Avatar billede webs Nybegynder
25. april 2000 - 02:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Java? Fordele & Ulemper?

Hejsa..

Jeg ville gerne høre en masse om Java.
Hvad er Java, Hvad kan Java, Hvad er fordele & Ulemper ved Java?

Det må gerne fortælles så en nybegynder kan forstå det...

På Forhånd TAK!
Avatar billede andersb Nybegynder
25. april 2000 - 08:33 #1
Hvad mener du med "fordele og ulemper"?
Hvad skal Java sammenlignes med?
Her http://www.rhs.dk/anders/oop99e/javainspiration.htm kan du se nogle af Javas "inspirations-kilder" - dvs. programmeringssprog, som Java har lånt ideer fra.
- Anders
Avatar billede hirtshals Nybegynder
25. april 2000 - 10:00 #2
Hvad kan Java

Jeg har samlet en masse eksempler på adressen

http://www.viewsource.dk

Måske det giver en ide om hvad det kan bruges til
Avatar billede ricki Nybegynder
25. april 2000 - 16:39 #3
på viewsourse.dk er der da kun java applets java kan da bruges til meget andet fx applikationer eller simple tekst tools
Avatar billede gg Praktikant
28. april 2000 - 20:23 #4
Jave har en stor fordel, idet java er platformsuafhængig, hvilket vil sige at Java skal fortolkes af en Java fortolker (en såkaldt Java engine) . Denne fortolker kan ligge på hvilken som helst maskine.

I forbindelse med internettet har Java et par store foredele. Java er kompilieret og fyldet meget mindre end HTML, hvilket betyder kortere overførelseshastigheder/svartider. Derudover er Java et advanceret sprog, der kører på brugerens(klientens) computer og derfor ikke bruger processorkraft på serveren.

Avatar billede root Nybegynder
02. maj 2000 - 23:37 #5
JAVA er platformsuafhængigt - en stor fordel..du skriver et program..brænder det fx på en cd hvorefter det kan bruges i windows, linux, mac, solaris...DET ER SMART!!

Problemet er efter min mening at den platformsuafhængighed, er købt for dyrt!
FORKLARING:
JAVA kører "ovenpå" en Virtuel Machine (JAVA VM), der først skal oversætte dit program før CPU'en kan forstå det. Dette foregår vel at mærke i software => LANGSOMT!!
C++ for eksempel er "renere" på dette område. Du kompilerer (groft sagt oversætter) dit program én gang til et sprog som den pågældende maskine & styresystem kan forstå - hvorefter dit program ryger direkte på CPU'en når det kører => HURTIGT!!
minuset her er den manglende platformsuafhængighed...

En anden ting (du ville gerne høre en masse!); JAVA er et HIGH LEVEL sprog (fordi det kører via en VM), det betyder at det ikke har adgang til de samme ting som LOW LEVEL sprog har. Derfor skriver man for eksempel IKKE drivere til hardware i JAVA, men i C/C++, eller Delphi. JAVA er bedre egnet til mindre/mellemstore applikationer med relativ simpel brugerflade. JAVA er knald godt at skrive grafisk brugerflade (GUI) i...Det er c++ efter min mening IKKE...

Som du kan læse er det ikke en smal sag at vælge mellem JAVA og andre sprog. Men ved hver applikation må man vurdere hvad der passer bedst til formålet. Hvad skal man lære? - begge dele hvis du spørger mig! JAVA er nemmest, og derfor også det man bør lære først.

Jeg har i ovenstående set bort fra JAVA's kvaliteter på internet området, for her er det virkelig et suverænt sprog, med mange muligheder. Desværre tror jeg bare at ASP vinder mere frem og med tiden vil udkonkurrere JAVA...især med lanceringen af Win2000 hvor der er en webserver indbygget der understøtter ASP...

er der mere så skriv bare til mig...klik på mit navn!
Avatar billede iseof Nybegynder
04. maj 2000 - 14:57 #6
Beans og Entreprise Beans gør at du kan adskille business logic fra hvordan du viser ting.
Det giver et højt abstraktions niveau, og gør det letter at lave ændringer.
Avatar billede root Nybegynder
12. maj 2000 - 12:44 #7
til iseof<< ja man kunne jo næsten sige at beans fører java videre i encapsulation-princippet, hvilket er genialt
Avatar billede jonasmr Nybegynder
14. juni 2000 - 01:58 #8
root svar var (iflg mig) fyldestgørende.. han mangler dog følgende:

Java er platformsuafhængigt, MEN.. yep der er et stort men.... Hvis du skal lave en grafisk brugerflade, så kan du ikke regne med at den ser ens ud på alle forskellige maskiner, der vil være små irriterende fejl, som gør at det ikke kan bruges til profesionel brug...

Dette er, tror jeg, pga uklarheder i defineringen af java..

Derfor... hvis du skal programmere brugerflader som har strenge krav, skal du nok ikke stole 100% på platformsuafhængigheden...
Avatar billede el_gnu Nybegynder
13. august 2000 - 11:16 #9
Hvorfor lukker folk ikke deres sprgs.?!?!
Avatar billede webs Nybegynder
17. august 2000 - 19:04 #10
Luk
Avatar billede el_gnu Nybegynder
17. august 2000 - 19:54 #11
Thnx!