Avatar billede elessar Nybegynder
16. januar 2002 - 22:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fryser ved krævende grafik/lyd

Problemet opstår når der stilles høje krav til grafik og lyd. Jeg oplever det altid i Counter-Strike, men det sker også når jeg f.eks. ser film el.lign.

Der sker følgende: Pludselig, midt i spillet, kommer der en irriterende hyletone i højtalerne. Spillet på skærmen fortsætter så de næste 2 sek., hvorefter den også fryser. Hyletonen fortsætter indtil jeg genstarter.

For at forsøge at finde frem til problemet, deaktiverede jeg lydkortet, og oplevede at jeg faktisk kunne spille et godt stykke tid uden crash. Derfor bestilte jeg et nyt lydkort – men selvfølgelig var det ikke det! Så den mulighed kan i hvert fald udelukkes.

I en overgang var min CPU meget varm, ca 63°, men jeg har købt ny køler. Spørgsmålet er om den kan have taget permanent skade i den periode.

Men, jeg er på helt bar bund. Håber der er nogen der har et bud!

Motherboard: ASUS A7V-E - Socket A VIA133 (med final BIOS ver.). Temp: 30°
CPU: AMD Athlon Thunderbird, 950MHz, 200MHz FSB. Temp 40°
RAM: 640MB SD-PC133
Sound Card: Creative SB Live! 5.1
Graphics Card: ASUS AGP-V7700 Geforce2 GTS, 32MB DDR-RAM. Temp: 50°
Harddisk 1: IBM Deskstar 60GXP, 40GB
Harddisk 2: Quantum Fireball, 12,7GB
Styresystem: Windows 2000 Professional (Tidligere: Win ME, Win XP - samme problem)
Avatar billede jefa Nybegynder
16. januar 2002 - 23:00 #1
Jeg mener, at der er noget med A7V-E skal have opdateret Bios for at løse det problem.
Avatar billede elessar Nybegynder
17. januar 2002 - 08:33 #2
Desværre, det har jeg gjort. BIOS\'en er flashed med den endelige udgave... :(

Vh
Elessar
Avatar billede bundgaard Nybegynder
17. januar 2002 - 08:35 #3
jeg synes dit grafikkort bliver rimelig varmt..er der køler på det?
Avatar billede w!ld_goose Nybegynder
17. januar 2002 - 09:17 #4
Jeg har et lignende problem....
Rygtet siger at det er en fejl i chipsettet (VIA133) på de bundkort. Så fejlen ligger nok der...=)
Avatar billede jefa Nybegynder
17. januar 2002 - 09:58 #5
vild goose kunne være inde på noget med at opdatere VIA 4in1 driverne.
Avatar billede elessar Nybegynder
17. januar 2002 - 11:01 #6
Grafikkortet har en køler på...

Og det gælder for drivere til både motherboard, grafikkort, lydkort osv. at de er de nyeste fra ASUS. Så det er desværre heller ikke der problemet ligger... :/

Vh
Elessar
Avatar billede jefa Nybegynder
17. januar 2002 - 11:23 #7
Hvilken driver bruger du til grafikkortet?
Avatar billede jefa Nybegynder
17. januar 2002 - 11:44 #8
SB Live! cards may try to share the same resources (IRQ). If this happens, you may encounter problem symptoms such as jerky playback in games and no sound.

Your system may also hang with the soundcard generating a long continuous tone.

You may find you have no playback sound either in Windows or games and applications, even though the audio driver is installed properly with no conflict reports.

To resolve these problems, we recommend that you ensure your graphics card and soundcard are using different IRQs. To change your IRQ settings select the following link http://dmzweb4.europe.creative.com/htmlhelp/audio/sblive/irqbioschange12.htm

Fundet på Support side
Avatar billede elessar Nybegynder
19. januar 2002 - 03:16 #9
Hej Jefa!

Mange tak for dette svar - det hjalp mig et godt stykke videre.

Jeg har opdaget at næsten alle enheder kører på IRQ9, som vist iøvrigt er standard for alt win2k. Det drejer sig om grafikkort, lydkort, netkort, USB, + et par andre. Det er normalt heller ikke et problem, men er det så i mit tilfælde.

Selvom jeg i BIOS\'en ændrer tingene, overskriver win2k det bare, og sætter alt til IRQ9!

Når man starter op i failsafe-mode, bruges de \"rigtige\" IRQ\'er; GFX: 11, Sound: 10 osv

Men tilbage i normal er det det samme! Og under properties for enheden, kan jeg ikke få lov til at rode med IRQ..

Og BIOS er ingen hjælp - Win overskriver bare!

Håber nogen kan hjælpe mig!

Vh
Elessar
Avatar billede elessar Nybegynder
19. januar 2002 - 12:11 #10
Hmm.. Jeg laver lige en ny post under win2k.. Det hører vist ikke til her ;=)

/E