Avatar billede twister10 Nybegynder
11. januar 2002 - 01:36 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Frames skal gå mod midten!

Hvis jeg har lavet et vindue, med en leftframe, rightframe, topframe, bottomframe og en mainframei midten.

Og jeg så ønsker at left og rightframen skal trække sig ind mod midten når siden vises i højopløsning, hvordan gøres dette så ??

Den skal stå rigtigt ved 800x600, og den skal trække siderne ind mod midten ved f.eks. 1280x1024

How :-)
Avatar billede annikadk Nybegynder
11. januar 2002 - 01:47 #1
umiddelbart ville jeg lade den i midten (main) være angivet i pixel.

indholdet i de andre frames ville jeg lave i en tabel i hver frame.
venstre frames tabel ville jeg højre-stille (er ikke sikker på alle browsere godtager den!), højre frames tabel ville jeg venstrestille
toppens tabel skal laves til altid nederst, og bundens skal altid være i top.

altså..:
valign=\"bottom\" align=\"center\"  = top-framen
align=\"right\"        = venstre frame
align=\"left\"        = højre frame
valign=\"top\" align=\"center\"    = bunden...
Avatar billede the-cure Nybegynder
11. januar 2002 - 01:56 #2
Din miderste frame (MAIN) skal du angive i pixels (inde i default/index.htm - f.eks. width=\"500px\"), så vil koden automatisk tildele din LEFT og RIGHT frame resten af skærmbredden .. og er det så mon ikke fjong.??

the CURE :O)
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. januar 2002 - 02:43 #3
<frameset cols=\"*,780,*\" ...>
    <frame
    <frameset rows=\"*,540,*\" ... >
      <frame
    </frameset>
    <frame
</frameset>

med den struktur er midtfeltet i fast størrelse lige indtil brugeren trækker det mindre end 800*600

mvh JakobA
Avatar billede moebius Nybegynder
11. januar 2002 - 08:10 #4
Der er to muligheder!

Hvis din main frame, den i midten, skal være en bestemt størrelse skal du gøre som \'the-cure\' og \'jakoba\' siger.

Hvis du vil have din left og right frame skal være en vis % del af siderne skal du bruge:

<frameset cols=\"xx%,xx,xx%\"...>

Så er dine side frames altid en vis % del af pladsen i browseren!

Det sammen kan du gøre med din top og bottom frame!
Avatar billede twister10 Nybegynder
11. januar 2002 - 10:15 #5
Det er lidt svært, koden ser sådanne ud :-)

frameset rows=\"60,*\" frameborder=\"NO\" border=\"0\" framespacing=\"0\">
  <frame name=\"topFrame\" scrolling=\"NO\" noresize src=\"topframe.htm\" >
  <frameset cols=\"125,*\" frameborder=\"NO\" border=\"0\" framespacing=\"0\" rows=\"*\">
    <frame name=\"leftFrame\" scrolling=\"NO\" src=\"leftframe.htm\">
    <frameset cols=\"*,125\" frameborder=\"NO\" border=\"0\" framespacing=\"0\">
      <frameset rows=\"*,17\" frameborder=\"NO\" border=\"0\" framespacing=\"0\" cols=\"*\">
        <frame name=\"mainFrame\" src=\"mainframe.htm\">
        <frame name=\"bottomFrame1\" scrolling=\"NO\" noresize src=\"bottomframe.htm\">
      </frameset>
      <frame name=\"rightFrame\" scrolling=\"NO\" src=\"rightframe.htm\">
    </frameset>
  <frame name=\"bottomFrame\" scrolling=\"NO\" src=\"bottomframe.htm\">
</frameset>
Avatar billede twister10 Nybegynder
11. januar 2002 - 10:21 #6
Det skal være sådanne at, lige meget hvilken opløsning folk kører, så vil mainframen altid være den samme (Tilpasse 800x600) i dette tilfælde skal den være BxH = 544 x 353..
Så hvis folk kører høj opløsning og maksimerer vinduet, så skal mainframen stå MIDT på skærmen i den nævnte størrelse, og left, right, top, bottom skal følge den ind til midten.
Avatar billede the-cure Nybegynder
11. januar 2002 - 10:32 #7
Din mainframe skal altid være den samme, siger du? Mener du en fast størrelse - i pixels?

Normalt vil alting jo se lidt mindre ud, hvis du sætter din opløsning op .. og omvendt nedad!

... og husk også en <noframe> for alle dem, der IKKE kan indlæse frames.!

the CURE
Avatar billede the-cure Nybegynder
11. januar 2002 - 10:45 #8
Prøv denne kode :

<html>
<frameset rows=\"*,353,*\" frameborder=\"NO\" border=\"0\" framespacing=\"0\">
  <frame name=\"topFrame\" scrolling=\"NO\" noresize src=\"topframe.htm\" >
    <frameset cols=\"*,544,*\" frameborder=\"NO\" border=\"0\" framespacing=\"0\" rows=\"*\">
      <frame name=\"leftFrame\" scrolling=\"NO\" src=\"leftframe.htm\">
      <frame name=\"mainFrame\" src=\"mainframe.htm\">
      <frame name=\"rightFrame\" scrolling=\"NO\" src=\"rightframe.htm\">
    </frameset>
  <frame name=\"bottomFrame\" scrolling=\"NO\" src=\"bottomframe.htm\">
<frameset>
<html>
Avatar billede twister10 Nybegynder
11. januar 2002 - 11:58 #9
the-cure>> Ja, jeg mener en fast størrelse i pixels...

Jeg prøver din kode, men du har ikke \'frame name\' specificeret nogen steder ??
Avatar billede twister10 Nybegynder
11. januar 2002 - 12:09 #10
Har prøvet den, det virker fint, dog med en lille fejl med <frameset> i bunden, du manglede lige </frameset>

Jeg har <noframes> tag, den er blot ikke med her :-)

Jeg har fundet ud af at det ikke er helt sådanne det skal se ud, kan du hjælpe med således at top og bottomframe bliver hvor de er. Og det istedet er left og right der går mod midten, således bliver mainframen bare højere.. ???
Avatar billede the-cure Nybegynder
11. januar 2002 - 13:52 #11
Jeg kan da prøve .. 2 minutter :O)
Avatar billede the-cure Nybegynder
11. januar 2002 - 14:05 #12
<html>
<frameset rows=\"122,353,122\" frameborder=\"no\" border=\"0\" framespacing=\"0\">
  <frame name=\"topFrame\" scrolling=\"no\" noresize src=\"topframe.htm\" >
    <frameset cols=\"*,544,*\" frameborder=\"no\" border=\"0\" framespacing=\"0\" rows=\"*\">
      <frame name=\"leftFrame\" scrolling=\"no\" src=\"leftframe.htm\">
      <frame name=\"mainFrame\" src=\"mainframe.htm\">
      <frame name=\"rightFrame\" scrolling=\"no\" src=\"rightframe.htm\">
    </frameset>
  <frame name=\"bottomFrame\" scrolling=\"no\" noresize src=\"bottomframe.htm\">
</frameset>
</html>
Avatar billede the-cure Nybegynder
11. januar 2002 - 14:07 #13
<frameset cols=\"*,544,*\" frameborder=\"no\" border=\"0\" framespacing=\"0\" rows=\"*\">
.. kan lige så godt hedde bare :
<frameset cols=\"*,544,*\" frameborder=\"no\" border=\"0\" framespacing=\"0\"> ???
Avatar billede twister10 Nybegynder
11. januar 2002 - 15:24 #14
Det bliver alligevel heller ikke så pænt, men det er skam ikke din skyld :-)

Du har givet mig noget at gå videre med nu, og jeg kan godt finde ud af at ændre det så det passer til, tak for hjælpen til jer alle :-)
Avatar billede the-cure Nybegynder
11. januar 2002 - 15:26 #15
<title>TAK selv .. og tak for de 50 point :O)</title>

<strong>Held og lykke videre frem *S*</strong>