Avatar billede dennisbp Nybegynder
04. januar 2002 - 16:08 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder randbetween i Excel 2002 ?

Det må have et eller andet med Analysis Toolpak at gøre
Hvad betyder vlookup ?

Jeg skal bytte randbetween ud med det danske ord/kommando, det samme gælder vlookup
04. januar 2002 - 16:12 #1
VOPSLAG er dansk for vlookup
04. januar 2002 - 16:19 #2
jeg kender ikke randbetween - kan det være en funktion, som er lavet specielt til dit regneark ?
Skriv evt. et eksempel på din formel med =randbetween(......) - det hjælper måske - og hvad gør den ?
Avatar billede prof2 Nybegynder
04. januar 2002 - 16:20 #3
Det lyder som om den findet et random tal mellem 2 tal.
Avatar billede dennisbp Nybegynder
04. januar 2002 - 16:24 #4
En af formlerne lyder sådan : =LOPSLAG(RANDBETWEEN(1;50);attributes;2)der står #NAVN i feltet
04. januar 2002 - 16:33 #5
Jeg har fundet RANDBETWEEN og den tilhører Analysis Toolpak.

Randbetween(bund;top) - Funktioner/Tilføjelsesprogrammer for tilføjlese af Analysis Toolpak.

Måske er dit problem \"attributes\" ?
Avatar billede janvogt Praktikant
04. januar 2002 - 16:34 #6
Hov VLOOKUP = LOPSLAG (Vertical = Lodret)

RANDBETWEEN finder ganske rigtigt et tilfældigt tal mellem to tal.
Jeg mener den hedder SLUMP() på dansk.
04. januar 2002 - 16:37 #7
ja hov - LOPSLAG :-)

SLUMP() returnerer et tilfældigt tal mellem 0 og 1 - skifter ved hver beregning - altså ikke mellem f.eks. 1 og 50.
Avatar billede janvogt Praktikant
04. januar 2002 - 16:38 #8
Prøv formlen
=LOPSLAG(SLUMP()*50;attributes;2)

Er der et navngivet område, som hedder \"attibutes\" burde det virke.
Avatar billede janvogt Praktikant
04. januar 2002 - 16:40 #9
\"attibutes\" = \"attributes\"
04. januar 2002 - 16:42 #10
SLUMP()*50 kan godt blive mindre end 1 - tallet skal f.eks. også afkortes/rundes til nul decimaler - ellers virker LOPSLAG\'et nok ikke.

Tilføj Analysis Toolpack (standard installeret) og brug randbetween
Avatar billede janvogt Praktikant
04. januar 2002 - 16:44 #11
Så må man jo kunne bruge =LOPSLAG((SLUMP()*50)+1;attributes;2)

Ellers må der være noget på dansk som hedder SLUMP.MELLEM eller lignende.
Avatar billede bak Seniormester
04. januar 2002 - 16:46 #12
randbetween()=SLUMPMELLEM()
det betyder at SLUMPMELLEM(1; 10) returnerer et tal mellem 1 og 10
04. januar 2002 - 16:46 #13
JA - LOPSLAG(SLUMPMELLEM(1;50);attributes;2)
Avatar billede janvogt Praktikant
04. januar 2002 - 16:54 #14
For nørderne ....

=RANDBETWEEN(1;10) kan erstattes med =INT((RAND()*10)+1)

på dansk =SLUMPMELLEM(1;10) er lig med =HELTAL((SLUMP()*10)+1)
Avatar billede bak Seniormester
04. januar 2002 - 16:56 #15
Sjovt nok virker begge, både randbetween og slumpmellem i min xl2000
Avatar billede janvogt Praktikant
04. januar 2002 - 16:57 #16
Er de begge med i funktionsoversigten?
04. januar 2002 - 17:01 #17
bak> jeg har også installeret Analysis Toolpak, og har også begge funktioner i min xl2000 og begger findes i fnktionsoversigten.

slumpmellem tilføjels med Analysis Toolpak
randbetween tilføjels med Analysis Toolpak - VBA (vba er jo altid på engelsk)
Avatar billede bak Seniormester
04. januar 2002 - 17:02 #18
ja. det er de. Randbetween med småt men jeg har også analysis toolpak VBA læst ind.
Avatar billede dennisbp Nybegynder
07. januar 2002 - 15:56 #19
Jeg har begge toolpaks installeret, alligevel kommer fejlen
Avatar billede dennisbp Nybegynder
07. januar 2002 - 15:58 #20
Selvom jeg erstatter RANDBETWEEN med SLUMPMELLEM får jeg stadigvæk problemet.
Avatar billede janvogt Praktikant
07. januar 2002 - 15:58 #21
Har du brugt ovenstående slavisk - altså:
=LOPSLAG(SLUMPMELLEM(1;50);attributes;2) ?

Ellers kan du prøve at maile dit ark, så skal jeg se, hvad du gør forkert.

jan_vogt_hansen@hotmail.com
Avatar billede janvogt Praktikant
07. januar 2002 - 16:01 #22
Eller prøv: =LOPSLAG(SLUMPMELLEM(1;50);attributes;2;falsk)

Det kan evt. værdi fordi der ikke findes et område, som er navngivet \"attributes\".
Avatar billede janvogt Praktikant
08. januar 2002 - 00:47 #23
Fejlen skyldes, at navnet \"attributes\" ikke findes i dit ark.
Excel ved derfor ikke, hvor den skal slå op.
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2002 - 09:25 #24
Dennis, fik du løst problemet?
Avatar billede dennisbp Nybegynder
10. januar 2002 - 09:27 #25
Jeg har endnu ikke fundet en løsning. Jeg er ikke just en ekspert på området.
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2002 - 09:37 #26
Du skal have navngivet (marker området og skriv \"attributes\" lige ovenover -kolonnen) det område, som LOPSLAG skal bruge.

=LOPSLAG(SLUMPMELLEM(1;50);attributes;2)

Fungerer ved at lave et lodret opslag i området \"attributes\" i kolonne nummer 2.
SLUMPMELLEM(1;50) giver en tilfældig række mellem 1 og 50.
Avatar billede dennisbp Nybegynder
10. januar 2002 - 09:39 #27
ok....Jeg prøver mig lidt frem....Manner sidst jeg brugte dette var i gymnasiet....Det er blevet lidt mere avanceret siden. Jeg troede bare at Office XP var ligeglad med hvilket sprog det stod på....at kun skallen var dansk mens resten er engelsk