Avatar billede r-bj Nybegynder
03. januar 2002 - 23:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Afrunding af tal

Hejsa

Jeg ved godt at der har været flere indlæg, som også har været velbesvaret, om afrunding. det kan også være det bare er fordi jeg begynder at blive lidt småtrær, men er der en som kan fortælle mig hvordan jeg får et tal afrundet til nærmeste hele 5..... altså 17 --> 15 og 18 --> 20 (den skille naturligvis ved 17,5 som afrundes til 20)

Avatar billede tmceu Praktikant
03. januar 2002 - 23:55 #1
Jeg vil mene at du skal bruge modulus operatoren mod og så håndtere resultatet.

Eks.

A = 17 Mod 5

Dette vil resultere 2, som du så kan trække fra de 17. Lav en lille funktion der tager i mod det tal der skal afrundes, lav en if på resultatet af Mod og returner det afrundede tal.
Avatar billede r-bj Nybegynder
04. januar 2002 - 00:00 #2
måske skulle jeg lige have nævnt at jeg vil sætte stor pris på et stykke kode...... *s*

mest også fordi jeg desværre ikke har hørt om modulus operatoren før..... (lyder vist lidt for meget som den nybegynder jeg *s*)
Avatar billede tmceu Praktikant
04. januar 2002 - 00:19 #3
Øjeblik...
Avatar billede tmceu Praktikant
04. januar 2002 - 00:30 #4
Her er kernen i din funktion

dblUafrundet = 13.5

intTemp = dblUafrundet Mod 5

if intTemp <= 2 then
intAfrundet = cint(dblUafrundet - intTemp)
intAfrundet = intAfrundet - (intAfrundet Mod 5)
else
intAfrundet = cint(dblUafrundet + intTemp)
intAfrundet = intAfrundet - (intAfrundet Mod 5)
end if

Response.Write intAfrundet

Du kan teste koden ved at paste den ind i en tom ASP fil og ændre værdien af dblUafrundet
Avatar billede r-bj Nybegynder
04. januar 2002 - 00:38 #5
ok, helt nybegynder er jeg heller ikke, den sidste linje kunn jeg godt selv have regnet ud *s*

Bortset fra så virker det jo perfekt, så mange tak for hjælpen........
Avatar billede tmceu Praktikant
04. januar 2002 - 00:41 #6
Det var så lidt :-)