Avatar billede icamilla Nybegynder
07. januar 2002 - 11:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

opprette mapper i PHP

jeg skal opprette en ny mappe og en ny fil i mappen. Mappen opprettes fint, men jeg får ikke lov til å opprette/skrive til filen filen, uten at jeg manuelt setter chmod 777 på mappen på serveren. får bare permission denied på filen.

Hvordan kan jeg gjøre alt sammen fra koden?

//denne fungerer fint, mappen blir opprettet.
if (mkdir(\"../minmappe\", 777)) {
}

//denne virker ikke uten at jeg setter chmod på mappen i serveren. Hvis jeg gjør det så virker den fint.

$fh = fopen(\"../minmappe/index.php\",\"w+\");
  if ($fh) {
  fputs($fh, \"bo\");
  fclose($fh);
  }

camilla
Avatar billede htx98i17 Professor
07. januar 2002 - 11:46 #1
har du prøvet at sætte chmod efter du har oprettet mappen ? måske er det et forsøg værd

chmod(\"dinmappe\",777);
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2002 - 11:46 #2
if (mkdir(\"../minmappe\", 0777)) {
Avatar billede icamilla Nybegynder
07. januar 2002 - 12:05 #3
prøvde begge forslag, og fikk ingen løsning. samme problemstilling..

andre forslag?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2002 - 12:13 #4
Der er ikke andre forslag. Min løsning er korrekt, og hvis den
ikke virker, er der en underlig opsætning på serveren. Du må
ikke blande min løsning med htx\'s - der er forkert. Ved du
hvorfor jeg skriver 0777 og ikke 777 ?
Avatar billede htx98i17 Professor
07. januar 2002 - 12:17 #5
http://www.php.net/manual/en/function.chmod.php
Prøv at sæt et 0 foran i mit eksempel, som EJ også har gjort i sit eksempel.
Jeg har dog fået chmod(\"mappe\",777) til at fungere på mit webhotel selvom manualen siger \"probably incorrect\"
Avatar billede icamilla Nybegynder
07. januar 2002 - 12:17 #6
nemlig!, fant også det nettopp ut. det er det som er feil.

det virker fint nå

takk skal du ha.