Avatar billede teach-me-php Nybegynder
20. januar 2002 - 18:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hvad kan man i disse funk. php

hvad kan man bruge en
lykke til..
array...
switch..

jeg læste en artikel hvor det var godt at kunne de ting...har lært dem men forstår ikke rigtig hvornår man kan bruge dem..

ps..er der et godt sted hvor man kan lære php så selv en newbie som mig forstår det...
Avatar billede invisibleman Nybegynder
20. januar 2002 - 18:12 #1
En løkke kan bruges til at gentage et stykke kode et bestemt antal gange (en for-løkke) eller gentage et stykke kode indtil et udtryk er sandt (en do/while-løkke)

for ($i = 0; $i < 11; $i++) {
  echo $i;
}

det vil udføre \"echo $i;\" linien 10 gange.

$i = 0
while ($i < 100) {
  echo $i;
  $i++;
}

vil udføre echo $i; og $i++ 99 gange (0-99).

Et array er på en måde mange variabler med eet navn:

$array[0] = \"teach\";
$array[1] = \"me\";
$array[2] = \"php\";

det vil lave et array med 3 elementer (0-2) der indeholder ovenstående strenge. Du kan udskrive et array med en for-løkke:

for ($i = 0; $i < sizeof($array); $i++) {
  echo $array[$i];
}

sizeof() vil give dig antal elementer i et array, her vil det så være 2.

switch bruges til at udføre forskellige kodestykker alt efter hvilken værdi en variabel har.

$status = 5

switch ($status) {
  case 0: echo \"Status er 0\"; break;
  case 5: echo \"Status er 5\"; break;
  case 10: echo \"Status er 10\"; break;
  default: echo \"Værdien af \\$status kunne ikke bestemmes.\"; break;
}

default: bliver \"kørt\" hvis ingen af de foregående \"case ..:\" \"fanger\" værdien.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
20. januar 2002 - 18:13 #2
\"\\$status\" der bruger jeg \\ foran $ for at undgå at PHP skriver værdien af variablen istedet for navnet.
Avatar billede teach-me-php Nybegynder
20. januar 2002 - 18:15 #3
tak...jeg vidste godt alt det der :-)...

det jeg mener er. kan man f.eks lave en: chat, forum, afstemningsbox osv. ved at bruge de der...for jeg kan ikke rigtigt se hvordan man skulle kunne det..

ps.kender du en side hvor man kan lære php...
Avatar billede invisibleman Nybegynder
20. januar 2002 - 18:18 #4
Hvad man bruger hvor kommer jo helt an på hvordan du laver dine ting, men det ikke utænkeligt at man ville få brug for de ting her i f.eks. en chat, forum osv.
Avatar billede teach-me-php Nybegynder
20. januar 2002 - 18:22 #5
invin>>Du får alle pointene hvis du også lige kan fortælle mig en side hvor man kan lære php...

fik ikke så meget ud af webcafe så helst ikke den...
Avatar billede teach-me-php Nybegynder
20. januar 2002 - 18:22 #6
og det skal helst være en side hvor en morron som mig kan lære det...og helst være på dansk.
Avatar billede teach-me-php Nybegynder
20. januar 2002 - 18:30 #7
du får pointene nu...jeg skal smutte...

svar venligst på mit sidste spørgsmål.....tak for hjælpen...ses
Avatar billede invisibleman Nybegynder
20. januar 2002 - 18:45 #8
Jeg kender desværre ingen andre sider hvor man kan lære PHP :O(
Avatar billede Noone Nybegynder
20. januar 2002 - 18:48 #9
Tvivler på du kan finde en side hvor du \"kan lære PHP\", der findes massere af sider med tutorials, guides, tips og tricks. Men for at lære det, skal du sætte dig ind i, hvordan et program er bygget op. Uden den basale viden om strukturen i et program, er det MEGET svært at lære at programmere i noget somhelst.
Avatar billede teach-me-php Nybegynder
20. januar 2002 - 19:31 #10
hvor kan jeg så finde en side med totorials...
Avatar billede Noone Nybegynder
20. januar 2002 - 19:41 #11
www.google.com

Søg: PHP Tutorial

Så kommer der sikker et par 100.
Avatar billede boyota Nybegynder
20. januar 2002 - 19:45 #12
Kik eventuelt på www.webcafe.dk, de har nogle gode artikler
Avatar billede novellenet.dk Nybegynder
20. januar 2002 - 21:00 #13
http://php.net/manual/en
Manualen er din ven...

Ellers tag et kig på \'Start på PHP\' af Thomas G. Kristensen fra IDG\'s forlag...