Avatar billede roar Nybegynder
29. april 2000 - 19:28 Der er 1 løsning

Sortere poster fra VB-frontend, hvordan?

Fra et VB-program (lavet i  VB 6.0) vil jeg sortere alle poster (rækker) i en tabel i en Access 97-database.

Tabellen indeholder to felter:
Navn (tekststreng) og Dato (format: dd-mm-åå)

Ved sortering ville jeg gerne have Dato-posterne sorteret så de nyeste datoer står øverst. Det tilhørende Navn-felt til hver dato skal følge med Datoen.
Sortering skulle ske via kode i fx klik-proceduren til en commandbutton.

Jeg har knyttet adgang til databasen med Data-objektet. To tekstbokse er blevet knyttet til hver sit felt i tabellen via Data-objektet.
Min status: via Data-objektet og de to tekstbokse kan jeg se en post ad gangen i den rækkefølge de står i databasen. Jeg kan tilføje og slette poster.

Mit problem er at jeg ikke rigtig ved hvor man skal starte når man vil til at sortere i databasen fra et VB-program.

Måske nogen kan hjælpe med fx et komplet kodeekseksempel eller gode ideer?
Avatar billede henrikudsen Nybegynder
18. maj 2000 - 02:20 #1
Du fyrer bare en SQL-Statement af ned i mod dit åbne Recordset som er Sorteret efter dit datofelt, eks.: "SELECT * FROM [TabelNavn] ORDER BY [FeltNavn] Desc"