Avatar billede jhorlyck Nybegynder
19. januar 2002 - 18:46 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

fjerne sol.exe, freecell.exe mm.

Win.2000 professional (Eng. version) på clienter.
Hvordan fjernes spillene sol.exe, freecell.exe ....?

Avatar billede oniel Nybegynder
19. januar 2002 - 18:52 #1
Tilføj/Fjern programmer - Windowsinstallation ;)
Avatar billede goulduck Nybegynder
19. januar 2002 - 20:18 #2
Under \"games\"...
Avatar billede jhorlyck Nybegynder
19. januar 2002 - 23:45 #3
Til oniel og goulduck: hvis det var så simpelt, havde jeg ikke spurgt eksperterne.

Hvis man fjerner programmerne fra c:\\winNT\\system32\\*.*, hvor .exe filerne ligger
optræder de igen efter næste reboot.
De kan ikke afinstalleres via Tilføj/fjern programmer; da de ikke findes der.
En søgning i registreringsdatabase giver ingen resultater.
Jeg er ude efter en eksperts viden.
Avatar billede oniel Nybegynder
20. januar 2002 - 00:05 #4
Hmm - jeg er migreret til XP - men har lige set efter og mener ikke der er forskel på 2000 og XP på det punkt.

Kig under tilføj/fjern Windowskomponenter.
Avatar billede jhorlyck Nybegynder
20. januar 2002 - 10:33 #5
Spillene findes som nævnt ikke under fjern/tilføj programmer.
Hverken det ene eller andet sted. Hvis de havde været der, havde det ikke været nødvendigt at spørge her.
Avatar billede xpx Nybegynder
20. januar 2002 - 10:41 #6
Doh! Det er jo IKKE i tilføj/fjern programmer!

Det er jo inde i windows installation:

Kontol panel>Tilføj/fjern programmer FANEBLADET \"Windows installation\" (!)

XpX
Avatar billede jhorlyck Nybegynder
20. januar 2002 - 12:35 #7
tilføj/fjern programmer har 3 valgmuligheder:
1) change/remove programs
2) add new programs
3) add/remove windows components
Når jeg skriver \"ikke noget sted\", så mener jeg ikke nogen af de tre vcalgmuligheder.
Jeg kan også angive undermenuer i Windows komponents; men de er der stadig ikke.
Ekspertise i w2000 udbedes. Ikke almindeligheder fra w98.
Avatar billede mr.9mm Nybegynder
21. januar 2002 - 02:53 #8
Nu må i stoppe! søg efter filerne, marker filerne tryk på DELETE tasten og pist væk er de!
Avatar billede dmcn Praktikant
21. januar 2002 - 03:09 #9
mr.9mm : Læs spørgsmålet igen.

jhorlyck : I mappen c:\\windows\\system32\\dllcache ligger alle \"vigtige\" windows-filer - det er herfra de gendannes, hvis de ikke er i deres korrekte mappe ved reboot.
Kig i denne mappe og find de programmer du vil af med. Slet dem først i dllcache, og bagefter i deres rigtige mappe, så burde være væk.
Avatar billede jhorlyck Nybegynder
21. januar 2002 - 10:47 #10
mr.9mm: se første afviste svar. Hvis man sletter filerne og søger på dem derefter giver det ikke resultat; men ved reboot eller anvendelse af genvej gendannes filerne.

n0rmality: det er klart, at de må gendannes ud fra en anden fil; Derfor må man i registreringsdatabasen kunne finde frem til styringen af denne gendannelse. Men hvordan?
Søgning på f.eks sol.exe i registreringsdatabasen giver ikke noget resultat.
c:\\winNT\\system32 (ikke c:\\windows) indeholder ikke dllcache.
dllcache findes slet ikke.

Avatar billede jhorlyck Nybegynder
21. januar 2002 - 12:15 #11
Løsningen er fundet: Man skal bare kontakte nogen, der ved noget. F.eks. www.winsupersite.com

I c:\\wintnt\\system32\\inf\\sysog.inf findes opsætningen af \"add/remove windows components\"
Der skal man ændre ...,HIDE,... til ...,,... på de relevante linier og derefter kan man bruge \"remove Windows components\".
sysog.inf har som default HIDE på langt de fleste komponenter. Og man har ikke valgmuligheden vil installering af W2000.

Konklusion: www.eksperten.dk er uanvendelig.
Der er for mange, der tror uden at vide.
Avatar billede dmcn Praktikant
21. januar 2002 - 16:25 #12
Prøv at slå visning af skjulte filer til, og se lyset. Har lige snakket med en win2k-bruger (er selv XP-bruger), og han *har* mappen, samt filen sol.exe. Jeg beklager meget, at jeg ikke fortalte at mappen var skjult, men når du fører dig så meget frem må man vel formode at du ved hvad du snakker om.
Avatar billede oniel Nybegynder
21. januar 2002 - 16:26 #13
Jeg har lige checket op på serveren - Det var som jeg huskede det!

Mulighederne var ikke skjult!

Måske har det noget at gøre med den første installation om der er noget der er skjult eller der ikke er?
Avatar billede jhorlyck Nybegynder
21. januar 2002 - 16:44 #14
n0rmality: Jeg har altid \"display hidden files and folders\" slået til. Uden at dllcache vises.
Men når jeg slår \"hide protected system files\" fra, dukker dllcache op. (undskyld) Og der ligger filerne i øvrigt stadigt, selvom programmerne er afinstalleret. Man kan åbenbart ikke slippe af med dem. Desuden ligger de også under c:\\i386, men med .ex_ som extensions.
oniel: jeg har også checket. Alle vore w2000 UK vers. professional har samme opsætning i sysog.inf af \"add/remove windows components\". Formentlig er der forskel til andre versioner, herunder server versionen. (Vi kører linux, så jeg kan ikke kontrollere). Typisk Microsoft, at man ikke kan vælge under installation.
Avatar billede dmcn Praktikant
21. januar 2002 - 17:23 #15
jhorlyck : Beklager også mit mindre udbrud - jeg forstår dig egentlig godt, når jeg ser de andre indkomne svar. Jeg vil med det samme tjekke, om jeg kan slippe for eks. sol.exe, bare for at få bekræftet min mistanke til mappen dllcache.

Derudover, så kan man faktisk vist fravælge spillene under installationen af Win2k - det har jeg engang gjort, mener jeg da. :)
Avatar billede dmcn Praktikant
21. januar 2002 - 17:27 #16
Det viser sig, at det var på denne computer (XP-install) at jeg fravalgte spil - men alligevel ligger de også i dllcache. Skræmmende, pladsspild og irriterende!
Avatar billede jhorlyck Nybegynder
23. januar 2002 - 13:43 #17
Jeg har checket op på det med installationsproceduren. Det viser sig, at MS bevidst fravalgte "custom" muligheden i w2000 professional, ihvertilfælde i de første versioner. De antog, at w2000 blev installeret af proffer via egne scripts. De fik en del klager, så det blev ændret ved server versionen af w2000. Vores w2000 prof. er dels præinstallerede, dels installeret her på stedet (uden script).
Avatar billede oniel Nybegynder
23. januar 2002 - 14:13 #18
Tja - så var der en forklaring på hvorfor jeg syntes det var så let et spørgsmål ;)

Men nu er det jo ligefør det er dig der skal have point!!!!!!!

Nå - det beviser jo bare atter en gang, at når den gode Bill er involveret er der intet der er enkelt! (Jeg skal sgu snart have lært lidt om Linux!)
Avatar billede jhorlyck Nybegynder
28. december 2003 - 15:22 #19
se kommentar af 21/1 2002