Avatar billede tmo Nybegynder
16. januar 2002 - 13:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

namespace?

Hej

Jeg her et mindre problem med namespaces i xml-dokumenter. Situationen er: Et xml dokument er sammensat af flere andre xml dokumenter. Til dette bruger jeg com.macfaq.xml som er baseret på Xpath. (arbejder med Java servlets. Bruger jaxp)
Sitet kører fint, men nogle gange når en side bliver loadet kastes MalformedResourceException(betyder at der er noget galt med et namespace i et af de included dokumenter).
Derfor: Hvordan ser et korrekt namespace ud? jeg burger dette(redigeret dokument)

<?xml version=\"1.0\" encoding=\"iso-8859-1\" ?>
<artikel xmlns:xinclude=\"http://www.w3.org/2001/XInclude\">
</artikel>

tmo
PS såfremt der er andre der har brugt com.macfaq.xml skriv gerne om erfaringer og alternativer.

Avatar billede medions Nybegynder
16. januar 2002 - 13:43 #1
Hmmm.. der findes jo et par forskellige.. men prøv at læs dig lidt frem på denne side:
http://www.w3.org/TR/REC-xml-names/

//>Rune
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2002 - 13:46 #2
Et namespace kan defineres på to forskellige måder - ved at definere et default namespace for det nuværende element (+ underelementer), eller ved at definere et prefix som elementer der tilhører dette namespace skal starte med:

<Default xmlns=\"testNameSpace1\">
<!-- Denne Artikel tilhører testNameSpace1 -->
  <Artikel />
</Default>

<pre:test xmlns:test=\"testNameSpace2\">
<!-- Denne Artikel tilhører INGEN namespaces -->
  <Artikel />
<!-- Denne Artikel tilhører testNameSpace2 -->
  <pre:Artikel />
</pre:test>

- dvs. at det <artikel /> element du bruger i eksemplet faktisk IKKE tilhører xinclude-namespacet...

Det er KUN selve strengen der definerer et namespace, og IKKE prefix\'et. F.eks. kan det samme prefix godt bruges i flere forskellige dokumenter, uden at pege på det samme namespace.
Her vil der så opstå problemer hvis elementer fra disse dokumenter blandes...

/CS
Avatar billede tmo Nybegynder
16. januar 2002 - 13:47 #3
ok, men jeg har på fornemmelsen at problemet ligger i com.macfaq.xml. Denne kræver et bestemt namespace. Så skulle nogle have arbejdet med denne er jeg meget interesseret i erfaringer.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2002 - 13:49 #4
Ups - bøf: Andet eksempel skal se sådan ud, for at være korrekt:

<pre:test xmlns:pre=\"testNameSpace2\">
<!-- Denne Artikel tilhører INGEN namespaces -->
  <Artikel />
<!-- Denne Artikel tilhører testNameSpace2 -->
  <pre:Artikel />
</pre:test>

/CS
Avatar billede tmo Nybegynder
16. januar 2002 - 13:52 #5
tak greystate det lyder som noget der skal kigges på.
Avatar billede tmo Nybegynder
16. januar 2002 - 14:28 #6
dvs. følgende xml tilhører <artikel> og <title> det samme namespace
<at:artikel xmlns:at=\"http://www.w3.org/2001/XInclude\">
<at:title>TEST</at:title>
</at:artikel>

Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2002 - 15:51 #7
Yep!

/CS