Avatar billede dml Nybegynder
14. januar 2002 - 13:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

indeks

Hej
Jeg skal til eksamen i indekser og er lidt lost. Hvilke 3 typer indeks findes der? og i oracle kan man vel kun oprette indekser på en måde???
Avatar billede pgroen Nybegynder
14. januar 2002 - 14:13 #1
De tre typer du tænker på er formentlig almindelige, bitmapped og function-based indexer.

MEN disse indexer kan også være partitionerede...
Herudover findes der også det der kaldes domain-indexes, dvs. brugerdefinerede indexer, der i princippet kan være ret så komplicerede. (spatiale, dvs. rumlige indexer er bare et enkelt eksempel)...

Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med at man kun kan oprette indexer på en måde; godt nok starter man med at skrive \'CREATE INDEX...\', men der er en hulens masse parametre at gøre godt med derefter !

Nedenstående er klippe-klistret fra manualen:

* Conventional (B*-tree) indexes

* Bitmap indexes, which store rowids associated with a key value as a bitmap

* Partitioned indexes, which consist of partitions containing an entry for each value that appears in the indexed column(s) of the table.

* Function-based indexes , which are based on expressions. They enable you to construct queries that evaluate the value returned by an expression, which in turn may include functions (built-in or user-defined).

* Domain indexes, which are instances of an application-specific index of type .
Avatar billede dml Nybegynder
14. januar 2002 - 14:32 #2
Helt præcis lyder spørgsmålet min lærer har stillet; hvilke typer indeks findes der og forklar deres opbygning.
Vis hvordan man opretter indekser i oracle. Og så et spørgsmål om en konkret situation hvor man skal søge meget på personers efternavne.

Jeg har skrevet :

Generel syntaks

Create [unique] index <indexnavn> on
<tabelnavn> ’(’ <kolonnenavne> ’)’;

Eksempel:

Create index efternavn_inx on
Personale (efternavn);

hvilket forhåbentlig ikke er helt hen i vejret?

Har hørt noget om nogle clusterindekser også så nu er jeg da helt forvirret. Skal kun snakke om det omkring et kvarter så det er vel begrænset hvor meget i dybten man skal gå. Håber du forstår bare lidt af det jeg skriver :o)
tror jeg vil læse videre om de alm. bitmapped og functionsbased så kan det forhåbentligt ikke gå helt i vasken ;o)
Avatar billede pgroen Nybegynder
14. januar 2002 - 14:49 #3
OK, OK - du har ret; det er ret begrænset hvad man kan nå at snakke om i løbet af et kvarter :-)

Syntaksen er helt OK, man kan som sagt tilføje en masse parametre vedr. storage osv., men det bliver nok for vidtløftigt...

Clusters er, MEGET kort fortalt, en form for gruppering af tabeller, der kan øge performance i nogle tilfælde...

Avatar billede pgroen Nybegynder
14. januar 2002 - 14:49 #4
Og i øvrigt - held og lykke med eksamen !
Avatar billede dml Nybegynder
14. januar 2002 - 14:51 #5
oki mange takker :o)