Avatar billede mundt Nybegynder
10. januar 2002 - 11:59 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

temp_segment

Når man laver et snapshot af en tabel som (inclusiv indexes) fylder ca. 15 gigabytes, hvor meget vil det temporære tablespace som  snapshotet bliver lagt over i fylde:

Grunden til at jeg spørger er at jeg får fejl:

ORA-01652: unable to extend temp segment by  in tablespace
ORA-02063: preceding line from KOPI

I alt har jeg brug for at lave et snapshot af en hel database, som i alt fylder ca. 40 gigabytes.

Er der nogen som kender en løsning?

Løsningen kan ikke gå på en eksport da jeg har lavet triggere som genererer data til afledte felter.
Avatar billede teepee Nybegynder
10. januar 2002 - 12:14 #1
Har du prøvet at lade dit temporære tablespace auto incremente segmenter?
Avatar billede mundt Nybegynder
10. januar 2002 - 12:18 #2
Det er jeg ikke så meget for hvis mit temporære tablespace løber op over den fysiske plads jeg har til rådighed på serveren.
Avatar billede mundt Nybegynder
10. januar 2002 - 13:57 #3
Jeg har tænkt over at jeg måske kan benytte SQL*Loader til at løse mit problem.

Jeg har ikke prøvet at benytte SQL*Loader før. Hvad er hurtigst?

At lave en:

INSERT INTO [table] VALUES( SELECT .....)

eller

SQL*Loader?

Findes der en kommando som kan generere datafilen som skal anvendes med sqlldr kommandoen?
Avatar billede teepee Nybegynder
10. januar 2002 - 15:11 #4
Der findes desværre ikke en SQLUNLOAD, men EXPORT kunne måske bruges. Og så kan du bruge IMPORT til at \"loade\" med i et andet schema (i.e. bruger). Men jeg tror altså ikke at du kan klare dig med færre temp segmenter af den grund, men du kan da prøve.
Avatar billede mundt Nybegynder
10. januar 2002 - 15:14 #5
I det tabeller jeg skal oversøre data til genererer jeg selv data til afledte felter (med en trigger) Ville denne trigger \'fyre\' hvis jeg importerer data til de omhandlende tabeller?
Avatar billede teepee Nybegynder
10. januar 2002 - 15:59 #6
Det skulle den, men ellers burde det være en let sag at afvikle triggeren, eller det vil sige triggerens indeholdende pl/sql, bagefter.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
10. januar 2002 - 20:12 #7
Du stiller mange spørgsmål på en gang.

Det er umuligt at sige hvor meget temp der vil blive brugt ved en snapshot. Det afhænger af hvor meget plads index genereringen kræver. Det er en kæmpe sorteringsopgave at lave et index = meget temp.
Men hvis du sørger for at indexet er på tabellen og inserter i klynger + commiter imellem, vil din temp blive frigivet.
Er du sikker på at de temp tablespace har status temporary ?

Har du sørget for at initial og next står til det samme ? f.eks. 50 mb ?
Procent increase skal stå til 0 !!! Altid!

Hvis du vælger at bruge sql*loader med direct path, opnår du en meget hurtig insert som ikke genererer redo.
Avatar billede mundt Nybegynder
11. januar 2002 - 09:30 #8
Jeg prøvede at bruge sql*loader med følgende ctl og dat fil:

ctl - fil:

Load Data
  INFILE \'file=c:\\orant\\bin\\PDV_TYPE_MODELE_CARTE.dat\'
  INSERT
INTO TABLE PDV_TYPE_MODELE_CARTE
  FIELDS TERMINATED BY \";\" OPTIONALLY ENCLOSED BY \'\"\'
(ID_TYPE_CARTE        INTEGER,
LIBELLE_TYPE_CARTE    CHAR)

dat fil

1;\"Multi-trips fixed validity\"
2;\"Multi-trips floating validity\"
3;\"Unlimited trips fixed validity\"
4;\"Unlimited trips floating validity\"
5;\"Return trips fixed validity\"
6;\"Return trips floating validity\"
20;\"Rechargeable multi-trips\"
21;\"Rechargeable value\"
22;\"Postpaid value\"
23;\"Multi-trips renewed periodically\"
24;\"Unlimited renewed periodically\"
25;\"Monthly rechargeable multi-trips\"
26;\"Monthly rechargeable value\"
27;\"Direct Debit per passage\"

Men, det går ikke godt. Jeg får følgende fejl:

Tabellen PDV_TYPE_MODELE_CARTE kan ikke låses pga. ORACLE-fejl 942
SQL*Loader-927: Tabellen PDV_TYPE_MODELE_CARTE findes ikke

Tabellen findes helt sikkert. Kan I se hvad der er galt?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
11. januar 2002 - 14:40 #9
Lad os lige se hvordan du forsøger at loade:
sqlldr  bla bla bla

Hvem eger tabellen ?
Prøv at foranstille ejer:
feks. scott.PDV_TYPE_MODELE_CARTE
Avatar billede mundt Nybegynder
14. januar 2002 - 10:49 #10
Det funker nu. Jeg lavede en csv-fil i stedet og fik SQL*loader til at fungere.

Findes der ikke en rutine i en Oracle-pakke, som kan generere komma-separerede filer?
Avatar billede teepee Nybegynder
14. januar 2002 - 12:13 #11
nej, men du kan selv lave en ved at bruge utl_file eller spoole en select i sql*plus
Avatar billede coily Nybegynder
14. januar 2002 - 12:48 #12
Hvis det er muligt at tage en kopi af din tabel
og tømme orginalen
kan du lave en PL/SQL procedure der indsætter 1000 rækker mellem hvert commit på den måde kan du opbygge din snapshot stille og roligt unden at bruge ret meget temp plads
Avatar billede mundt Nybegynder
14. januar 2002 - 13:58 #13
Jeg kan ikke tømme originalen.

Lige et sidste spørgsmål.

Hvad sætter jeg et \' tegn ind i en streng?
Avatar billede mundt Nybegynder
14. januar 2002 - 13:59 #14
Hov det var:

Hvordan sætter jeg et \' tegn ind i en streng?
Avatar billede coily Nybegynder
15. januar 2002 - 12:40 #15
Hvis du skal have en \' i en streng skirver du
to \' fx.. \'Hans\'\'s\' vil bline til Hans\'s
Avatar billede coily Nybegynder
15. januar 2002 - 12:41 #16
er det et rigtigt snapshot der bliver vedligeholdt automatisk eller er det bare en kopi af data du har i basen
Avatar billede pnielsen Nybegynder
15. januar 2002 - 18:08 #17
Det Coily siger er til dels rigtigt. Det bruges ved en normal insert.

Men her er det sqlloader, så der gælder lidt andet.
Du skal prøve med en anden delimiter. Prøv f.eks. med \'|\' ... det er så sjældent at den indgår i ens data.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
15. januar 2002 - 18:13 #18
Jeg forstår stadig ikke hvorfor du ikke bruger det jeg foreslår længere oppe.
Lav din tabel .. Sæt index på.
Import dine data med INDEXES=N

På den måde vil dit index ikke kræve så meget temp, da den ikke skal lave en stor sortering, men indsætter efterhånden.
At dit index så måske skal rebuildes bagefter... det er en anden sag.
Alter index blabla rebuild ;

Avatar billede mundt Nybegynder
16. januar 2002 - 09:25 #19
Det kunne lyde som at pnielsen forslag er mere fornuftigt. Jeg satte i går, ved 14 tiden, serveren i gang med at lave csv-filen og den var ikke færdig her til morgen kl. 4:00. (Kan det være rigtigt at det skal tage så lang tid? - min tabel indeholder godt nok 52 felter og fylder ca. 16 gigabytes - men alligevel?)

Når jeg laver min eksport hvor meget skal jeg så eksportere?

·    Grants
·    Indexes
·    Rows
·    Constraints

Ved overførslen skal data til afledte felter genereres, til hvilket jeg har lavet triggers som fungerer. Jeg ved godt jeg har spurgt før, men er der nogen af jer der med sikkerhed ved om de vil fyre ved en import?
Avatar billede coily Nybegynder
16. januar 2002 - 17:31 #20
Lav din tabel
create table new_name as
select *
from old_table
where 1=0;

Create index....

insert /*+ APPEND */ into new_table
select /*+ FULL(old) */  *
from old_table old;
commit;

ingen order by eller group by

du kan ikke se data i den nye tabel før commit pga. APPEND hint\'et
Avatar billede mundt Nybegynder
17. januar 2002 - 09:13 #21
Til Coily

Det ser interessant ud!

Min \"gamle\" tabel ligger på en anden databaseserver. Min nye tabel skal være en tro kopi, blot med afledte felter. Tabellen hedder \"PDV_ABONNEMENT_CARTE\" og jeg har lavet et databaselink til den \"gamle\" som hedder \"KOPI\".
Mit spørgsmål er så om man kan følgende?

create table PDV_ABONNEMENT_CARTE as
select *
from PDV_ABONNEMENT_CARTE@KOPI
where 1=0; - Hvad betyder det?

Create index.. - Er det indexet på min nye tabel?

- Er det nedenstående dataoverførslen i form af eksport - jeg bruger Oracles eksportværktøj (Datamanager)
insert /*+ APPEND */ into PDV_ABONNEMENT_CARTE
select /*+ FULL(old) */  *
from PDV_ABONNEMENT_CARTE old;
commit;
Avatar billede coily Nybegynder
21. januar 2002 - 07:48 #22
1=0 betyder at du opretter tabellen men at der ikke indsættes nogle rækker

Ja, create index INDEX1 on PDV_ABONNEMENT_CARTE
(col1,col2)
dette er på den nye tabel

Dette skal unføres fra SQL*Plus

insert /*+ APPEND */ into PDV_ABONNEMENT_CARTE
select /*+ FULL(kopi) * from PDV_ABONNEMENT_CARTE@KOPI kopi;

commit;
Avatar billede coily Nybegynder
21. januar 2002 - 07:58 #23
En anden løsning er at lave din nye tabel og en PL/SQL procedure

declare
  antal number;
  cursor c1 is select * from PDV_ABONNEMENT_CARTE@KOPI;
begin
  for rec in c1 loop
    insert into PDV_ABONNEMENT_CARTE values rec.col1, rec.col2........;
    antal=antal+1;
    if (mod(antal,10000) then
      commit;
    end if;
  end loop;
end;
/
Avatar billede mundt Nybegynder
21. januar 2002 - 11:13 #24
insert /*+ APPEND */ into PDV_ABONNEMENT_CARTE
select /*+ FULL(kopi) * from PDV_ABONNEMENT_CARTE@KOPI kopi;

Dette virker fint hvis tabelstrukturen på tabellen jeg SELECT\'er fra og tabellen jeg INSERT\'er i, er ens.
Tabellen jeg INSERT\'er i har flere felter som INSERT\'es med en trigger.

Jeg får følgende fejl:

ORA-00947: not enough values

fordi SELECT og INSERT INTO ikke har lige mange felter. På metalink er jeg kommet frem til at det umiddelbart skulle kunne lade sig gøre, hvis man blot angiver hvert felt. Jeg har prøvet det, men kan ikke få det at at funke.
Avatar billede coily Nybegynder
21. januar 2002 - 22:51 #25
Ja det vil virke hvis du angiver alle felter, men når man bruger APPEND som er Direct patch write vil din trigger ikke blive brugt, så er der kun den langsomme vej tilbage, det er den med procedure der vil hver række blive indsat og triggeren fyret, men også her skal du angive alle felterne
evt. kan du disable triggeren mens du indsætter og der efter selv lave det samme som triggeren gør
Avatar billede mundt Nybegynder
23. januar 2002 - 11:06 #26
Jeg har fået strikket min INSERT INTO (..) SELECT ... til at virke. Der var et enkelt felt jeg havde overset. Jeg fik overført ca. 1,5 mill rækker på en god time. Mine afledte felter blev også opdateret.

Tak for hjælpen alle sammen!!!