Avatar billede psycrow Nybegynder
06. januar 2002 - 02:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

opsætning af mrtg på en cisco 677 router

Davser jeg har set at der er lignende emner herinde men min den driller alligevel lidt..

jeg har enabled SNMP i min router og sat en SNMP manager op med \"set snmp manager 10.0.0.2 public both en all\" da min server der har mrtg kørende er på den ip.

cfgmaker laver denne her fil

# Created by
# cfgmaker public@10.0.0.1 --global \'WorkDir: d:\\servers\\apache\\htdocs\\traffic\' --output mrtg.cfg

### Global Config Options

#  for UNIX
# WorkDir: /home/http/mrtg

#  or for NT
# WorkDir: c:\\mrtgdata

### Global Defaults

#  to get bits instead of bytes and graphs growing to the right
# Options[_]: growright, bits

######################################################################
# System: Cisco675
# Description: Cisco 675
# Contact: Not Assigned
# Location: Austin Texas
######################################################################

### Interface 1 >> Descr: \'D100 Ethernet Driver\' | Name: \'\' | Ip: \'10.0.0.1\' | Eth: \'00-02-4b-df-58-ce\' ###

Target[10.0.0.1_1]: 1:public@10.0.0.1:
SetEnv[10.0.0.1_1]: MRTG_INT_IP=\"10.0.0.1\" MRTG_INT_DESCR=\"D100 Ethernet Driver\"
MaxBytes[10.0.0.1_1]: 12
Title[10.0.0.1_1]: Traffic Analysis for 1 -- Cisco675
PageTop[10.0.0.1_1]: <H1>Traffic Analysis for 1 -- Cisco675 </H1>
<TABLE>
  <TR><TD>System:</TD>    <TD>Cisco675  in Austin Texas </TD></TR>
  <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Not Assigned </TD></TR>
  <TR><TD>Description:</TD><TD>D100 Ethernet Driver  </TD></TR>
  <TR><TD>ifType:</TD>    <TD>iso88023Csmacd (7)</TD></TR>
  <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
  <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>12.0 Bytes/s</TD></TR>
  <TR><TD>Ip:</TD>        <TD>10.0.0.1 ()</TD></TR>
</TABLE>

### Interface 2 >> Descr: \'PPP Driver\' | Name: \'\' | Ip: \'0.0.0.0\' | Eth: \'00-00-00-00-00-00\' ###
### The following interface is commented out because:
### * has a speed of 0 which makes no sense
#
# Target[10.0.0.1_2]: 2:public@10.0.0.1:
# SetEnv[10.0.0.1_2]: MRTG_INT_IP=\"0.0.0.0\" MRTG_INT_DESCR=\"PPP Driver\"
# MaxBytes[10.0.0.1_2]: 0
# Title[10.0.0.1_2]: Traffic Analysis for 2 -- Cisco675
# PageTop[10.0.0.1_2]: <H1>Traffic Analysis for 2 -- Cisco675 </H1>
#  <TABLE>
#    <TR><TD>System:</TD>    <TD>Cisco675  in Austin Texas </TD></TR>
#    <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Not Assigned </TD></TR>
#    <TR><TD>Description:</TD><TD>PPP Driver  </TD></TR>
#    <TR><TD>ifType:</TD>    <TD>ppp (23)</TD></TR>
#    <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
#    <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>0.0 Bytes/s</TD></TR>
#    <TR><TD>Ip:</TD>        <TD>0.0.0.0 (server)</TD></TR>
#  </TABLE>

WorkDir: d:\\servers\\apache\\htdocs\\traffic

det der driller er at den finder en D100 ethernet driver (det er den type netkort der sidder i min server) og en ppp driver (jeg mener at dette er routeren) men den hastighed er sat til 0 som i også kan se mrtg.cfg filen..

jeg kan også fint genere html filen med stats.. problemet er at der bare ikke er nogle stats det hele er 0.. den finder fint uptime og dato. men ikke lige traffikken.. er det nogen der har været ude for dette før?
Avatar billede Noone Nybegynder
06. januar 2002 - 02:29 #1
Jeg bruger den her til \"min\" Cisco 677

### Interface 2 >> Descr: \'PPP Driver\' | Name: \'wan0-0\' | Ip: \'\' | Eth: \'\' ###

Target[zazu_2]: 2:public@zazu:
SetEnv[zazu_2]: MRTG_INT_IP=\"\" MRTG_INT_DESCR=\"PPP Driver\"
MaxBytes[zazu_2]: 125000
Title[zazu_2]: Traffic Analysis for zazu.mrfunny.yi.org
PageTop[zazu_2]: <H1>Traffic Analysis for zazu.mrfunny.yi.org</H1>
<TABLE>
  <TR><TD>System:</TD>    <TD>zazu.mrfunny.yi.org</TD></TR>
  <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Chano Andersen</TD></TR>
  <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>512 Kbits/s</TD></TR>
  <TR><TD>Ip:</TD>        <TD>212.242.60.144</TD></TR>
</TABLE>

Og som man kan se på http://mrfunny.yi.org/mrtg virker det perfekt ;)
Avatar billede Noone Nybegynder
06. januar 2002 - 02:30 #2
Og lige en direkte URL til routerens WAN interface: http://mrfunny.yi.org/mrtg/zazu_2.html
Avatar billede psycrow Nybegynder
06. januar 2002 - 02:58 #3
Hmmm det må være en eller anden åndsvag instilling i routeren eller lign.. for jeg kan sku ikke få min til at vise noget trafik eller lign!!!
Avatar billede psycrow Nybegynder
06. januar 2002 - 03:05 #4
jeg har prøvet for sjov og lave en cfg fil for mit netkort også.. og den registrere heller ikke nogen data så det må være mit software der er noget galt med..
Avatar billede Noone Nybegynder
06. januar 2002 - 03:40 #5
Hmm.. Hvad viser sh ru i routeren? (Den del der siger noget med [SNMP])
Avatar billede Noone Nybegynder
06. januar 2002 - 04:38 #6
BTW, du køre MRTG på windows ik? Så kan det være det der er problemet... Jeg køre det på en linux kasse.
Avatar billede snowball Novice
06. januar 2002 - 10:04 #7
Det er lige et par ting du skal ha\' rettet !

1) Du har sat din MaxBytes til 12 ! Det er ret lavt. Hvis du har en 512Kbit linie så sæt den til 60000 eller 64000 alt efter hvor præcis du vil lave din graf !

2) Lav

Target[10.0.0.1_1]: 1:public@10.0.0.1:

om til

Target[10.0.0.1_1]: 2:public@10.0.0.1:

da den ellers bytter om på ind- og udgående trafik !

Prøv så om den ikke viser lidt på grafen :)

Snowball
Avatar billede psycrow Nybegynder
06. januar 2002 - 10:39 #8
når jeg skriver sh ru så skriver den om snmp

[[ SNMP Management = Section Start ]]
SNMP = enabled
SNMP Manager List = 10.0.0.2, public, read, trappable, all;

og ja jeg køre mrtg på windows 2000 med apache og perl
Avatar billede psycrow Nybegynder
06. januar 2002 - 10:47 #9
snowball:
så nu har jeg rettet som du sagde men der kommer stadigvæk ikke nogen info ud på hjemmesiden. :(

ny mrtg fil
Target[10.0.0.1_1]: 2:public@10.0.0.1:
SetEnv[10.0.0.1_1]: MRTG_INT_IP=\"10.0.0.1\" MRTG_INT_DESCR=\"PPP Driver\"
MaxBytes[10.0.0.1_1]: 256000
Title[10.0.0.1_1]: Traffic Analysis for 1 -- Cisco675
PageTop[10.0.0.1_1]: <H1>Traffic Analysis for 1 -- Cisco675 </H1>
  <TABLE>
    <TR><TD>System:</TD>    <TD>Cisco 677 , KBH NV </TD></TR>
    <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>PsyCrow </TD></TR>
    <TR><TD>Description:</TD><TD>PPP Driver  </TD></TR>
    <TR><TD>ifType:</TD>    <TD>ppp (23)</TD></TR>
    <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
    <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>256000 Bytes/s</TD></TR>
    <TR><TD>Ip:</TD>        <TD>10.0.0.1 (server)</TD></TR>
  </TABLE>

se selv http://bornholm.adsl.dk/traffic/
Avatar billede psycrow Nybegynder
06. januar 2002 - 10:49 #10
LOL hehe jeg fandt ud af det.. jeg prøved mig lidt from og tilbage...
i linien
SetEnv[10.0.0.1_1]: MRTG_INT_IP=\"10.0.0.1\" MRTG_INT_DESCR=\"PPP Driver\"

virker det når jeg sætter mrtg_int_ip= til min ip jeg har fået fra CC

Avatar billede Noone Nybegynder
06. januar 2002 - 17:57 #11
Ser ud til, at det også vil virke hvis du efterlader IP blank (Gør det i hvertfald hos mig) så skal du ikke rette hvis CC en dag finder på  at skifte IP\'er på din central.

Men ja, det ser ud til at virke helt fint, dog er din linie IKKE på 256 KBytes/Sec men 256 KBits/Sec. En lille forskel, divider 256 med 8 og du har hastigheden i bytes.