Avatar billede puppetmaster Nybegynder
17. januar 2002 - 08:21 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Billeder i en Access database

I Access er det jo rimelig nemt at indsætte et billede (manuelt) i en ny post, men er det muligt få Access til SELV at indsætte et \"default\" billede når nye poster \"påbegyndes\"?
Avatar billede terry Ekspert
17. januar 2002 - 08:25 #1
I wouldnt put the picture file in the database but the path to the picture file. They are too large and many WILL give problems.
Yes, I would think  it is possible to use a \"default\" picture
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
17. januar 2002 - 08:26 #2
Well, terr, \"possible\" doesn\'t quite cut it, can it be done or..........?
(is it possible to insert a hyperlink to a picture by default?)
Avatar billede terry Ekspert
17. januar 2002 - 08:26 #3
If you use th epath instead of a picture then you could just set the fields default value to something like \"D:\\MyDefault.bmp\"
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
17. januar 2002 - 08:34 #4
Thanks...............Terry, the reason I want the picture to be in the database, is that the user should be able to change the picture.
Det er til en mammografi-screening database, dvs. der ligger et default billede i den nye post, som jo selvfølgelig ligner et par bryster. Lægen skal så have mulighed for at tegne på det enkelte billede, der hvor der er opdaget knuder eller lign. Kan DET gøres med hyperlink? Uden at skulle have tonsvis af billeder liggende på harddisken?
(så den nye post refererer til et default billede på harddisken, når så lægen \"retter\" på billedet, skal det gemmes under et andet navn, så default-billedet ikke overskrives)
Avatar billede terry Ekspert
17. januar 2002 - 08:45 #5
I am not sure how you are going to be able draw on the default picture, what do you have in mind?
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
17. januar 2002 - 08:52 #6
Well, when I insert a picture in the database, as a OLE object and doubleclick it, it opens in Paint, and I\'m able to draw on it. But instead of having the user insert a picture in each new record, I want Access (perhaps a module or a macro) to do it for them. A little function or something that inserts a certain OLE object in the new record.
Avatar billede terry Ekspert
17. januar 2002 - 09:00 #7
I\'lle take a look and get back.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
17. januar 2002 - 09:02 #8
:)
Thanks
Avatar billede terry Ekspert
17. januar 2002 - 10:33 #9
hi puppetmaster> I have now playe around with OLE Objects and found the following. This only gets a default picture (linked) into the OBJECT. I havent thought about how you manipulate and save this afterwards.

\'fld is a bound OLE object

Me.fld.Class = 1 \'\"BMP\"
    Me.fld.SourceDoc = \"D:\\Default.bmp\"
    Me.fld.OLETypeAllowed = acOLELinked \' Specify type of object.
    Me.fld.Action = acOLECreateLink  \' Create linked object.
Avatar billede terry Ekspert
17. januar 2002 - 10:33 #10
There is quite a bit of help on OLE object sin Access!
Avatar billede mugs Novice
17. januar 2002 - 12:38 #11
Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at have billeder liggende i din db. Den vil hurtigt vokse til en størrelse, hvor det vil påvirke db virkemåde.

Jeg går ud fra, at du i db har forskellige data liggende om en patient, og når patienten kaldes frem på skærmen, skal der komme et billede af patientens bryst.

Disse skal ligge udenfor databasen, og i db skal der så programmeres hvilket billede der hører til hvilken post i databasen.

Jeg lavede det forleden aften for en kollega. Han havde 7 billeder i sin db, og den voksede med ca 3 MB. Jeg har lavet en testdb i Access97 med en vejledning i Word.

Er du interesseret, så læg din email, og jeg sender den når jeg kommer hjem fra arbejde.
Avatar billede mugs Novice
18. januar 2002 - 08:37 #12
I fortsættelse af min kommentar, kan jeg sige at jeg nu i det projekt jeg arbejder på, har 45 billeder i en mappe udenfor db. Billedemappen fylder 5,4 Mb.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
18. januar 2002 - 09:11 #13
mugs:
Det ville da være dejligt med en visualisering af løsningen. bckp@bora.dk
Avatar billede mugs Novice
18. januar 2002 - 10:37 #14
Sender det når jeg kommer hjem fra arbejde.
Avatar billede terry Ekspert
18. januar 2002 - 10:41 #15
could you use the code from my answer 10:33?
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
18. januar 2002 - 10:42 #16
Terry, jeg er lige kommet tilbage fra møde og har en del at lave før jeg kan teste koden, men så snart jeg har gjort det, skal jeg nok melde tilbage her....
Avatar billede trjensen Nybegynder
18. januar 2002 - 12:39 #17
mugs:
Er det muligt at få en kopi af løsningen. teddy-jensen@jubiimail.dk
Tak
Avatar billede woolbox Nybegynder
29. marts 2002 - 20:49 #18
Kan man også få en kopi af billederne? ;o)
Avatar billede mugs Novice
29. marts 2002 - 20:56 #19
Ja - Men hvorhen?
Avatar billede lisby Nybegynder
30. november 2002 - 17:40 #20
mugs:
Kan jeg også få en kopi af løsningen. df0108@skivehs.dk
Tak.
Avatar billede mugs Novice
30. november 2002 - 18:39 #21
Sendt til lisby