Avatar billede sulu Nybegynder
22. april 2000 - 12:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan refererer jeg til felt værdier fra Access i et SQL View ?

I Access ber jeg brugeren om at indtaste forskellige værdier, disse forskellige indtastede værdier vil jeg gerne benytte som kriterier i mit SQL View. Hvordan refererer jeg til form-felt værdier i SQL ? Hvordan skriver jeg syntaksen ?
Avatar billede roadkill Nybegynder
22. april 2000 - 16:00 #1
Hvad helt præcist mener du med SQL View...? Snakker vi query-designeren i Access eller...?
Avatar billede sulu Nybegynder
23. april 2000 - 06:45 #2
Jeg mener view designeren i SQL, hvor det er muligt at indtaste kriterier f.eks. =12 I stedet vil jeg gerne henvise til et felt i en formular i Access hvor brugeren kan indtaste en variabel værdi, dvs. kriteriet skal være formularfeltets værdi. Formularen bygger ikke på en tabel eller forespørgsel
Avatar billede roadkill Nybegynder
23. april 2000 - 10:34 #3
I Access-SQL kan du bare skrive Form!<Formnavn>!<Feltnavn> (eller noget i den retning), men jeg tror bestemt ikke, at du kan referere til Access-form felter udenfor Access.
Avatar billede sulu Nybegynder
24. april 2000 - 11:06 #4
Er det ikke muligt via Access at indtaste et kriterie som skal benyttes i en forespørgsel ? Hvis ikke, har du så et forslag til hvorledes man så kan gøre det muligt for brugeren at udtrække data, uden selv at skulle lave forespørgslen ? F.eks. hvis en person gerne vil se specifikke data for en afdeling i et land ? På forhånd tak for din hjælp
Avatar billede roadkill Nybegynder
24. april 2000 - 17:13 #5
Jeg er lidt forvirret mht hvad det præcist er, du er ude efter. Mener du, at kriteriet, man ønsker at indtaste i Access skal bruges udenfor Access (altså direkte i en SQL-prompt eller lignende) eller i en Access query. Hvis svaret er det første, så kan det kun lade sig gøre ved at have en speciel tabel, som indeholder disse kriterier på en hensigtsmæssig form - er svaret det andet, så er det jo 'piece of cake'...
Avatar billede lrj Nybegynder
24. april 2000 - 17:27 #6
Tror hele problemet er at sulu skriver SQL i stedet for MS SQL Server, da det ville give meget mere mening..

Eller hvad?
Avatar billede sulu Nybegynder
24. april 2000 - 21:11 #7
Ja, jeg mener MS SQL-Server, undskyld forvirringen..
Avatar billede lrj Nybegynder
24. april 2000 - 21:59 #8
Temmelig vigtigt at du skriver det, for SQL står Structured Query Language, og bruges af velsagtens alle databaser, incl. Access. Så det er en temmelig upræcis formulering... :)

Bare så du ved det :)
Avatar billede roadkill Nybegynder
25. april 2000 - 19:37 #9
Okay, hvis der er er tale om en MS SQL-Server, så tror jeg umiddelbart din eneste mulighed er at gemme kriterierne i en speciel tabel og så bruge denne tabel i din query. Fx, hvis du i Access vil gemme navnet på en person, så gør det i SøgeKriterier (attribut søgefelt1) og lav en query ned i din persondatabase is MSSQL: (husk, at SøgeKriterier KUN må indeholde EEN række, ellers vil søgekriterierne blive OR'et sammen:

SELECT * FROM Person p, SøgeKriterier sk WHERE p.navn=sk.søgefelt1

Avatar billede sulu Nybegynder
26. april 2000 - 09:25 #10
Tusind tak for hjælpen, håber det virker
Avatar billede lrj Nybegynder
26. april 2000 - 10:43 #11
roadkill - du kan sagtens have flere kriterier - det er derfor parantesen og AND er blevet opfundet. Giver noget større friheder... :)