Avatar billede boney_m Nybegynder
23. april 2000 - 15:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dato-opdatering

Jeg har en persondatabase, og kunne godt tænke mig at have et datofelt, der f.eks. hedder "sidst opdateret den" . således at datoen ændres til aktuelle dato. Jeg har prøvet flere ting, men resultatet er altid den dato, der blev sat ind da recorden blev oprettet.
Jeg er sikker på at der er en simpel løsning, men hvem vil give den til mig?
Avatar billede roadkill Nybegynder
23. april 2000 - 16:13 #1
Har faktisk søgt noget af det samme... Glæder mig til at høre et svar
Avatar billede phylox2 Nybegynder
23. april 2000 - 18:13 #2
Sæt standardværdien til

Now()
Avatar billede boney_m Nybegynder
23. april 2000 - 18:36 #3
... måske phylox2 .. men vil det også opdatere feltet til den ny dato ved en eventuel ændring?
Avatar billede phylox2 Nybegynder
23. april 2000 - 18:41 #4
Skal du bruge det i forbindelse med ASP ?
Avatar billede boney_m Nybegynder
23. april 2000 - 18:49 #5
nej, ikke i første omgang ... måske senere.. i første omgang skal det bruges til at fortælle mig hvornår en person ændrer adresse .. eller hvornår jeg har opdateret databasen ... på denne måde kan jeg lave et udtræk til f.eks. et word dokument for at sende disse ændringer som email.
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. april 2000 - 08:32 #6
du skal selv sørge for at datofeltet bliver opdateret sammen med den ændring brugeren laver. Til den operation er "sidst opdateret den = now()" en udmærket løsning, men hvis du f.eks. bruger SQL til opdateringen skal du bare sætte denne samtidig med de øvrige opdateringer. Eks:

update pdb set (felt1 = værdi, sidst_opdateret_den = aktueldato) where pdb_id = indtastet_id

I mange programmeringssprog har man desuden events der f.eks. trigges lige før en record opdateres (som f.eks. i Delphi's "BeforePost") og da ville det være naturlige at sætte værdien i denne event. MEn jeg er ikke sikker på at du kan det i Access egen miljø. Du skal formentligt bruge VB, C++ eller Delphi til det.