Avatar billede ntmaniac Nybegynder
08. juni 1999 - 23:08 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Autorun.inf der starter en *.htm fil

Jeg skal aflevere en raport på CD-ROM og vil gerne have hvis man kunne gøre sådan at den starter med index.htm autmatisk. Ligesom Privat COmputers CD-rommer men der er en start.exe fil med hvordna laver man så den selv starter op med *.htm fil. Jeg skal bruge det i aften derfor de mange point!!!
Hvis man SKAL bruge en .exe kan du så lave sådan en til mig i aften? eller morgen tidlig?
Avatar billede Dan Nim Seniormester
08. juni 1999 - 23:12 #1
du kan lave det via AUTORUN.INI

Du siger bare den den skal åben

index.htm

hvis computeren har en rimlig ny bowser, så har den også registret *.htm filer.

Så vil den åbne den i ie
Avatar billede cybles Nybegynder
08. juni 1999 - 23:12 #2
Kan du ikke tage den fra en shareware cd ? Jeg ved ikke om man skal lave en bacth fil, jeg tror det er nok du tager den fil som hedder Autorun.inf åbner den i en teksteditor og retter den til.
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
08. juni 1999 - 23:15 #3
Det har jeg porøvet at gøre det vil den ikke den siger det ikker er et gyldigt win32 program hvis jeg bare retter i den
Avatar billede Dan Nim Seniormester
08. juni 1999 - 23:18 #4
humm, du rettede vel kun i INF filen ?

Din autorun.inf kunne se sådan ud
...
[autorun]
OPEN=index.htm
...
så skal index.htm jo også ligge i roden af cd'en
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
08. juni 1999 - 23:20 #5
det har jeg prøvet og det er det den ikke vil den vil ikke starte den op jeg tror altså der er en grund til at Privat Computer bruger en *.exe fil til at starte op med
Avatar billede Dan Nim Seniormester
08. juni 1999 - 23:21 #6
okay.....

Argh
Avatar billede Dan Nim Seniormester
08. juni 1999 - 23:34 #7
argh...det skal laves med et program.

Jeg laver lige hurtigt et..

sender det til dig på din email

skriv den lige
Avatar billede unhuman Nybegynder
08. juni 1999 - 23:35 #8
Det eneste som cdrom´en gør er at den starter op hvis der er sat automatisk opstart på dit cdrom drev.

Det er det eneste jeg hjælpe dig med, men prøv at snakke med Private Computer og hør om de kan hjælpe dig
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
08. juni 1999 - 23:38 #9
min mail er pyrus@post7.tele.dk

håber det virker...
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. juni 1999 - 23:43 #10
Det her virker !!

[autorun]
open=START "D:\Homepage\martin\default.htm"
icon=nfsHs.ICO
name=Need For Speed High Stakes
name2=nfsHs
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. juni 1999 - 23:46 #11
Start er nemlig en "Dos-kommando" som siger til Windows: "Åbner du ikke lige denne fil med det program som du plejer at åbne denne fil med?" eller også siger den "Hey Windows, starter du ikke dette program som om at det var startet inden fra Windows, så er du sød".

I begge tilfælde virker det !!

Husk at hvis der er mellemrum i filnavne, skal der " " uden om hele PATH'en samt filnavnet. FX:

"C:\Program Files\Start\Runme.exe"
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
08. juni 1999 - 23:54 #12
ja man hvad hvis den maskine ma kommer CD'en i ikke hedder D:\ hvad sker der så?
Avatar billede unhuman Nybegynder
09. juni 1999 - 00:00 #13
Så prøv alle bogstaver efter D:
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
09. juni 1999 - 00:04 #14
kan du ikke lige svare igen gouldduck så du kan få dine point dte virker som det skal tusind tak
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juni 1999 - 00:06 #15
Så lav en bat fil, så chekker hvilket drev som den er på.

Batfil start:

@ECHO OFF
IF exist c:\fil_på_cd goto c
IF exist d:\fil_på_cd goto d
IF exist e:\fil_på_cd goto e
IF exist f:\fil_på_cd goto f

:c
START C:\sti\htmlfil.html
goto end

:d
START d:\sti\htmlfil.html
goto end

:e
START e:\sti\htmlfil.html
goto end

:f
START f:\sti\htmlfil.html
goto end

:end

Bat fil slut
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juni 1999 - 00:08 #16
Øhhh.. hvad skal jeg svare på.... (JEG VED DET GODT !!)
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
09. juni 1999 - 00:10 #17
skal den startes fra autorun.inf eller hvordan får man cd'en til at starte med at læse den bat kan du ikke svare goulduck, så du kan få point det andet virker men det der lyder interesant kan du udybe det lidt?
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juni 1999 - 00:16 #18
Sådan her ser det ud på min, og det virker:

Autorun.inf er sådan:

[autorun]
open=START go.bat
icon=nfsHs.ICO
name=Need For Speed High Stakes
name2=nfsHs

Og min go.bat er sådan:

@ECHO OFF
IF exist c:\autorun.inf goto c
IF exist d:\autorun.inf goto d
IF exist e:\autorun.inf goto e
IF exist f:\autorun.inf goto f
IF exist f:\autorun.inf goto g
IF exist f:\autorun.inf goto h

:c
START C:\Homepage\martin\default.htm
goto end

:d
START D:\Homepage\martin\default.htm
goto end

:e
START E:\Homepage\martin\default.htm
goto end

:f
START F:\Homepage\martin\default.htm
goto end

:g
START G:\Homepage\martin\default.htm
goto end

:h
START H:\Homepage\martin\default.htm
goto end

:end

Hvis den ikke kan finden filerne, så check med store og små bogstaver...
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juni 1999 - 00:18 #19
Det var selvfølgelig:

@ECHO OFF
IF exist c:\autorun.inf goto c
IF exist d:\autorun.inf goto d
IF exist e:\autorun.inf goto e
IF exist f:\autorun.inf goto f
IF exist g:\autorun.inf goto g
IF exist h:\autorun.inf goto h
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. juni 1999 - 00:39 #20
goldduck>>>>>>>

hvorfor fanden laver du en stor bat fil?

OPEN=START index.html

er nok!

og dit svar virker ikke på min puter, der hedder brænderen I
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juni 1999 - 00:51 #21
cyberesben:

Filen er så stor, hvis man skal til at hente filer i under-mapper. Din korte version virker kun hvis man har filen liggende i fx i:\htmlkode\index.html, og at de CD-Rom drev hedder i: Hvad vil du gøre hvis du sætter CD'en i et drev der hedder f: ?

Og du kan selv lave om på bat filen så den også kigger på I drevet. Jeg gad bare ikke at gennemgå alle drev bogstaverne. Skal jeg lave resten batfilen ?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. juni 1999 - 00:58 #22
det virker da også på alle drev med

OPEN=START FILER\WEBPAGES\HTML\FILE3.HTML
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juni 1999 - 01:06 #23
Hvilken Browser bruger du? Jeg kan i hvertfalde ikke få IE5 UK til det. Den tror at den skal på nettet for at finde 'FILER'
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. juni 1999 - 09:51 #24
det virker med netscape...

START kommandoen gør at det svarer til at man dobbeltklikker på filen
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juni 1999 - 17:53 #25
Det er nok der at foreskellen er, at NS bedere kan "forstå" hvad den skal gøre med 'FILER\WEBPAGES\HTML\FILE3.HTML' end IE kan.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
09. juni 1999 - 19:41 #26
DET VIRKER MED ALLE BROWSERE!!

du laver en bat fil!

@ECHNO OFF
open index.html

så ligger du den dirrekte på drevet!
det virker med alle cd drev!

/Paul

Så skal du
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juni 1999 - 22:41 #27
Hvad hvis du nu skal hente en fil i en under mappe? Så skulle bat-filen se sådan ud:

@ECHNO OFF
open undermappe\index.html

Det er det, som jeg ikke kan få til at virke. Kan du godt få min bat-fil til at virke? Det kan jeg ikke.
Avatar billede sillydizzy Nybegynder
10. juni 1999 - 00:10 #28
goulduck - du er et sludrechartol :-)
Det enkle :
OPEN=START index.html
er mere end nok ! Også hvis du skal i et sub-directory - og såmænd også i IE5.0 osv...
hygge :-)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juni 1999 - 01:15 #29
Netscape styrer
Avatar billede snorga Nybegynder
10. juni 1999 - 10:34 #30
Prøv at sætte en "\" foran:
OPEN=START \FILER\WEBPAGES\HTML\FILE3.HTML

Så burde IE5 kunne se at det er en lokal fil.. (Jeg ved ikke om det virker, jeg har ikke IE5)
Avatar billede tomb3 Nybegynder
10. juni 1999 - 17:36 #31
OPEN=Start ehhhh hvad er det for noget pis ?

skriv dog bare

@ECHO OFF
start filnavn.html

SLUT!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juni 1999 - 21:00 #32
tomb>> det er IKKE en bat-fil
Avatar billede unhuman Nybegynder
11. juni 1999 - 01:10 #33
Kan i ikke snart tage og lukke munden på tomb3
Avatar billede sillydizzy Nybegynder
11. juni 1999 - 01:48 #34
he he he he...
Avatar billede tomb3 Nybegynder
11. juni 1999 - 06:36 #35
Jo det er en bat-fil!
Gå ind i notepad, skriv:

@ECHO OFF
start filnavn.html

gem som test.bat
det virker !
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. juni 1999 - 12:46 #36
FOR HELVEDE VI SNAKKER OM EN AUTORUN.INF TIL EN CD-ROM!!!
Avatar billede tomb3 Nybegynder
11. juni 1999 - 15:23 #37
Dette er EN BAT FIL!

@ECHO OFF
start filnavn.html
Avatar billede snorga Nybegynder
11. juni 1999 - 17:10 #38
Ja, det du vil lave er en bat-fil...

Men linien "start filename.html"

KAN bare sættes i autorun.inf
så ledes at den ser sådanne ud:
[autorun]
OPEN=START index.htm

ELLER det kan laves med BAT fil,
Bat filen er som tomb3 siger,
Autorun.inf er:
[autorun]
OPEN=navn_på_bat_filen.bat

Begge dele burde virke fint..
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. juni 1999 - 20:41 #39
ja men hvorfor først svømme over på den anden side af floden for at hente vand fra den?
Avatar billede snorga Nybegynder
11. juni 1999 - 20:47 #40
Enig, Jeg lavede bare en konklusion på "chatten".
Avatar billede herminator Nybegynder
13. juni 1999 - 21:11 #41
BAre tage det program på F.eks Privat computer, har lavet det masser af gange, hvis jeg skal sende skal du bare sige til...
Avatar billede sth Novice
15. august 1999 - 13:14 #42
Det er sku da noget af nogle omveje i vil bruge for at starte et program med autoopstart af en CD-rom  !
men ok jeg viste nu heller ikke selv hvordan det skulle gøres ! men ifølge en artikel i Alt om dat nr. 6 under tekniske såørgsmål (Side 34)
kan man læse at de har lavet et program der heder Launch.exe, programmet skulle klare problemet, i artiklen står der at det ikke er klogt at bruge start
da det vil give problemer med Windows NT, da start er en intern komando i NT.

du kan hente programmet over nettet på:  http://hjem.get2net.dk/sth/launch.exe

Når man skal bruge programmet, skal man bare indsætte linjen: open=launch.exe index.htm i sin autorun.inf (hvis man ønsker at starte en andet program end index.htm, ja så skriver man det i stedet)
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. august 1999 - 13:37 #43
sth>
Det kan da godt være at det er nogle omveje vi har taget, men da jeg ikke kan programmere og heller ikke har et program (lige som du kom med), kan det godt være svært at få det til at virke.

Kan man godt få programmet til at virke med filer som ligger i undermapper på CD'en?
Avatar billede sth Novice
16. august 1999 - 22:12 #44
goulduck >

Det ved jeg faktisk ikke, men jeg kan ikke se at det skulle give problemer, hvis du tester det kan du jo give mig besked, jeg har kun selv prøvet at bruge programmet som jeg har beskrevet.
Har du hentet programmet ?
Avatar billede sth Novice
20. august 1999 - 16:22 #45
Er der så nogen der ved hvordan man laver en boot cd der kan starte et bestemt program på cd'en

Jeg har prøvet at brande en cd med "boot" det viker fint med at boote men efter at der er bootet kan man ikke læse fra cd'en

hvad skal man gøre for at det virker ???
Avatar billede goulduck Nybegynder
20. august 1999 - 16:33 #46
Du skal huske at indlæse CD-Rom drivere, når du booter fra CD'en. Ellers kan du ikke bruge CD'en
Avatar billede _michael_ Nybegynder
14. november 2002 - 09:25 #47
Hold da op for en lang kode for at starte et html-dokument op...

Det kan gøres med 2 linier! Sådan her:
[autorun]
open=winopen \index.html

med WinOpen.
http://www.duckware.com/winopen/
WinOpen er et lille program, der 'tuner' autorun-kommandoerne, så man selv kan specificere hvilke filer, der skal åbne.

/michael