Avatar billede morw Nybegynder
04. januar 2002 - 16:55 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Install via ports

Hej

Nu må jeg lige have skåret dette ud i pap.

Jeg har FreeBSD og har tidligere blot brugt pkg_add som hurtigt og nemt installere en binær package som er klar til at blive kørt.

Jeg vil dog godt vide hvordan jeg bruge ports træet, så jeg selv kan nå at komme med argumenter inden FreeBSD kompilere filerne.

I manualen står der bare at man skal skrive make install – så skulle den selv hente filerne via ftp og så videre.

Jeg vil dog gerne have ftp samt ZIP support i php så jeg skal altså have disse ting med:

--with-zip
--enable-ftp

Hvordan er det lige jeg gør det når jeg vil bruge ports træet?

I manualen virker det ikke som om man skal køre make først når den skal virke via ftp? Hvad gør make?

Hvad er make clean ?
Avatar billede sv Nybegynder
05. januar 2002 - 11:13 #1
når jeg skal lave php, går jeg bare ind i det rette dir, og skriver
# make install clean
Så kommer der en dejlig grafisk tingeltangel frem, hvor man kan \"krydse\" af i de felter jeg gerne vil have med, f.eks. ftp og zip.
make clean, fjerner/rydder op i de midlertidige filer der bliver lavet under kompilingen, (de udpakkede kildefiler osv osv.)

Make bygger(compiler) de binære filer som så ved make install bliver lagt de rigtige steder hen.

Normal hvis man vil lave noget \"custom\" ved en ports install gør man det som variabler til make:
make WITHOUT_X11=yes install clean
Den slags oplysninger kan man ofte hive ud af dokumentationen, eller direkte fra Makefile
Avatar billede skwat Praktikant
06. januar 2002 - 00:32 #2
alternativt kan du redigere filen MakeFile som ligger i alle portsne.
sv har ret i at helt specifikt for mod_php4 porten at den kommer op med en menu hvor du kan hoppe rundt, denne menu virker bare af lort hvis du sider på en lidt dårlig terminal(eks. win telnet).
Derfor redigere filen MakeFile
Avatar billede skwat Praktikant
06. januar 2002 - 00:33 #3
skulle ikke være et svar, men bare en kommentar
Avatar billede morw Nybegynder
06. januar 2002 - 02:10 #4
Jamen jeg tror jeg er ved at blive lidt klogere. Smukt!