Avatar billede thuskjaer Nybegynder
03. januar 2002 - 17:38 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Problemer med CMOS

(kopieret direkte fra gamereactors forum)

Har et problem med en gammel computer jeg har lovet at samle for en af min mors venner. Hver gang jeg starter den op siger den:

CMOS checksum failed - Defaults loaded
CMOS battery failed

har skiftet batteri, da det umiddelbart var det jeg synes der var i vejen, men det hjalp ikke. Så nu tænker jeg at det er en jumper der er sat forkert, men er ikke sikker. Håber der er nogen med nogen gode idéer derude... :)

- Kan sagtens komme ind i BIOS og ændre diverse ting, men den gemmer det jo ikke. Kan også sagtesn starte computeren op, men det vil blive liiidt irriterrende hvis man skal trykke på f1 hver gang man skal starte win98 op.

-- Den kan ikke overclockes (eller jo det kan den sikkert godt, men så er det med 10 MHz or so! ), har sat en jumper på som åbenbart ikke var der i forvejen (har sikkert taget den af på et tidspunkt), så nu skulle CMOS stå til at være \"normal\" (der er to muligheder, \"normal\" og \"clr CMOS\").
Der skulle ikke umiddelbart være noget i vejen med lortet, alle jumpere skulle sidde rigtigt (efter jeg satte den sidste på).

Det er en:
133MHz Pentium
16MB EDO
1-2MB grafik (er ikke sikker)
2,1GB

De fleste dele blev købt i det herrens år, 1997 (skulle jeg mene), så det er altså noget gammelt lort der er tale om her...

Håber virkelig der er en der kan hjælpe! Min mor er ved at drive mig til vanvid. \"ring til ham, ring til ham.\" ring da selv til ham! :D

500 points til den som har en løsning på problemet.
Avatar billede fbj Nybegynder
03. januar 2002 - 17:44 #1
jeg har også haft dette problem med: (CMOS checksum failed - Defaults loaded CMOS battery failed)
jeg blev nødt til at købe nyt MB det gamle var brændt af  :(
Avatar billede fbj Nybegynder
03. januar 2002 - 17:45 #2
det er sq surt, man kan jo ikke få MB til AT kabinetter mere, SURT!!! :-(
Avatar billede Peter Praktikant
03. januar 2002 - 17:45 #3
har du prøvet at skifte batteri på MB?
Avatar billede intel4004 Novice
03. januar 2002 - 17:46 #4
hmmm det kunne være bioschippen som er beskadiget. Eller dataene i CMOS-laget som er korrupte. Det er ikke sandsynligt, men måske kan du flashe bios\'en igen...hvis man kan det med sådan en gammel fætter...

Og du har skiftet batteriet? Er det ved simpel udskiftning eller pålodning af nyt batteri??

Du kan vel ikke finde udaf hvilket bundkort det er helt specifikt??

INTEL4004
Avatar billede fbj Nybegynder
03. januar 2002 - 17:46 #5
du kan måske købe et gammelt brugt MB af en som har en maskine med AT MB
Avatar billede summer Mester
03. januar 2002 - 17:58 #6
Du nævner jumpere. Har du flyttet på nogen af dem?
Hvor mange dage er det siden problemet opstod? Jeg tænker selvfølgelig SCANREG/FIX eller SCANREG/RESTORE
Avatar billede intel4004 Novice
03. januar 2002 - 18:22 #7
summer>>
Jeg tror ikke det har noget med OS\'et at gøre... Blander du CMOS og regdatabase samme??

thuskjaer>>
Du skulle prøve at finde udaf hvilket bundkort det er helt specifikt, og derefter tjekke
om bios\'en kan flashes påny. hvis den kan det, bør dataene blive renskrevet, og CMOS
checksum bliver korrekt igen.

Men det kan selvfølgelig også være en jumper...

INTEL4004
Avatar billede Noone Nybegynder
03. januar 2002 - 18:27 #8
\"CMOS checksum failed - Defaults loaded
CMOS battery failed\"

Sådan skriver en maskine jeg har når batteriet er fladt.... Skift batteriet på MB, indstil maskinen igen i BIOS, og så skulle den maskine holde sin kæft.
Avatar billede thuskjaer Nybegynder
03. januar 2002 - 18:51 #9
kan ikke rigtigt være at batteriet er fladt da jeg lige har skfitet det (ved ikke om jeg skrev det). Snakkede med en anden der mente at jeg skulle bytte batteriet til et nyt. Batteriet skal ikke loddes på dog, så det er bare en enkelt udskiftning. Kan ikke umiddelbart finde et produktmærke på bundkortet!
Avatar billede birddog Nybegynder
03. januar 2002 - 19:17 #10
Som skrevet før...
Ta det gamle batteri med ned i butikken og få et 100% magen til. og hvis det stadig ikke virker så gik efter et andet mobo... :)

BirdDog
Avatar billede thuskjaer Nybegynder
04. januar 2002 - 01:43 #11
Vil prøve og købe et nyt batteri og se hvad der sker...
Avatar billede thuskjaer Nybegynder
05. januar 2002 - 01:48 #12
har nu prøvet at købe et nyt batteri i en lidt større model, men det virker bare niks! :(
Avatar billede Noone Nybegynder
05. januar 2002 - 02:09 #13
Prøv at sætte dato og tid i BIOS og gem. Der efter trykker du på reset knappen. Hvis den husker det, og ikke brokker sig over andet end batteriet, ja så er der enten nul strøm på batteriet, eller der er en fejl der forhindre batteriet i at levere strøm til BIOS.
Avatar billede thuskjaer Nybegynder
05. januar 2002 - 18:06 #14
Jeg har forhøjet pointsatsen til 1000!!!
Avatar billede summer Mester
05. januar 2002 - 20:59 #15
thuskjaer, jeg tror du får ballade hvis du acc. et svar til 1000 point.
Avatar billede thuskjaer Nybegynder
05. januar 2002 - 22:24 #16
det kan vel være ligegyldigt. Som du kan se er jeg ikke superbruger, og det er sjældent jeg er her, så\'eh...... :/
Avatar billede summer Mester
05. januar 2002 - 22:51 #17
Jeg tror bare ikke du få nogle svar - højst en kommentar.
Avatar billede thuskjaer Nybegynder
06. januar 2002 - 00:17 #18
Fint, så giver jeg mig selv de 500 point igen, hvis der er det store problem!
Avatar billede thuskjaer Nybegynder
06. januar 2002 - 00:18 #19
hmm det var jo ikke meningen! Prøver igen
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
03. oktober 2003 - 09:29 #20
Gå ind i BIOS, vælg save and exit, og accepter [y] (du behøver ikke ændre nogen indstillinger), lad computeren genstarte, problem løst.
(har virket for mig hver gang jeg får en checksum error)