Avatar billede 2knast Nybegynder
04. januar 2002 - 16:35 Der er 8 kommentarer

Lidt indviklet spm

Okey, jeg har en mappe med en masse *.txt filer.
De hedder alle sammen er tal, som er mellem 1000000000 og 2000000000 (altså mellem 1*10^9 og 2*10^9)
Disse filer inde holder følgende tekst:
navn|URL|dato

Nu til spørgsmålet. Jeg vil gerne have PHP til at trække NAVNet ud af den *.txt fil som hedder det største tal.
og derefter udskrive følgende: NAVN fra NAVN_PÅ_FIL (uden .txt)

Kan det lade sig gøre???

PS: *.txt filerne ligger ikke i samme mappe som php-scriptet skal ligge i
Avatar billede myplacedk Nybegynder
04. januar 2002 - 16:46 #1
Ja, det kan godt lade sig gøre.
Hvilken del har du problemer med (hvis nogen)?
Avatar billede 2knast Nybegynder
04. januar 2002 - 17:00 #2
Det hele, men hvis jeg bare får hjælp med den først. nemlig lokalisere filen, kan jeg godt klare resten selv...tror jeg.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
04. januar 2002 - 17:03 #3
http://dk.php.net/dir finder du alt hvad du skal bruge, for at finde filer i en mappe.
For at finde det største tal, kan du fx. gøre sådan her:

$max = 0;
while($filnavn = findnæstefilnavn()) {
  $nummer = (int)$filnavn;
  if ($nummer > $max) {
    $max == $nummer;
  }

Den kode kan du så flette sammen med den kode, som laver en liste over filerne. Og så har du det højeste nummer. :)
Avatar billede 2knast Nybegynder
04. januar 2002 - 17:25 #4
okey, det forstod jeg ikke meget af, men kan du ikke lige flete de to scripts samme så det virker.

Derudover skal jeg måske lige soge at der også ligger andre filer end lige *.txt filer i den mappe. (med samme navne) og dem vil jeg altså ikke have fat i.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
04. januar 2002 - 17:34 #5
Nej, jeg vil ikke lave det for dig. :)
Men jeg vil godt hjælpe dig med at forstå hvad der foregår, så du selv kan gøre det.

Præcist hvad er det du ikke forstår? Så skal jeg nok forklare det...
Avatar billede 2knast Nybegynder
04. januar 2002 - 17:43 #6
Fair nok.
Jeg kan godt se at hvad der sker når man sætter de to scripts sammen. (tror jeg)
Tager PHP en fil, den ser nummeret på den. så tager den en ny fil, hvis nummeret er mindre tager den igen en ny fil. Hvis nummeret på den ny fil er større \'beholder\' php den nye og tager en ny.....

men lige præcis hvordan jeg sætter de to scripts sammen ved jeg ikke?
Avatar billede myplacedk Nybegynder
04. januar 2002 - 17:46 #7
I manualen er der et eksempel på hvordan man lister alle filerne.
Slet det med at printe filnavnene ud.
Tag koden inde i min while-løkke, og sæt den ind i den anden while-lykke.
Husk at sætte \"$max=0\" før while-løkken.
Avatar billede 2knast Nybegynder
04. januar 2002 - 17:47 #8
ser lige på det......