Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 11:12 Der er 24 kommentarer

Fuld højde og fuld bredde - uden frames eller DHTML

Jeg ønker at lave en side i HTML, der virker i IE 4+ og NN4+. Jeg har problemer med at få en bestemt farve bagved menuen til at fylde hele sidens højde.

Paa adressen http://www.reaktion.com/100.html har jeg min forsøgsside som illustrerer problemet - men hvor jeg mangler løsningen!!!

De ting, jeg ikke kan få til at virke, er markeret med rødt.

Jeg har følgende begrænsninger jeg desværre må holde mig til
- kan ikke lave mørkegrå farve som baggrundsbillede eller via stylesheet, da <body> og stylesheet er servergenereret.
- no frames
- no dhtml

(jeg har forsøgt %angivelser, snydegiffer, \"bad html\", paa tabeller, celler og rows - you name it)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
11. januar 2002 - 11:16 #1
Mon ikke det er din border=\"1\" du tænker på ...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
11. januar 2002 - 11:18 #2
Og så har du jo sat din baggrundsfarve til at være hvid ... <BODY bgcolor=\"#FFFFFF\" ...
Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 11:23 #3
:-)
abstraher venligst fra borders (det er nemmere at se tabellen). Det skal SELVFØLGELIG laves uden... Baggrundsfarven - helt korrekt, den er hvid i eksemplet.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
11. januar 2002 - 11:23 #4
Hvor gamle netscape browsere vil du understøtte ? Fra 4.0 og opefter ?

Hvad står der i det bodytag serveren genererer ?
Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 11:25 #5
4.7 og opefter er OK. Bodytagget ser ud som i eksemplet, blot med en anden farve.
Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 11:30 #6
jeg er villig til at acceptere IE5 og NN6 (PC) som det ansolutte nulpunkt.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
11. januar 2002 - 11:31 #7
bliver der sat en baggrundsfarve i css eller i body ?
Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 11:34 #8
godt spørgsmål. Jeg kan faktisk selv bestemme det - men jeg kan IKKE sætte et billede som baggrund.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
11. januar 2002 - 11:37 #9
hmm hvis du selv kan bestemme baggrundsfarven er det så ikke løsningen på det ene problem , med af få en farve til at fylde hele højden ...
Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 11:44 #10
Nej, det er det ikke, fordi baggrundsfarven jo er hele siden. Mit problem er, som nævnt, venstre menufarve (mørkegrå i ex), der skal fylde højden fra topmenu til bund. Faktisk kommer hele problemet af, at siderne som nævnt ofte ikke har indhold nok til at fylde browseren i højden, så arealet under menupunkterne skal altså tvangsfylde sig selv.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
11. januar 2002 - 11:59 #11
Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 12:10 #12
IE OK - not bad. Men Netscape 6 tager dine 100% og forstaar det absolut - og saa faar du en scrollbar, der lige praecis er 200 pixel hoej (hoejden paa 1. row) i Netscape.

Jeg holder paa, at det ganske enkelt ikke kan lade sig goere.

Jeg SKAL fylde min side med indhold, eller slippe af med mine begraensninger (God save Enterprise Java Beans).
Avatar billede -mundi- Nybegynder
11. januar 2002 - 12:24 #13
så sæt width=\"\" på td nr 2
Avatar billede -mundi- Nybegynder
11. januar 2002 - 12:27 #14
eller du mener måske de 100%i højden ?
Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 12:30 #15
Ja undskyld. Yes, det er dine 100% height paa 2. row, der giver Netscape scrollbarer.

Jeg kan da lige forklare HVORFOR jeg har denne stupide begraensning med intet baggrundsbillede: EJB\'s konfiguration som jeg arbejder paa har een moderklasse, der genererer alt fra <HTML til <BODY. Hvis jeg saetter et baggrundsbillede, bliver det derfor ogsaa brugt i popupvinduer og i tilfaelde, hvor menuen ikke skal vises.

Saa meget for fleksibel teknologi. I miss blink.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
11. januar 2002 - 12:32 #16
LOL skide smart hva :-) men ellers kan du jo sætte mange af de ting vad hjælp af javascript, længere nede på siden med en onload event
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. januar 2002 - 12:55 #17
Måske kan du bruge noget i stil med:
http://demenskonsulent.dk/test/fluid.htm ?
Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 15:07 #18
Hej Pelkjaer. Tak for din indsats.

Dit forslag indeholder desværre DHTML, som jeg for alt i verden vil undgå.

Hvorfor? Fordi: Som så meget andet DHTML ser det på overfladen godt ud, men opfører sig næsten kult-agtigt i forskellige browsere - det gaelder ALLE browsere. Hvis jeg fylder indhold i siden saa browseren har scrollbarer, det faar jeg helt sikkert ogsaa behov for, saa skrider det... se hvad jeg mener paa

http://www.reaktion.com/dhtmlfejl.html

!!!!!

Nej, DHTML er ganske enkelt alt for ustabilt og upaalideligt til en saa grundlaeggende ting som baselayoutet i en site. Det skal laves i HTML 4.0, eller slet ikke.

Den eneste mulighed jeg kan se er, at jeg laver en fuld tabel med et baggrundsbillede (da jeg ikke har adgang til bodytagget), og smaekker hele min layoutstruktur ind i denne tabel. Jeg laver et eksempel og laegger en adresse i min naeste artikel. Dog har baggrundsbilleder i tabeller ogsaa, selv om det er 4.0, mange ulemper, og jeg er ikke stolt af at maatte goere det...
Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 15:46 #19
Som lovet

http://www.reaktion.com/101.html løser relativt bedst problemet. Men lad vaere med at kigge paa denne side i Netscape 4.7... Pinligt.

Jeg har det daarligt med denne loesning...
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. januar 2002 - 15:48 #20
leviking>>Jeg kan fortælle at scriptet virker i IE 4, 5 og 6 - NS 4 og 6 samt i Opera 5 0g 6.

Så crossbrowser er det da :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. januar 2002 - 15:50 #21
Ørh.. de billeder du viser der undrer mig lidt - jeg har ingen fejl i ovennævnte browsere..
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. januar 2002 - 15:53 #22
Hm..jo det gør jeg faktisk. Prøv og smid en tabel ind i contentlayeret med 100% bredde.
Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 15:53 #23
Artiklen http://www.workz.com/content/2281.asp viste mig hvordan jeg kommer over 4.7 problemet: Jeg skal bruge BACKGROUND=\"\" i de indre tabeller, der ellers vil nedarve billedet. Se

http://www.reaktion.com/102.html

Avatar billede leviking Nybegynder
11. januar 2002 - 16:04 #24
Pelkjaer: Som naevnt tak for din indsats, det er virkelig rart med hjaelp. Billeder er taget fra din side - helt uden modifikationer (som du kan se). Og den gav nogen meget grimme fejl, som du kan se. Det er alt andet end crossbrowser!!!

Din ting med tabellen ind i contentlayeret er en faktisk ikke helt tosset idé, og alligevel: jeg synes jeg med den type løsning alligevel bevæger mig ud på tynd is. Jeg vil hvertfald gerne have skiftet job, når ægte webbrugere begynder at bruge dén type løsning, hvor baselayoutet er lavet sådan. 4 års erfaring fra internetkonsulentbranchen (hvor er det grimt, dét ord) har givet mig den erfaring.

Som sagt, DHTML til den slags - nej tak.

Saa altsaa stadigvaek: et bedre forslag end http://www.reaktion.com/102.html - giver 60 points.