Avatar billede delphidaner Nybegynder
27. april 2000 - 07:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Irreterende Autoexec.bat

Jeg har et irreterende problem med min Autoexec.bat, som jeg ikke selv kan løse.

Når jeg starter computeren, kører min Autoexec.bat selvfølgelig, og mode-kommandoerne udføres for at skfite til dansk tegnsæt..... Men nej! Jeg har ikke dansk tegnsæt i DOS.

Men hvis jeg kører Autoexec.bat en gang mere (i DOS), så skifter den tegnsæt!

Hvad er mit problem? Jeg kan ikke forstå hvorfor den skal køres to gange, og det er smadder-irreterende.

Her er min Autoexec.bat:
@echo off

path C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\PROGRA~1\PANDAA~1.0;%PATH%;C:\PROGRA~1\BORLAND\DELPHI5\BIN;C:\PROGRA~1\BORLAND\DELPHI5\PROJECTS\BPL
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys
prompt $p$g

C:\MOUSE\MOUSE.COM
echo.

C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX /V /D:CD003 /M:10
echo.

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
Avatar billede sa Nybegynder
27. april 2000 - 08:14 #1
Kunne vi evt. få lov at se din config.sys også?
Avatar billede snowball Novice
27. april 2000 - 08:22 #2
Har du prøvet at køre et lille program der hedder changecp.exe fra M$ ???

Jeg har nemlig også haft lidt problemer med min Code Page men det løste det lille program !

Jeg kunne ikke lige finde et link på M$'s hjemmeside, men hvis du lige skriver din mail, så kan jeg sende det til dig !

Snowball

Avatar billede hojben Novice
27. april 2000 - 08:49 #3
Skift rækkefølgen på disse linjer:

keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850

Grunden til at det virker efter du kører autoexec.bat igen er fordi at du først definerer keyb til at være dk og derefter definerer din codepage.

Det skal være omvendt..
Avatar billede delphidaner Nybegynder
27. april 2000 - 09:46 #4
sa>> Du kan godt få min Config.sys, men det kan først blive i morgen tidlig.

snowball>> Hvad er det for et program du nævner? Hvad gør den?

Hojben>> Det kunne nok godt virke, det prøver jeg lige til morgen.
Avatar billede sa Nybegynder
27. april 2000 - 09:48 #5
OK - Config.sys er ikke nødvendig. - Jeg er overbevist om, at det er rækkefølgen. - Jeg havde dog ikke lige selv tænkt på det.
Avatar billede snowball Novice
27. april 2000 - 09:52 #6
Programmet ændrer bare code page'en, men den gør det selv ud fra en menu hvor du vælger hvilken code page PC'en skal bruge !

Snowball
Avatar billede dons Nybegynder
27. april 2000 - 10:01 #7
du kunne prøve at flytte
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850

så de ligger øverst

/dons
Avatar billede delphidaner Nybegynder
27. april 2000 - 12:51 #8
OK, vi er altå enige om at det er strukturen, der er forkert?

Jeg tester lige når jeg kommer hjem, og I for svar i morgen om det virker.
Avatar billede steffen Nybegynder
27. april 2000 - 15:13 #9
Sørg for at:

1) Config sys indeholder:

device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,865,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

2) Autoexec.bat indholder:

mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=865
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Alt i den nævnte rækkefølge

850 er en ældre fællesnordisk codepage, som fx ikke virker hvis du kører wordperfect el. andre programmer i dos-mode - 865 er den danske, som virker med alle programmer.
Avatar billede steffen Nybegynder
27. april 2000 - 15:15 #10
fårk :-) - nu glemte jeg igen at vælge "svar" ..
Avatar billede delphidaner Nybegynder
28. april 2000 - 07:47 #11
OK, jeg har testet jeres svar, og fundet ud af at det er pga keyb skal efter mode, så Hojben for pointene, da han svarede rigtigt først. Tak for hjælpen alle sammen!