Avatar billede oscar Nybegynder
29. april 2000 - 14:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Copyright af script

Jeg sidder og roder med at lave et script som kan følgende.

Når man har lavet et ASP produkt, og sælger det til en kunde, hvordan laver jeg en krypteringkode, så det kun er ham der kan bruge scriptet.
(som sikkerhed for han ikke sælger det videre)

Jeg havde tænkt mig at lave en admin-side hvor kunden indtastede en krypteret kode som var udregnet af den reelle dato.

Er der nogen der erfaring med noget ligende, og hvordan kunne man ellers gøre det.

Kunne det lade sig gøre med noget Perl/cgi etc. ?????

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men det var bare lige sådan en idé man får i ved !

Ha det

Oscar
Avatar billede ricardo Nybegynder
29. april 2000 - 14:58 #1
Man kan bruge MS's Script Encoder, men den krypterer blot scriptet.

Det, du kunne gøre med scriptet er at lægge en condition i den der gør, at den ikke virker på andet end det domain du angiver.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. april 2000 - 16:12 #2
Hvis du nu kan gøre noget, så sørg for at det fremgår tydeligt af din
konktrakt med kunden, at der er "begrænsninger" på scriptet. Så ville
jeg, som potentiel kunde, nok sige nej tak, og finde en anden leverandør,
men det er så en helt anden sag.
Avatar billede steffen Nybegynder
29. april 2000 - 17:47 #3
Det bliver nok svært med ASP.

CGI kan laves som alm. exe-filer under windows - el. kompileret kode under linux - og medsender du ikke sourcekoden til disse til kunden, bliver det svært for ham at regne ud hvordan du har lavet det.

Som erikjacobsen dog skriver, så vil de fleste kunder dog nok foretrække at kunne udvikle på deres scripts selv - eller med hjælp fra evt. anden side.

Men som allerede nævnt er det jo en helt anden sag :-)
Avatar billede ricardo Nybegynder
30. april 2000 - 15:09 #4
Det er ganske normalt at sige at kunden kun må bruge 1 eksemplar af coden, og at han ikke må videregive det.

MS's script encoder virker ganske fint. Det giver en lille overhead når scriptet skal køres. Jeg ville vælge at lave en krypteret include fil der indeholder noget i stil med

If request.servervariables("server_name") = "www.myserver.dk" then

for at låse det til en enkel maskine.

Alt det der med at taste koder ind virker lidt fjendligt - det ville være bedre at gøre det "usynligt", hvor den bare ikke virker andre steder end kundens domæne.
Avatar billede oscar Nybegynder
01. maj 2000 - 21:48 #5
Tak for alle svar, men jeg kan nu bedst bruge ricardo´s svar.

Tak for hjælpen