Avatar billede ulrikh Nybegynder
29. april 2000 - 08:25 Der er 4 kommentarer

sorter og count

Jeg har en tabel med ca. 350 poster. Alle poster har et varenavn hvoraf flere er ens. Det jeg godt kunne tænke mig er et script som kan udskrive en liste, hvor hvert varenavnet kun vises en gang. Derudover skal der optælles hvor mange gange varenavnet forekommer i tabellen. Altså sådan her:

varenavn:  forekomst:
bananer      3 gange
pærer        4 gange

osv... Jeg er ikke den store ASP-haj så håber på lidt hjælp her.
Avatar billede steffen Nybegynder
29. april 2000 - 09:15 #1
select ... count distinct hjælper dig garanteret lidt afsted på vejen
Avatar billede kiss96 Nybegynder
29. april 2000 - 10:16 #2
Du skal gøre det af 2 omgange:

1. Tæl antal poster med samme varenavn

select count(varenavn) from tabel

og hvis du vil bruge antallet på anden måde end med rs.recordcount så skal du skrive

Select count(varenavn) as ant from tabel

Antallet bliver da lagt i Ant.

2. For kun at udskrive en liste med en linie for hvert varenavn selvom der er flere i registret skal du bruge

select Distinct varenavn from tabel

dette giver kun en linie for hver
Avatar billede ulrikh Nybegynder
29. april 2000 - 10:42 #3
Der er mange forskellige varenavne i tabellen og der kommer hele tiden nye til samtidig med at nogle bliver slettet. Det er bøvlet at lave en count på de enkelte varenavne. Er det ikke muligt at lave en søgning som gennemgår hele kolonnen varenavne og der finder de forskellige varenavne og antallet.

så det er lidt bøvlet at foretage en count på dem alle sammen. Er det ikke muligt at foretage en søgning i kolonnen varenavn og finde de forskellige varenavne
Avatar billede skovhus Nybegynder
29. april 2000 - 11:57 #4
hvad kiss96 mener med varenavn (sådan som jeg læser det) er det er navnet på din kolonne og ikke et specifikt varenavn.

med select count(kolonnenavn) from tabel får du et tal for hvor mange der i alt i kolonnen.

hvis du kun vil have et tal der angiver hvormange forskellige varenavne der er i tabellen så brug

select count(distinct kolonnenavn) from table

selvom det samme varenavn forekommer flere gange tælles det kun med 1 gang.