Avatar billede mosha Nybegynder
15. januar 2002 - 11:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

TÆL.HVIS med mere end ét kriterie

Kære Eksperter

Kan I hjælpe mig med dette i Excel:
Jeg skal tælle antallet af rækker der i en bestemt kolonne (f.eks. A) opfylder ét kriterie og i en anden kolonne (B) opfylder et andet kriterie.

Jeg har derfor brug for en formel der ser sådan ud (men som excel accepterer ;-)):

TÆL.HVIS(A1:A3;\"Blå\")& HVIS(B1:B3;>0)

Er der nogen med et bud?

Hilsner
Mosha

Avatar billede b_hansen Novice
15. januar 2002 - 11:16 #1
hvad med:

TÆL.HVIS(A1:A3;\"Blå\")+tæl.HVIS(B1:B3;>0)
Avatar billede mosha Nybegynder
15. januar 2002 - 11:19 #2
Desværre - denne formel tæller antallet af rækker der opfylder det ene ELLER det andet kriterium - jeg skal bruge antallet af rækker der opfylder begge.......
Avatar billede b_hansen Novice
15. januar 2002 - 11:23 #3
hmmm... =OG funktionen fungerer ikke i TÆL.HVIS

Jeg vil så foreslå, at du tilføjer en ekstra kolonne, som du så tæller på:
i den nye kolonne tilføjes:
=HVIS(og(a1=\"blå\";b1>0);\"ok\";\"\")

Den kan du nu tælle på:
=TÆL.HVIS(nykolonne;\"ok\")
Avatar billede mosha Nybegynder
15. januar 2002 - 11:50 #4
Nej, det gør OG-funktionen nemlig desværre ikke.

Hmmm ja - det havde jeg også selv overvejet, problemet er bare at disse to kolonner ikke er de eneste jeg gerne vil tælle på, så jeg vil få et hav af nye kolonner......

.... jeg holder lige spørgsmålet åbent og ser om der kommer nogle andre forslag....
Avatar billede b_hansen Novice
15. januar 2002 - 11:52 #5
jamen, du kan jo tilføje alle de kriterier, du vil i den nye kolonne. Jeg kender ikke den øvre grænse for =OG() funktionen, men den er væsentligt højere end 2 *S*
Samtidig kan sætningen sagtens kombineres med =ELLER()
Avatar billede mosha Nybegynder
15. januar 2002 - 11:54 #6
;-) Det var heller ikke det jeg menyte - jeg mente jeg skulle tælle noget andet - i nogle andre kolonner - der er hele tiden kun to kriterier, men det er nye kriterier hele tiden.....
Avatar billede b_hansen Novice
15. januar 2002 - 11:56 #7
ok... måske det kan løses med ARRAY-formel, men der er jeg på dybt vand. Så bliver du nok nødt til at vente på at Janvogt melder sig *S*
Avatar billede bak Seniormester
15. januar 2002 - 12:03 #8
mosha og hansen> prøv at tilvælge det tilføjelsesprogram (add-inn), der hedder betinget sum guide. Vælg derefter funktioner / guider /betinget sum, så bliver i ledt gennem en procedure der ender op med en array-formel, der virker lidt a\'la :
=SUM(IF($D$2:$D$480=DATEVALUE(\"01-12-01\");IF($F$2:$F$480=\"CB7\";$C$2:$C$480;0);0))
Avatar billede fobian Nybegynder
15. januar 2002 - 12:05 #9
Jeg tror at du kan anvende formlen =DTÆLV(database;felt;kriterium)
Jeg har selv lige lavet et eksempel der virker - ud fra hjælpefunktionen til formlen. Sig bare til hvis du skal bruge hjælp til formlen.
Avatar billede bak Seniormester
15. januar 2002 - 12:19 #10
Sorry, jeg syntes der stod sum. Der står jo TÆL
Avatar billede bak Seniormester
15. januar 2002 - 12:33 #11
Så var det bedre!!. tast nedenstående formel ind og afslut med ctrl-shift-enter, så den får tuborg-klammer om.
=TÆL(HVIS(A1:A3=\"blå\";HVIS(B1:B3>0;B1:B3;\"\");\"\"))

Avatar billede mosha Nybegynder
15. januar 2002 - 12:42 #12
Tak for hjælpen alle sammen - bak får pointene for det virker....men gid jeg dog vidste hvad de der array-formler egentlig er......