw.dk´s dns servere og finder derefter ud af at kontakte 101186.webpunkt.dk hvor den kan finde filerne...

Er det rigtigt?
Hvorfor bruger ndw.dk´s DNS Hosting frames? Prøv at gå ind på www.startlinket.dk nu og vælge source i menuen view... Så står det dér med frames...
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. januar 2002 - 06:52 #1
Når du skriver www.startlinket.dk i din browser for at komme ind på siden, sker der følgende:

Browseren spørger dit opertivsystems DNS klient om DNS adressen findes i dens cache. Hvis den ikke gør det, går din DNS klient videre til din Internet udbyders DNS server (eller hvad du nu har som pri. DNS). Her spørger den om denne kender DNS adressen. Kender den ikke denne, laver denne en forspørgelse til én af de 13. \"root servers\" i verden. Her spørger den om hvem der styre .dk domæner - og får svaret at det gør DK Hostmaster, ved at give IP adressen på DK hostmasters DNS server. Her bliver denne så spurgt om hvem (Hvilken DNS server) der styre startlinket.dk - og får svaret at det gør \"ndw.dk-firmaet\", ved at give IP adressen på ndw.dk\'s DNS server. Her kan den så endelig spørge hvad er IP adressen på www.startlinket.dk og giver nu IP adressen på den server, som holder siden.

Der er stor sandsynlighed for at din Internet udbyders DNS (eller hvad din pri. DNS server er) ved at .DK domæner styres af DK hostmaster - og springer så dette led over.

Grunden til at ndw.dk bruger frames er at de hoster dit domæne, men ikke selve den server, som har hjemmesiden. Derfor kommer du lige et lille smut forbi NDW\'s webserver, som laver en frame, og sender dig så videre til 101186.webpunkt.dk.

Hvis den ikke kommer denne frame på, vil din adresse altid være 101186.webpunkt.dk - selv om folk skriver www.startlinket.dk, så bliver de smidt ind på 101186.webpunkt.dk med det samme og dette vil stå i adresse linien.

Derfor skal du bede NDW om at rette www-recorden til, så den peger på webpunkts webserver. Så bliver din browser nemlig sendt direkte til webpunkts webserver, uden at skulle blive nød til at oprette en frame.
Når dette er gjort, er det stadig NDW som hoster dit domæne, men alt webtrafik bliver sendt over til webpunkts webserver.

Når du er i gang med at rette din www-record, kan du lige så godt også rette adressen på \"startlinket.dk\", så den også peger over på webpunkts webserver.

Andet?
Avatar billede 101186 Nybegynder
21. januar 2002 - 07:39 #2
Citat: Når du er i gang med at rette din www-record, kan du lige så godt også rette adressen på \"startlinket.dk\", så den også peger over på webpunkts webserver.

Du skriver at jeg lige så godt kan rette adressen på startlinket.dk så den peger over på webpunkts webserver. Var det ikke det jeg gjorde når jeg rettede www-recorden?

Men når det så er gjordt, hvordan kan det så være at den kan få fat i filer som ligger sådan her?: www.startlinket.dk/fil.php
Så jeg bliver sådan set stadig som kunde hos ndw.dk eller hvad?
Og hvorfor har ndw.dk ikke valgt at droppe de dér frames med det samme og så lave så www-recorden peger på ens webserver? Det ville da have været meget smartere... Jeg ved ikke om det kun er ndw.dk som bruger frames...
Avatar billede victor44 Nybegynder
21. januar 2002 - 10:22 #3
Det kan forklares lidt simplere :
Når du spørger efter www.etellerandet.dk så omskriver DNS serveren det til en ip adresse.

LuF

Avatar billede 101186 Nybegynder
21. januar 2002 - 13:44 #4
Det ved jeg...
Avatar billede 101186 Nybegynder
21. januar 2002 - 14:46 #5
Nu har jeg hørt at de andre som får DNS Hosting M hos ndw.dk ikke får en frame med i købet så de godt kan linke til en fil sådan her: www.startlinket.dk/fil.php

Altså at de linker til filen som ligger her: 101186.webpunkt.dk/fil.php
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. januar 2002 - 18:07 #6
Svar til: "Du skriver at jeg lige så godt kan rette adressen på startlinket.dk så den peger over på webpunkts webserver. Var det ikke det jeg gjorde når jeg rettede www-recorden?"

For at vi lige bliver enige:

Domæne hosting = DNS hosting = Dem der styre dit domæne navn (NDW)
Webhotel = Dem der har filerne til din hjemmeside (Webpunkt)

startlinket.dk er et domæne navn, hvor der er tilknyttet en IP adresse.
Hvis man så sætter www foran (alså www.startlinket.dk), så kan du tildele denne adresse en anden IP adresse.

Prøv evt. at kigge på: http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=startlinket.dk&ns=&verbose=on&axfr=on&lang=da
(I dit tilfælde er det dog sat til at www.startlinket.dk er det samme som startlinket.dk)

Svar til: "Men når det så er gjordt, hvordan kan det så være at den kan få fat i filer som ligger sådan her?: www.startlinket.dk/fil.php"

Når du har fået rettet DNS'en til og sagt til webpartner at det er rettet, så venter du på at de forskellige DNS servere rundt omkring bliver opdateret med de nye oplysninger. De har jo nemlig dit domæne i deres cache, og ved derfor ikke at det er blevet ændret.
Men når de også er kommet med, så skulle du kunne hente siderne frem via www.startlinket.dk/fil.php ..
Avatar billede 101186 Nybegynder
26. januar 2002 - 14:29 #7
Jeg takker mange gange for den gode beskrivelse...
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. januar 2002 - 15:49 #8
Tak for point!

Håber du får det til at virke..
Avatar billede 101186 Nybegynder
26. januar 2002 - 16:45 #9
Det virker fint nu... Det var skam heller ikke mig at der skulle lave noget. Det var dem fra WebPunkt.dk.
Jeg har nemlig fået hostet mit domænenavn hos dem så jeg kunne linke til filer sådan her: www.startlinket.dk/fil.php
Og så jeg samtidig fik nogle e-mail adresser.

Men jeg ville jo gerne lige vide hvordan at det lige foregik så jeg ikke betalte abonnementspris for noget som ndw.dk kunne ordne helt gratis...