Avatar billede pormic Nybegynder
28. april 2000 - 18:20 Der er 8 kommentarer

Find specifikke steder i HTML-koden

Lad os sige, at jeg har hentet denne hjemmeside via AspHTTP eller ASPTear.

<html>
<head>
<title>Test</title>
</head>
<body>
<table border="1" width="100%">
<tr>
<td width="25%">Felt1</td>
<td width="25%">Felt2</td>
<td width="25%">Felt3</td>
<td width="25%">Felt4</td>
</tr>
<tr>
<td width="25%">Felt5</td>
<td width="25%">Felt6</td>
<td width="25%">Felt7</td>
<td width="25%">Felt 8</td>
</tr>
<tr>
<td width="25%">Felt 9</td>
<td width="25%">Felt10</td>
<td width="25%">Felt11</td>
<td width="25%">Felt12</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Værdierne hedder felt1, felt2 osv. men det kunne ligeså godt være Is, Lagkage osv. (Dårligt eksempel!)
Det er heller ikke sikker at siden har samme opbygning! Det kan også være at der er mange andre ting på siden.

Jeg vil trække de forskellige felter ind i variabler, med henblik på at putte dem i en database! Men hvordan pokker fikser jeg den??????

På forhånd TAK!
Avatar billede cyigen Nybegynder
28. april 2000 - 18:27 #1
Altså skal du trække noget ud fra databasen til en ASP side?
Avatar billede jkjonline Nybegynder
28. april 2000 - 18:31 #2
OK Dikael, her er lidt hjælp - du skal tænke selv, men jeg giver dig et hint:

1) Du har en variabel hvori filen er. Variablen indeholder tekst, og er derfor af typen String. Lad os kalde den StrFil.

2) Via len(String) kan vi få længden af strengen.

Lad os kikke på en for-løkke, her har vi mulighed for at gå hver enkelt tegn igennem. F.eks.
For i=0 to len(StrFil)
'Vores løkke
Next

Vi har jo en allertiders funtkion der hedder Mid eller Middle (kan ikke huske) den tager et enkelt eller flere tegn ud i en string. Så vidt jeg husker bruges den sådan:
Mid(Start, AntalTegn)

Det er hvad du skal bruge, nu skal den lille webdesigner "bare" regne resten ud!

Ses mandag - Go' Weekend
Avatar billede jkjonline Nybegynder
28. april 2000 - 18:40 #3
cyigen >> Kan du ikke læse, eller er du bare ikke så intelligent?
Avatar billede cyigen Nybegynder
28. april 2000 - 18:50 #4
jkjonline>>
Jo jeg kan så.
Jeg fattede bare ikke lige spm.'en i starten men har fattet det nu.
Avatar billede pormic Nybegynder
28. april 2000 - 18:59 #5
Ok smarte programmør, men det duer ikke, da jeg ikke ved hvad der står!

Jeg fandt på en anden!

Kan man ikke trække en line ud af StrFil, f.eks linie 8 ??

Så kunne man sige
StrLine = (hvad koden nu er for at snuppe linie 8)

og så bare bruge replace(StrLine,"<td width=25%>","")

????

Det var da en mulighed, hvis der altså findes en sådan kommando!

/Webdesigneren & Wannabe-programmøren
Avatar billede steffen Nybegynder
28. april 2000 - 19:05 #6
Det gør der da - fx kan du søge frem til det 7. linieskift, sætte den resterende streng lig med 7. linieskift og frem.

Linie 8 får du så ved at søge i denne streng, frem til næste linieskift. (ASCII 32).
Avatar billede pormic Nybegynder
28. april 2000 - 19:19 #7
Steffen> Kan du give mig et eksempel hvor linie 8 i koden bliver taget ud i koden ovenfor??

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener..
Avatar billede jkjonline Nybegynder
29. april 2000 - 10:37 #8
Webdesigner du ved da at der står width="25%"> lige indtil dataen. Så henter du daten ud indtil </td> kommer ud... Du skal jo bare tænke dig om.

Det med linieskift er vildt åndsvagt, for hvis bare en af felterne er længere end forvendtet går det galdt..

Mid() er klart at foretrække og er desuden også langt den hurtigste procedure at benytte efter som en for løkke bruger Integer, som alle jo ved er langtt hurtigere at regne på end en string som InStr() benytter...