Avatar billede anoldi Nybegynder
20. januar 2002 - 18:02 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Åben den samme form...

Hvis jeg har 3 knapper som alle åbner den samme slags form og indsætter nogle værdier i nogle edit\'s i formen...
Men jeg vil gerne have sådan, at når jeg trykker på på f.eks. knap 1 skal den åbne form2 og indsætte værdi1 i form2.edit1.text - men samtidig hvis jeg trykker på knap 2, skal den samme form åbnes IGEN, uden den anden form overskrives...
Desuden må man ikke kunne åbne den samme form flere gange...

men hvordan?
Avatar billede anoldi Nybegynder
20. januar 2002 - 18:03 #1
> Desuden må man ikke kunne åbne den samme form flere gange...

men mener; man må ikke kunne trykke på knap1 flere gange og så der pupper en masse forms op...
Avatar billede cms Nybegynder
20. januar 2002 - 19:09 #2
Sådan at der maximum er 2 forms åbne hele tiden. Den med knapperne og en med editboxe, eller hvad? Eller må der maximum være 4 forme åbne?

Allokerer du formene med editboxe dynamisk? Ellers er multiple instances jo intet problem...
Avatar billede stoney Nybegynder
20. januar 2002 - 19:12 #3
Jeg har lavet et eks. til dig.

www.tradestone.dk/eksperten/eks161268.zip

Stoney
Avatar billede anoldi Nybegynder
20. januar 2002 - 19:37 #4
den er fino - men jeg ville gerne have en kontrol på, så jeg kun kan åbne ET vindue for hver knap..
Hvis jeg f.eks trykker tre gange på knap 2 får jeg 3 forms...
Avatar billede stoney Nybegynder
20. januar 2002 - 20:14 #5
I eksempelt jeg har lavet til dig ret button2 til

var
i : integer;
begin
I := screen.FormCount -1;

if (i < 2) then
with TForm2.Create (Application) do

Show;

end;

Stoney
Avatar billede anoldi Nybegynder
20. januar 2002 - 20:23 #6
Vil det også virke hvis jeg f.eks. havde 10 knapper...?
Avatar billede stoney Nybegynder
20. januar 2002 - 20:23 #7
Hvad mener du ?

Stoney
Avatar billede anoldi Nybegynder
20. januar 2002 - 20:29 #8
Hvis vi tog at der var 10 knapper man kunne trykke på - ville der så stadig kun kunne åbnes EN form/vindue pr knap?
Avatar billede stoney Nybegynder
20. januar 2002 - 20:32 #9
Ja, selvfølgelig.
Du sætter bare samme kode ind på knapperne.

Eller lader dine knapper pege på button2

Stoney
Avatar billede anoldi Nybegynder
20. januar 2002 - 20:38 #10
Hvis jeg laver samme kode ved button3, men ændrer i < 2 til i < 3, kan jeg stadig trykke to gange på buttom2 og få to vinduer op på den knap...

ideen er... F.eks. som ICQ!
Avatar billede stoney Nybegynder
20. januar 2002 - 20:41 #11
Du skal IKKE ændre 2 til 3

Stoney
Avatar billede anoldi Nybegynder
20. januar 2002 - 21:00 #12
Jamen... Hvis jeg nu har tre knapper... Så vil jeg stadig kunne have EN form pr. EN knap åben..

Dvs. 3 knapper = 3 forme

Men man må stadig kun kunne åbne en form pr knap - dvs. ikke noget med at trykke en gang på knap1 og 2 gange på knap 2
Avatar billede stoney Nybegynder
20. januar 2002 - 21:14 #13
Jamen du har tidligere bestemt at form2 kun må vises 2 gange, hvad så når du trykker på knap 3,4,5... så må den godt vises flere gange eller hvad ?

Stoney
Avatar billede anoldi Nybegynder
20. januar 2002 - 21:24 #14
Vi kan sige det sådan:

At når jeg trykker på knap1 og form2 vises, må jeg IKKE kunne lave en form mere fra knap1, for jeg har lukket den form2 der blev vist da jeg trykkede på knap1...

Avatar billede stoney Nybegynder
20. januar 2002 - 21:53 #15
Så skal du nok bruge showmodal

Stoney
Avatar billede anoldi Nybegynder
20. januar 2002 - 21:58 #16
Ahh... kan du vise mig det? Evt. hvis jeg sætter points lidt op?
Avatar billede stoney Nybegynder
20. januar 2002 - 22:08 #17
De steder der står form2.show skal bare være form2.showmodal

og der hvor der kun står show skal  det være showmodal.

Stoney
Avatar billede anoldi Nybegynder
20. januar 2002 - 22:14 #18
den fik jeg ikke helt fat i... Skal jeg abre ændre det i det eksempel du sendte? og skal jeg slette noget?
Avatar billede stoney Nybegynder
20. januar 2002 - 22:20 #19
Du kan bare rette i det eks jeg lavede.
Det eneste showmodal gør at at du ikke kan bruge andre ting i programmet før du har lukket den form der er vist med showmodal

Stoney