Avatar billede dcdc Nybegynder
10. januar 2002 - 13:30 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Sortering i recordset

Mine data for en forenings medlemmer er i excell.
Fra VB forbinder jeg til disse data med ADO.
Fint nok, men nu vil jeg gerne kunne sortere efter de forskellige felter (ID, Navn, Adresse, cprnummer).
Metoden sort findes åbenbart ikke når man knytter til excell???
Avatar billede terry Ekspert
10. januar 2002 - 13:37 #1
Try making a query and sort the rows in the query.
Then use this query in Excel in place of the table
Avatar billede tjacob Juniormester
10. januar 2002 - 13:42 #2
Du kunne også hente data ind i en FlexGrid, og så anvende dennes Sort property.
Avatar billede dcdc Nybegynder
10. januar 2002 - 13:50 #3
Tak for de hurtige svar - jeg eksperimenterer lige lidt ... :)
Avatar billede dcdc Nybegynder
14. januar 2002 - 17:55 #4
Hvis jeg anvender MSFlexGrid er der ingen sort-property, så den grid der skal anvendes er vel en \"Data-Bound Grid\" - MEN DEN FINDES IKKE I MIN COMPONENTS liste ???!!! (Det er en fuldstændig installation af VB 6.0
Avatar billede terry Ekspert
14. januar 2002 - 18:45 #5
Why the f... implement a data grid of ANY sort JUST to sort the records in a record set, this IS NOT th ecorrect way to do things!!!!

SELECT * FROM YourTable ORDER BY SomeField
Avatar billede janus_007 Nybegynder
15. januar 2002 - 23:49 #6
Du bruger vel cursorlocation adUseClient ??

Siger du at:
rst.Sort = \"Navn\" osv. ikke fungerer???

PS. husk evt. ved store rst, at bruge Optimize property :O)

Janus
Avatar billede dcdc Nybegynder
16. januar 2002 - 10:15 #7
Til Janus:
Der vises fejlen \"operation is not supported for this type of object\" - det havde ellers været smart.
Avatar billede dcdc Nybegynder
16. januar 2002 - 10:18 #8
Det kan da godt være at SQL vil være bedst- som tidligere Pascal bruger tænker jeg nok for lineært: hvis bare alle data var i et array så de kunne sorteres, beregnes på osv...
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2002 - 11:02 #9
dcdc>If you create a recordset based on an SQL statemnt as I mentioned in my answer then it will be sorted!
Avatar billede dcdc Nybegynder
16. januar 2002 - 11:06 #10
Men kan jeg det når det er fra en excell fil?
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2002 - 11:08 #11
Not sure, why dont you  import or link your excel sheet into Access?
Avatar billede dcdc Nybegynder
16. januar 2002 - 11:19 #12
Det virker ikke hvis man linker...
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2002 - 11:20 #13
Import?
Avatar billede dcdc Nybegynder
16. januar 2002 - 11:22 #14
Og hvordan importerer man...:)
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2002 - 11:25 #15
File+Get External data+Import menu
then choose Microsoft Excel from File sof type list. Locate your Excel file and follow the instructions :o)
Avatar billede dcdc Nybegynder
16. januar 2002 - 11:29 #16
Fint - det lykkedes - troede jeg, men nu siger VISDATA \"Unrecognized database format\"
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2002 - 11:32 #17
VISDATA? What version of Access?
Have you imported your Excel file into Access? If so then try using this in your VB program
Avatar billede dcdc Nybegynder
16. januar 2002 - 11:42 #18
Jeg eksperimenterer lige lidt med at overføre til Access (Office2000) :)
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2002 - 11:43 #19
OK :o)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
16. januar 2002 - 12:37 #20
Terry stop nu det fis der - det er alt for besværligt... Brug dog tingene til det de skal bruges til.

dcdc:
Prøv lige at vis hvordan du henter data fra excell til rs - så kan jeg svare dig bedre :O)

Janus
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2002 - 12:48 #21
fis! janus_007 I am trying to help dcdc in solving his problem! In doing that I have an open mind, I dont just focus on the question word for word. It could be that dcdc may be using Excel as a database and therefore it would be an idea to convert to Access. I would find it rather strange that someone links to an Excel sheet from VB JUST to add up a couple of columns.

But then if you can give dcdc what he originaly asked for and he is happy with that then great, but that upp to dcdc to decide what \"fis\" is not you!
Avatar billede dcdc Nybegynder
16. januar 2002 - 17:11 #22
Jeg er glad for begge de ærede medlemmers indlæg. Jeg er ny i VB men har lavet et stort skemaprogram i Pascal som jeg nu vil lave om i VB. Skolens adm system kan generere lærere og elever kommasepareret så de let kan læses af excell- så det er mit udgangspunkt. Det vil være ok at importere til access hvis det giver mig bedre muligheder. Da skemaprogrammet skal kunne generere hold ved at forsøge sig frem udfra elevønskerne er det vigtigt at have let adgang til datafelterne.
Avatar billede dcdc Nybegynder
16. januar 2002 - 17:34 #23
Jeg bruger Access2000 - og det er måske problemet? I hvert fald har jeg lige set et eksampel på SQL på en tidligere access fil det så rigtig smart ud!
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2002 - 18:42 #24
Access can import kommasepareret!
Avatar billede janus_007 Nybegynder
16. januar 2002 - 19:15 #25
nemlig og bagefter du har importeret til access kan du jo hente data ud på forskellige måder, et godt eks. er her : http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion18.asp

og ligeledes på den næste side, hvor du også kan læse om sql, sortering osv....

Håber du kan bruge det til noget :O)

Janus

Avatar billede dcdc Nybegynder
17. januar 2002 - 10:03 #26
Nu har jeg vist fået rigtig meget god hjælp for de sølle points - tak skal I ha\'
Avatar billede terry Ekspert
17. januar 2002 - 10:05 #27
selv tak :o)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
17. januar 2002 - 12:06 #28
Tak for pointene... :o(