Avatar billede solarsys Nybegynder
23. april 2000 - 17:26 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Global.asa

Hvordan en i h..... kan jeg hente fra min global.asa fil ?
Jeg har lavet en der ser sådan ud:
<script language=vbscript runat=server>

Sub Application_OnStart
  Application("OverallUsers") = 0
  Application("OverallSince") = Now
  Application("CurrentUsers") = 0
End Sub

Sub Application_OnEnd
End Sub

Sub Session_OnStart
  Application.Lock
  Application("OverallUsers") = Application("OverallUsers") + 1
  Application("CurrentUsers") = Application("CurrentUsers") + 1
  Application.UnLock
End Sub

Sub Session_OnEnd
  Application.Lock
  Application("CurrentUsers") = Application("CurrentUsers") - 1
  Application.UnLock
End Sub

</script>
og sat en linje ind i min html kode:
You are visitor number <%=Application("OverallUsers")%> on this page.

Hvorfor virker det ikke ?
Skal jeg have nogle flere parametre i min kode ??!??!?!??!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. april 2000 - 17:50 #1
Jeg tør ikke sige det 100%, men jeg tror det har noget at gøre med at du har skrevet Application i Session afsnittene...

Prøv at ændre i koden sådan at Application i nedenstående skiftes ud med Session:
Sub Session_OnStart
  Application.Lock
  Application("OverallUsers") = Application("OverallUsers") + 1
  Application("CurrentUsers") = Application("CurrentUsers") + 1
  Application.UnLock
End Sub

Sub Session_OnEnd
  Application.Lock
  Application("CurrentUsers") = Application("CurrentUsers") - 1
  Application.UnLock
End Sub
Avatar billede nse Nybegynder
23. april 2000 - 17:52 #2
Det er fordi, den skal ligge i rodet ved din udbyder, dvs den kan ikke ligge sådan her fx. wwwroot/dinside/globa.asa
den skal ligge sådan her wwwroot/global.asa
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. april 2000 - 17:52 #3
Så det kommer til at sådan ud: (jeg er ikke sikker på om du skal have låsene med)
Sub Session_OnStart
  Session.Lock
  Session("OverallUsers") = Application("OverallUsers") + 1
  Session("CurrentUsers") = Application("CurrentUsers") + 1
  Session.UnLock
End Sub

Sub Session_OnEnd
  Session.Lock
  Session("CurrentUsers") = Application("CurrentUsers") - 1
  Session.UnLock
End Sub

Og så selvfølgelig bruge dem via <%=Session("OverallUsers")%>
Avatar billede ricardo Nybegynder
23. april 2000 - 18:15 #4
tigerdyr: du er gal på den.

Application = ens for alle brugere

Session = unik for hver bruger.

Der er netop derfor han bruger session_onstart til at incrementere de forskellige applicationer således at alle andre på siten kan se ændringerne når de reloader en side. session_onstart er her kun en trigger og det kan bruges til det, man har nu lyst til.

solarsys' kode ser fin ud - jeg har ofte brugt noget lignende før.

Normalt vil applicationen stop-start sig selv når den mærker at global.asa er blevet ændret.

Mit gæt er, at ISP'en har sat maskinen op så den netop ikke gør det.
Avatar billede solarsys Nybegynder
23. april 2000 - 19:45 #5
Hmmmmmmmmm
Jeg kan stadig ikke få det til at virke.
Med den kode jeg selv havde lavet altså

Jeg har smidt global.asa i alle dirs på serveren og stadig ingenting
Det har ikke noget at gøre med at jeg har en unix vel ?
Avatar billede ortrak Nybegynder
23. april 2000 - 20:01 #6
hehe
"Det har ikke noget at gøre med at jeg har en unix vel ?"

great...

Jeg tror du skal over i PHP3-sektionen i stedet for. Jeg har hørt rygter om, at unix/apache har problemer med at afvikle ASP :-]

/ortrak
Avatar billede solarsys Nybegynder
23. april 2000 - 20:48 #7
Ehmmm dette har ikke en meter at gøre med ASP eller PHP.....kun det faktum hvordan jeg bruger min global.asa
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. april 2000 - 22:06 #8
Ortrak har faktisk en pointe der... hvis du kører på en Unix server, har du så sikret at du kan køre ASP på den ??
(Eg. har du testet noget andet ASP kode på serveren ?)

>> Ricardo, selvfølgelig du har ret :o) Tak for rettelsen! (sad vist og sov ved det svar *S*)
Avatar billede ortrak Nybegynder
23. april 2000 - 23:16 #9
Ok. Ikke så meget upræcis snak. Du kan *ikke* bruge ASP på en UNIX-maskine, *med mindre* at du bruger en helt speciel webserver, hvilket jeg går stærkt ud fra, at du ikke gør. Jeg mener, at der findes en enkel webserver(chili-et-eller-andet), som er i stand til at afvikle ASP rimeligt. Det er dog ikke til så mange former for Unix at denne webserver virker, jeg tror kun det er Solaris og FreeBSD. Dvs. ikke Linux.
Men derudover skal du jo huske at ASP er blevet udviklet af Microsoft og derfor er vist ingen grund til at forklare yderligere hvorfor ASP ikke kører på alle Unix-kloner.
Ergo - global.asa er udelukkende en "ASP ting", og du kan derfor ikke bruge dit script på din server. Det var sådan set derfor at jeg foreslog dig at rykke over i PHP3-sektionen da PHP3, er et ganske godt(nogle mener bedre) alternativ til ASP. PHP3 kan både køre på NT og Unix, og er forholdsvis let at komme i gang med.

/ortrak
Avatar billede solarsys Nybegynder
23. april 2000 - 23:26 #10
jeg troede at i troede at jeg spurgte om ren ASP...okay...nu er jeg med....heg siger tak for hjaelpen og smutter til PHP kategorien..=)
Viste ikke at global.asa hørte under ASP....
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
24. april 2000 - 10:22 #11
> Ortrak du kan faktisk finde flere (2 eller 3) gratis "komponenter" til Apache (der helt klart kører på Linux)
Avatar billede ortrak Nybegynder
24. april 2000 - 14:11 #12
tigerdyr: Jeg troede faktisk ikke de var blevet færdigudviklet endnu. Da jeg i sin tid checkede markedet ud, var det hele på prøvestadiet. Men unix-folkene er jo også ganske progressive.
Ved du noget om hvor godt disse komponenter virker?

/ortrak
Avatar billede ricardo Nybegynder
24. april 2000 - 14:28 #13
>> Det har ikke noget at gøre med at jeg har en unix vel ?

D'oh! Det kommer man ikke så langt med :)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
24. april 2000 - 14:35 #14
>> Ortrak, jeg besvarede engang et spørgsmål herinde, med et link til et der vist nok var færdig udviklet (men du har med garanti ret, at der er mange under vikling endnu!)
Avatar billede zimme Nybegynder
25. april 2000 - 16:21 #15
Jeg ved ikke om det er noget - har ikke selv læst det hele, men prøv at kigge her:

http://www.nodeworks.com/asp/