Avatar billede celal Nybegynder
03. januar 2002 - 12:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Program til at finde redundans Data

Jeg har en database som er fyldt med Data som ens. Jeg skal have fjernet alle de poster som oprettet for den samme person.

Jeg bruger tlfnr som kundenr. Når en person skifter tlfnr bliver personen oprettet igen i databasen, fordi man ikke kan finde personen med det nye tflnr i databasen.

Der ligger mange poster, så jeg vil gerne lave et program som rydder op i databasen. Databsen er for stor til at begynde at ryde op mauelt.

Hvilket programmeringssprog vil bedst til at løse sådan en opgave? Jeg har kun kendskab til c++, java og JSP, som muligvis kan bruges.

Er der nogen som kan give mig nogle råd eller noget kode som jeg kan begynde at arbejde med? eller hvis der er nogen der har lavet noget lignende.

Det jeg har tænkt på var at bruge navn og adresse til at finde de poster som er ens. men lige hvordan jeg skal gribe denne opgave and er ikke helt....

Håber at I kan hjælpe.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. januar 2002 - 12:51 #1
Kan du være sikker på at navn og adresse er stavet ens - eller måske
kun nogenlunde ens?

Da du kun skal køre det én gang, er der ingen grund til at bruge JSP. Du
kan lave et Java eller C++ program.

Avatar billede celal Nybegynder
03. januar 2002 - 13:04 #2
jeg er ikke sikker på om det er stavet ens. Jeg hved kun at postnr og by er stavet rigtigt.

Kan jeg på en eller anden må, lave nogle søge kriterier der har postnr og by som centrum?
Avatar billede celal Nybegynder
03. januar 2002 - 13:08 #3
Eller måske kan man lave en mere avanceret søgning, hvor man søger på de 3 første bogstaver, samtidig med at postnr og by skal være ens?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. januar 2002 - 13:11 #4
Ok, jeg vil så anbefale at bruge SOUNDEX-algoritmen (indbygget som
funktion i f.eks. MySQL) til at se hvilke navne og adresser, der lyder ens,
uanset stavemåde, og så sammen med byen afgøre hvilke der er kandidater
til at være ens. De stilles så op, så du manuelt kan sige ja eller nej til dem.
Avatar billede celal Nybegynder
03. januar 2002 - 13:23 #5
okay,

SOUNDEX-algoritmen?  hvordan får jeg fat i den?

du siger at det er noget som inbygget i MySQL datbasen? Men jeg bruger en SQL 7.0 database. Hvad gøre jeg så?
Avatar billede pststrata Nybegynder
08. januar 2002 - 19:26 #6
Du behøver sådan set ikke programere noget. Bare køre det som ren SQL syntax. Men, har du en timestamp eller lignende der viser hvilket tlf. nummer er det nyeste? Hvis ikke, kan du slet ikke begynde at rydde op, da du ikke ved hvilket tlf. nummer er gyldig.
Avatar billede soelvpil Nybegynder
18. oktober 2002 - 08:30 #7
Hvad med at få lukket det spørgsmål.
Avatar billede celal Nybegynder
23. april 2004 - 10:40 #8
ingen svar?