Avatar billede predator Nybegynder
16. januar 2002 - 20:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad sker der hvis...

Hvis jeg nu har et system med W2K, XP og Mandrake Linux, hvor OS\'erne er installeret i ovennævnte rækkefølge og placeret på følgende drev 2K på C:, XP på F: og Mandrake på L: og det er Linux der styrer bootsekvensen. Inde i bootmenuen kan man vælge de gamle windows, og kommer herefter ud til Windows egen bootmenu, hvor jeg så kan vælge 2K eller XP. Hvad sker der så hvis jeg sletter partitionen med Linux, kan windows så stadig finde ud af og boote eller går det (som jeg regner med) helt galt???
Avatar billede jeppekn Nybegynder
16. januar 2002 - 20:25 #1
Det går helt galt !! ring efter en ekspert i den nærmeste computer forretning
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
16. januar 2002 - 20:31 #2
Nej, rent faktisk skulle det fortsætte med at virke (dvs lilo bootmenuen kommer stadig frem) bortset fra, at den går i stå, hvis du forsøger at boote linux. Du kan bare ikke rette i den længere.
Men for at være på den sikre side kan du, inden du sletter din linux partition inde i en dos-prompt i Windows køre kommandoen \'fdisk /mbr\'. Derved overskrives lilo (OK- et lille check, I andre: gælder dette også for Wxp?), og du vil gå direkte til din windows bootmenu,

/mvh
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
16. januar 2002 - 20:38 #3
Ved nærmere eftertanke - det er nok ret vigtigt at du gør det fra xp, siden det er via den, at windows bootmenuen fra begyndelsen er blevet installeret
Avatar billede langbein Nybegynder
16. januar 2002 - 20:48 #4
Enig i at det vanligvis vil gå bra å slette linux hvis Linux er satt opp til å boote fra MBR. Det annet å skrive over mbr når man har en dobbelboot Windows, det ville jeg vel vært forsiktig med. ??!!
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
16. januar 2002 - 21:00 #5
Langbein har ret; Jeg ræssonerer dog som følger:

1. LILO bootmenuen er det første der fremkommer, når computeren booter. Dvs. LILO ligger på master boot recorden.
2. Computeren skal rulles tilbage til en tilstand fra før LILO blev installeret.
3. Dette gøres ved at gendanne master boot recorden ud fra WinXP\'s idé om, hvordan den bør se ud.
4. Ergo -- fra WinXP\'s kommandopromt skrives \'fdisk /mbr\'.

Tager jeg fejl?

/mvh
Avatar billede langbein Nybegynder
16. januar 2002 - 21:33 #6
Og jeg lurer på om man ved overskriving av mbr ikke kan risikere å sitte tilbake med en \"standard\" Windows mbr, dvs uten dobbelboot slik at det man så kan lese og ha adgang til kun blir den ene Windows installasjon. Vet egentlig ikke, bare antar. Ellers enig.
Avatar billede predator Nybegynder
16. januar 2002 - 21:36 #7
Ja, men hvis nu det er mbr\'en fra XP vil den så ikke indeholde dualboot\'en
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
17. januar 2002 - 19:02 #8
Selve dual-boot funktionaliteten i XP ligger formodentlig ikke på selve MBR, men på dens egen partition. Hvis MBR\'en peger hen på XP\'s partition, vil bootmenuen formentlig fremkomme der.